Wydział Budownictwa i Architektury - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomisław Cieślewicz <zdeoiz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami ergonomii i jej roli w kształtowaniu warunków pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ergonomia maszyn, stanowisk i pomieszczeńpracy | 2 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ergonomia, jej istota, rozwój i znaczenie | 1 |
T-W-2 | Układ ruchu, zaopatrzenie tlenowe organizmu, energetyka pracy | 1 |
T-W-3 | Narządy zmysłów w odbiorze informacji, obciążenie psychiczne, problemy pracy nocnej i zmianowej | 1 |
T-W-4 | Układ człowiek-maszyna-środowisko | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Przegląd literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowaniedo zaliczenia ćwiczeń | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przegląd literatury fachowej | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test i zadania otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_W01 Ma wiedzę o podstawowych problemach ergonomii w kształtowaniu warunków pracy | BHP_10A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_U01 Potrafi dokonać ergonomicznej oceny warunków pracy | BHP_10A_U05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności | BHP_10A_K01 | — | C-1 | T-A-2, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_W01 Ma wiedzę o podstawowych problemach ergonomii w kształtowaniu warunków pracy | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma ograniczoną wiedzę o problemach ergonomii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_U01 Potrafi dokonać ergonomicznej oceny warunków pracy | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi dokonać w ograniczonym zakresie ergonomicznej oceny warunków pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_09/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wykowska M., Ergonomia jako nauka stsosowana, Wyd. Naukowo-Techniczne AGH, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012