Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 1,90,44zaliczenie
wykładyW8 18 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Geometria wykreślna
W-4Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością6
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością6
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności4
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
18
wykłady
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-99 Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Wykonanie projektów22
A-P-3Przygotowanie projektów do wydruku3
A-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
A-P-5Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności12
57
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą10
A-W-3Przygotowanie sprawozdań7
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
B_1A_W07, B_1A_W11, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-P-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1
B_1A_N1/DUL/D05_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
B_1A_W13, B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-3, C-2T-P-4, T-P-3, T-W-8, T-W-7, T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-5, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
B_1A_U05, B_1A_U08, B_1A_U10, B_1A_U11, B_1A_U13, B_1A_U14, B_1A_U19, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1, C-3T-W-1, T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-P-1, T-P-4, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-P-3M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-P-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-3, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
2,0Student nie zna podstawowych zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,0Student zna minimalne podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,5Student zna dość dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,0Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,5Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
5,0Student zna bardzo dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
B_1A_N1/DUL/D05_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, nie potrafi także zaprojektować oznakowania poziomego
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, potrafi po dodatkowych instrukcjach zaprojektować oznakowanie poziome
3,5Student potrafi samodzielnie w sposób dostateczny ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi błędami
4,0Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi uchybieniami
4,5Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi niedokładnościami wyników
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich oraz potrafi zaprojektować oznakowanie poziome

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,5Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
4,0Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student nie rozumie różnych aspektów projektowania w eksploatacji dróg
3,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
3,5Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,5Student ma dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
5,0Student ma bardzo dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i bardzo dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student bardzo dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, 1999, 43, W-wa, 1999
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2001
  4. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością6
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością6
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności4
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-99 Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Wykonanie projektów22
A-P-3Przygotowanie projektów do wydruku3
A-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
A-P-5Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności12
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą10
A-W-3Przygotowanie sprawozdań7
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D05_W01Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie
T-W-99 Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,0Student zna minimalne podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,5Student zna dość dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,0Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,5Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
5,0Student zna bardzo dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D05_W02Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, nie potrafi także zaprojektować oznakowania poziomego
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, potrafi po dodatkowych instrukcjach zaprojektować oznakowanie poziome
3,5Student potrafi samodzielnie w sposób dostateczny ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi błędami
4,0Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi uchybieniami
4,5Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi niedokładnościami wyników
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich oraz potrafi zaprojektować oznakowanie poziome
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D05_U01Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,5Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
4,0Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D05_K01Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student nie rozumie różnych aspektów projektowania w eksploatacji dróg
3,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
3,5Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,5Student ma dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
5,0Student ma bardzo dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i bardzo dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student bardzo dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg