Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Geotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechnika
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 18 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów Fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18
wykłady
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Zna podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W07, B_1A_W09, B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W21, B_1A_W22T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U09, B_1A_U13, B_1A_U15, B_1A_U16, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
ozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. otrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
B_1A_K01, B_1A_K04, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Zna podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
ozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. otrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisarczyk S., Geoinżynieria - metody modyfikacji podłoża grntowego, PW, Warszawa, 2005
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Zna podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W21Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej
B_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_K01ozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. otrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0