Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i utrzymanie dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 3,20,44zaliczenie
wykładyW3 9 1,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej, Mechaniki ogólnej, Fizyki, Budownictwa komunikacyjnego, Podstaw eksploatacji dróg

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym10
T-P-33. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu4
18
wykłady
T-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością2
T-W-22. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym4
T-W-33. Ocena nośności konstrukcji drogowych3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2projekt oznakowania na odcinkach z niedostateczną widocznością8
A-P-3projekt oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu60
A-P-4samodzielne rozwiązywanie zadań z oceny warunków widoczności10
96
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2uzupełnienie wiadomości zapoznanie się z podstawowymi wytycznymi11
A-W-3przygotowanie notatek z materiału wykładowego do swojego projektu11
A-W-4samodzielne rozwiązywanie zadań23
A-W-5zaliczenie1
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. wykład informacyjny
M-22. wykład problemowy
M-33. metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_W01
Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę
B_2A_W12, B_2A_W10, B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-2, C-4, C-1T-W-1, T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3S-1
B_2A_N2/D/D/13_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
B_2A_W12, B_2A_W10, B_2A_W06T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-P-1, T-W-2, T-P-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_U01
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U03, B_2A_U05, B_2A_U04, B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U25, B_2A_U18, B_2A_U16T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
B_2A_K06, B_2A_K04, B_2A_K05, B_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_W01
Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
B_2A_N2/D/D/13_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_U01
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać podstawową prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać ponad dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać bardzo dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999, Warszawa, 1999
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181, Warszawa, 2003
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. Alicja Sołowczuk, Strona internetowa, droga.zut.edu.pl - bieżąca aktualizacja podstrony „eksploatacja"

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym10
T-P-33. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością2
T-W-22. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym4
T-W-33. Ocena nośności konstrukcji drogowych3
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2projekt oznakowania na odcinkach z niedostateczną widocznością8
A-P-3projekt oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu60
A-P-4samodzielne rozwiązywanie zadań z oceny warunków widoczności10
96
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2uzupełnienie wiadomości zapoznanie się z podstawowymi wytycznymi11
A-W-3przygotowanie notatek z materiału wykładowego do swojego projektu11
A-W-4samodzielne rozwiązywanie zadań23
A-W-5zaliczenie1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/13_W01Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-33. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-11. wykład informacyjny
M-22. wykład problemowy
M-33. metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/13_W02Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
Treści programoweT-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-W-22. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-22. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
Metody nauczaniaM-11. wykład informacyjny
M-22. wykład problemowy
M-33. metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/13_U01Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
Treści programoweT-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-22. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-33. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-11. wykład informacyjny
M-33. metoda przypadków
M-22. wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać podstawową prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać ponad dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać bardzo dobrą prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/13_K01Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-W-11. Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22. Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-22. Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-11. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-33. Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-11. wykład informacyjny
M-22. wykład problemowy
M-33. metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień