Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Zagadnienia bezpieczeństwa pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia bezpieczeństwa pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Jeleń <Beata.Jelen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość problematyki BHP z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość problematyki BHP |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w budownictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień BHP | 1 |
T-W-2 | Regulacje prawne w zakresie ochrony pracy | 1 |
T-W-3 | Czynniki zagrożeń zawodowych | 1 |
T-W-4 | Wypadki przy pracy i choroby zawodowe | 1 |
T-W-5 | Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy | 1 |
T-W-6 | Kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ze szczególnym uwzględnieniem placu budowy | 1 |
T-W-7 | Ochrona przeciwpożarowa | 1 |
T-W-8 | Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, filmy dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/01_W01 Zna przepisy i rozporządzenia dotyczące bezpiecznej pracy w sektorze budownictwa | B_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/01_U01 Przewiduje i ocenia zagrożenia związane z wykonywaniem robót budowlanych oraz potrafi wprowadzić odpowiednie zasady bezpieczeństwa | B_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/01_K01 Ma świadomość odpowiedzialności w przypadku zagrożeń dla zdrowia i życia własnego oraz podwładnych | B_1A_K03 | T1A_K03 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/01_W01 Zna przepisy i rozporządzenia dotyczące bezpiecznej pracy w sektorze budownictwa | 2,0 | |
3,0 | Definiuje zagrożenia na placu budowy i odnosi się do nich poprzez wprowadzenie stosownych działań w powiązaniu z właściwymi środkami zabezpieczającymi, w oparciu o przepisy BHP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/01_U01 Przewiduje i ocenia zagrożenia związane z wykonywaniem robót budowlanych oraz potrafi wprowadzić odpowiednie zasady bezpieczeństwa | 2,0 | |
3,0 | Umiejętnie dostrzega zagrożenia na placu budowy i podejmuje właściwe sposoby działania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/01_K01 Ma świadomość odpowiedzialności w przypadku zagrożeń dla zdrowia i życia własnego oraz podwładnych | 2,0 | |
3,0 | Trafnie ocenia niebezpieczeństwa zagrażające pracy własnej i podwładnych , stosuje przepisy i zasady BHP w celu ochrony zdrowia i życia pracowników z pełną świadomością własnej odpowiedzialności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012
- Wieczorek Z., Wymagania bezpieczeństwa pracy w budownictwie, PIP, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, BHP w przedsiębiorstwach budowlanych, CIOP, Warszawa, 2000