Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Najfeld <Teresa.Najfeld@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 0,80,28zaliczenie
projektyP3 9 2,00,32zaliczenie
wykładyW3 18 1,20,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs matematyki
W-2ukończony kurs fizyki
W-3ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4ukończony kurs wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
C-2umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
C-3umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów9
9
projekty
T-P-1Rozwiązanie belki metodą sił3
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił3
T-P-3Rozwiązanie kratownicy metodą sił3
9
wykłady
T-W-1Przemieszczenia w układach statycznie wyznaczalnych4
T-W-2Metoda sił8
T-W-3Przemieszczenia w ukladach statycznie niewyznaczalnych2
T-W-4Metoda przemieszczeń - układy nieprzesuwne4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
24
projekty
A-P-1Udział w cwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych51
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu16
A-W-3Udział w egzaminie2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
S-2Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena ze wszystkich działów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-1_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W06T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-1_U01
Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/06-1_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2, C-3T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-1_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
2,0
3,0zna zasady mechaniki budowli i potrafi obliczać układy prętowe robiąc błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-1_U01
Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
2,0
3,0Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-1_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Chudzikiewicz A., Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
  3. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach, PWN, Warszawa-poznań, 1973
  4. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach, PWN, Warszawa-Poznań, 1973
  5. Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów9
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązanie belki metodą sił3
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił3
T-P-3Rozwiązanie kratownicy metodą sił3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemieszczenia w układach statycznie wyznaczalnych4
T-W-2Metoda sił8
T-W-3Przemieszczenia w ukladach statycznie niewyznaczalnych2
T-W-4Metoda przemieszczeń - układy nieprzesuwne4
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w cwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych51
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu16
A-W-3Udział w egzaminie2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-1_W01Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
C-2umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
C-3umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił
T-P-1Rozwiązanie belki metodą sił
T-P-3Rozwiązanie kratownicy metodą sił
T-W-3Przemieszczenia w ukladach statycznie niewyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
S-2Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena ze wszystkich działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady mechaniki budowli i potrafi obliczać układy prętowe robiąc błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-1_U01Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
Treści programoweT-W-3Przemieszczenia w ukladach statycznie niewyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
S-2Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena ze wszystkich działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-1_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
C-3umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił
T-P-1Rozwiązanie belki metodą sił
T-P-3Rozwiązanie kratownicy metodą sił
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
S-2Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena ze wszystkich działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0