Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Aerodynamika budowli i konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aerodynamika budowli i konstrukcji
Specjalność Konstrukcje Budowle Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Drozdowicz <Ryszard.Drozdowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Drozdowicz <Ryszard.Drozdowicz@zut.edu.pl>, Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy Mechaniki Budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość efektów obciążenia wiatrem
C-2Efekty statyczne i dynamiczne obciążenia wiatrem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na gładkiej powierzchni komina – 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na powierzchni komina o zadanej chropowatości – 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym współczynnika oporu komina wolnostojącego– 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na powierzchni zbiornika naziemnego – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym stateczności ogólnej zbiornika na wodę– 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na przekryciu powłoka walcową – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym efektów dynamicznych komina wolnostojącego – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym efektów dynamicznych zbiornika wieżowego – 1 godz.9
9
wykłady
T-W-11. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu aerodynamiki oraz obciążenia wiatrem budowli i konstrukcji – 2 godz. 2. Efekty dynamiczne obciążenia wiatrem – 1 godz. 3. Zjawisko i skutki rezonansu budowli i konstrukcji wywołanego obciążeniem wiatrem – 1 godz. 4. Zjawiska zmęczeniowe spowodowane obciążeniem wiatrem – 1 godz. 5. Możliwości zabezpieczenia budowli i konstrukcji przed zniszczeniami spowodowanymi wiatrem jako obciążeniem wyjątkowym - 1 godz. 6. Budowa modeli numerycz¬nych budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem – 4 godz. 7. Technika badań modelowych w tunelu aerodynamicznym – 2 godz. 8. Omówienie normy PN-EN-1991-1-4 oraz zasad projektowania budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem - 6 godz.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie sprawozdań26
A-L-3Kolokwia2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach9
44
wykłady
A-W-1Wykład18
A-W-2Studia własne i konsultacje27
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklady Laoratorium
M-2Laboratorium
M-3Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/E02_W01
Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
B_2A_W01, B_2A_W03, B_2A_W04, B_2A_W09, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-2T-W-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/E02_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie dotyczące znajomości efektów obciążenia wiatrem
B_2A_U01, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U17C-2T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/E02_K02
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01, B_2A_K03, B_2A_K08T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07C-2T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/E02_W01
Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
2,0
3,0Podstawowa znajomość przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/E02_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie dotyczące znajomości efektów obciążenia wiatrem
2,0
3,0Podstawowa znajomość przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/E02_K02
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Podstawowa znajomośc merytoryczna przedmiotu stanowi jednocześnie wyraz kompetencji studenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Flaga, Inżynieria Wiatrowa, Arkady, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na gładkiej powierzchni komina – 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na powierzchni komina o zadanej chropowatości – 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym współczynnika oporu komina wolnostojącego– 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na powierzchni zbiornika naziemnego – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym stateczności ogólnej zbiornika na wodę– 1 godz. Określenie w tunelu aerodynamicznym rozkładów obciążenia wiatrem na przekryciu powłoka walcową – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym efektów dynamicznych komina wolnostojącego – 1 godz. Badanie w tunelu aerodynamicznym efektów dynamicznych zbiornika wieżowego – 1 godz.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu aerodynamiki oraz obciążenia wiatrem budowli i konstrukcji – 2 godz. 2. Efekty dynamiczne obciążenia wiatrem – 1 godz. 3. Zjawisko i skutki rezonansu budowli i konstrukcji wywołanego obciążeniem wiatrem – 1 godz. 4. Zjawiska zmęczeniowe spowodowane obciążeniem wiatrem – 1 godz. 5. Możliwości zabezpieczenia budowli i konstrukcji przed zniszczeniami spowodowanymi wiatrem jako obciążeniem wyjątkowym - 1 godz. 6. Budowa modeli numerycz¬nych budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem – 4 godz. 7. Technika badań modelowych w tunelu aerodynamicznym – 2 godz. 8. Omówienie normy PN-EN-1991-1-4 oraz zasad projektowania budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem - 6 godz.18
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie sprawozdań26
A-L-3Kolokwia2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach9
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład18
A-W-2Studia własne i konsultacje27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/K/E02_W01Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W03Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
B_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Efekty statyczne i dynamiczne obciążenia wiatrem
Treści programoweT-W-11. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu aerodynamiki oraz obciążenia wiatrem budowli i konstrukcji – 2 godz. 2. Efekty dynamiczne obciążenia wiatrem – 1 godz. 3. Zjawisko i skutki rezonansu budowli i konstrukcji wywołanego obciążeniem wiatrem – 1 godz. 4. Zjawiska zmęczeniowe spowodowane obciążeniem wiatrem – 1 godz. 5. Możliwości zabezpieczenia budowli i konstrukcji przed zniszczeniami spowodowanymi wiatrem jako obciążeniem wyjątkowym - 1 godz. 6. Budowa modeli numerycz¬nych budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem – 4 godz. 7. Technika badań modelowych w tunelu aerodynamicznym – 2 godz. 8. Omówienie normy PN-EN-1991-1-4 oraz zasad projektowania budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem - 6 godz.
Metody nauczaniaM-3Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa znajomość przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/K/E02_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie dotyczące znajomości efektów obciążenia wiatrem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Efekty statyczne i dynamiczne obciążenia wiatrem
Treści programoweT-W-11. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu aerodynamiki oraz obciążenia wiatrem budowli i konstrukcji – 2 godz. 2. Efekty dynamiczne obciążenia wiatrem – 1 godz. 3. Zjawisko i skutki rezonansu budowli i konstrukcji wywołanego obciążeniem wiatrem – 1 godz. 4. Zjawiska zmęczeniowe spowodowane obciążeniem wiatrem – 1 godz. 5. Możliwości zabezpieczenia budowli i konstrukcji przed zniszczeniami spowodowanymi wiatrem jako obciążeniem wyjątkowym - 1 godz. 6. Budowa modeli numerycz¬nych budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem – 4 godz. 7. Technika badań modelowych w tunelu aerodynamicznym – 2 godz. 8. Omówienie normy PN-EN-1991-1-4 oraz zasad projektowania budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem - 6 godz.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa znajomość przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/K/E02_K02Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Efekty statyczne i dynamiczne obciążenia wiatrem
Treści programoweT-W-11. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu aerodynamiki oraz obciążenia wiatrem budowli i konstrukcji – 2 godz. 2. Efekty dynamiczne obciążenia wiatrem – 1 godz. 3. Zjawisko i skutki rezonansu budowli i konstrukcji wywołanego obciążeniem wiatrem – 1 godz. 4. Zjawiska zmęczeniowe spowodowane obciążeniem wiatrem – 1 godz. 5. Możliwości zabezpieczenia budowli i konstrukcji przed zniszczeniami spowodowanymi wiatrem jako obciążeniem wyjątkowym - 1 godz. 6. Budowa modeli numerycz¬nych budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem – 4 godz. 7. Technika badań modelowych w tunelu aerodynamicznym – 2 godz. 8. Omówienie normy PN-EN-1991-1-4 oraz zasad projektowania budowli i konstrukcji obciążonych wiatrem - 6 godz.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa znajomośc merytoryczna przedmiotu stanowi jednocześnie wyraz kompetencji studenta
3,5
4,0
4,5
5,0