Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 3,00,38zaliczenie
wykładyW4 9 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Geologia Inzynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1laboratorim90
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egz17
A-W-3udział w egzaminie4
A-W-4bieżące utrwalenie materiału30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W07, B_1A_W09T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U09, B_1A_U16T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1
B_1A_N1/C/09_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
B_1A_U09T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-1, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1
B_1A_N1/C/09_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
2,0
3,0zna tylko podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
2,0
3,0zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/09_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
2,0
3,0zna podstawowe zasady wykonywania badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0student jest mało przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/09_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A. i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, PG, Gdańsk, 1982
  2. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1laboratorim90
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egz17
A-W-3udział w egzaminie4
A-W-4bieżące utrwalenie materiału30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna tylko podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_U02Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady wykonywania badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest mało przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0