Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 0,50,30zaliczenie
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 9 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego3
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
B_2A_W10, B_2A_W06, B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
B_2A_U18, B_2A_U25T2A_U16, T2A_U18C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
B_2A_K03, B_2A_K02T2A_K02, T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-P-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikora Zbigniew, Sondowanie statyczne-metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, Gdańsk, 2006, 1
  2. Pisarczyk G., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, WpW, Warszawa, 2004
  3. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Katowice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, Generalna Dyrekcja Dróg Puiblicznych- Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2009
  2. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym., Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego3
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_U01Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego
T-L-1Moduł odkształceń
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0