Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 0,50,30zaliczenie
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 9 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego3
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
B_2A_W10, B_2A_W06, B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
B_2A_U18, B_2A_U25T2A_U16, T2A_U18C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
B_2A_K03, B_2A_K02T2A_K02, T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-P-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikora Zbigniew, Sondowanie statyczne-metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, Gdańsk, 2006, 1
  2. Pisarczyk G., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, WpW, Warszawa, 2004
  3. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Katowice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, Generalna Dyrekcja Dróg Puiblicznych- Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2009
  2. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym., Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego3
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_U01Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/02_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego
T-L-1Moduł odkształceń
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.