Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w budownictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne technologie w budownictwo | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych |
W-3 | Ukończony kurs Technologii robót budowlanych |
W-4 | Ukończony kurs Fizyki budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wyboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych spośród nowoczesnych technologii dla określonych obiektów budowlanych |
C-2 | Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania zrównoważonego, które będą sprzyjać wyborowi energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań projektowych w budownictwie |
C-3 | Poszerzenie zakresu wiedzy w dziedzinie inżynierii materiałów budowlanych i możliwości zastosowania nowoczesnych zaawansowanych technologii w budownictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza i projekt szczegółowych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologiczne dla określonych obiektów budowlanych. Opracowanie i przedstawienie wyników realizacji zadania inżynierskiego w formie prezentacji. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój zrównoważony w budownictwie. Kryteria oceny wyrobów i obiektów budowlanych pod kątem zgodności z wymaganiami zrównoważonego rozwoju. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie zrównoważone. Domy na miarę XXI wieku; technologie, projektowanie i realizacje. Zrównoważone budynki i miasta przyszłości. | 1 |
T-W-3 | Budownictwo ekologiczne i jego uwarunkowania. Budownictwo energooszczędne. Budynki energooszczędne i pasywne. Budownictwo autonomiczne. Zasady projektowania, rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne. Przykłady realizacji. | 2 |
T-W-4 | Termomodernizacja. Wymagania stawiane projektowi budowlanemu w zakresie ocieplenia budynku. Materiały temoizolacyjne. Docieplanie wielkiej płyty. Technologie i systemy ociepleń. Izolacje transparentne. Nowoczesne, innowacyjne rozwiązania. | 1 |
T-W-5 | Nowoczesne zaawansowane technologie w budownictwie XXI w. Budynek inteligentny. Inteligentne technologie; materiały zmiennofazowe (PCM); nanotechnlogie i nanomateriały. | 2 |
T-W-6 | Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe w kształtowaniu przegród budowlanych i charakterystycznych styków technologicznych. Konstruowanie wybranych elementów budynków. Wybrane zagadnienia technologiczne. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 17 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 27 |
A-P-3 | Prezentacja opracowania zagadnienia inżynierskiego | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia | 66 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności analizowania, opracowania i prezentacji zagadnienia inżynierskiego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_W01 Zna typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych w aspekcie zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | B_1A_W17, B_1A_W13, B_1A_W23, B_1A_W20, B_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_U01 Umie zastosować nowoczesne rozwiązania technologiczne w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | B_1A_U08, B_1A_U14, B_1A_U21, B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności oraz rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju. | B_1A_K01, B_1A_K07, B_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_W01 Zna typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych w aspekcie zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu typowe i nowoczesne technologie stosowane w budownictwie, trendy rozwojowe oraz ma dostateczne przygotowanie w zakresie prawidłowego ich doboru i stosowania w obiektach budowlanych w aspekcie zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_U01 Umie zastosować nowoczesne rozwiązania technologiczne w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu umie wykorzystać wszystkie dostępne źródła informacyjne, dokonać wyboru nowoczesnych rozwiązań technologicznych w projektowaniu obiektów budowlanych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D07_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności oraz rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie w dostatecznym stopniu potrzebę samodzielnego uczenia się przez całe życie i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności oraz wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Feist W., Munzenberg U., Thumulla J., Darup B. S., Podstawy budownictwa pasywnego, Polski Instytut Budownictwa Pasywnego, Gdańsk, 2006
- Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2002
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Piotrowski R., Domy pasywne. Najlepsze obiekty oraz technologie niskoenergetyczne i pasywne w Polsce, Przewodnik Budowlany, Warszawa, 2009
- Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce, Medium, Warszawa, 2009
- Ślusarek J., Rozwiązania strukturalno-materiałowe balkonów, tarasów i dachów zielonych, PŚL, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Serwis internetowy ITB, Zrównoważone budownictwo, www.zb.itb.pl, 2012
- Katalogi, broszury i materiały techniczne firm, strony internetowe, 2012
- Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne, 2012