Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Seminarium doktoranckie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium doktoranckie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl>, Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>, Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>, Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>, Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS5 15 2,01,00zaliczenie
seminariaS7 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki rozprawy doktorskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzonych badań naukowych.
C-2Uświadomienie społecznych i etycznych aspektów badań naukowych.
C-3Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji problematyki rozprawy doktorskiej z wykorzystaniem przekazu multimedialnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Dyskusja nad problematyką badań naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Dyskusja na temat zainteresowań naukowych doktorantów. Prezentacje multimedialne tematyki i wstepnych załóżeń rozprawy doktorskiej. Przedstawienie przez doktorantów dotychczas uzyskanych wyników badań naukowych. Dyskusja naukowa po każdej prezentacji.15
15
seminaria
T-S-1Prezentacja multimedialna zaawansowanych wyników badań naukowych. Dyskusja nad tezami rozprawy i wnioskami z badań. Dyskusja prowadzącego i doktorantów dotycząca przedstawionych prezentacji oraz stanu zaawansowania rozpraw doktorskich. Omówienie formy redakcyjnej autoreferatów rozpraw doktorskich. Ocena stanu zaawansowania oraz kierunków dalszych badań w realizowanych rozprawach doktorskich.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udziałw zajęciach15
A-S-2Pozyskanie i przygotowanie materiałów źródłowych dotyczących przedmiotu badań i zainteresowaniami naukowymi doktoranta.10
A-S-3Sformułowanie problemu naukowego, którego dotyczyć będzie rozprawa doktorska.10
A-S-4Sformułowanie celu, tezy i zakresu badań.5
A-S-5Wybór materiału do prezentacji, opracowanie poszczególnych elementów prezentacji.5
A-S-6Przygotowanie prezentacji multimedialnej15
60
seminaria
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie rozprawy doktorskiej pod względem redakcyjnym.20
A-S-3Wybór materiału do prezentacji, opracowanie poszczególnych elementów prezentacji.5
A-S-4Przygotowanie prezentacji.15
A-S-5Sformułowanie kierunków dalszych badań.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z użyciem komputera
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-09_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym oraz szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka. Ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia badań naukowych oraz etycznych aspektów takich badań. Posiada wiedzę o sposobach pisania publikacji naukowych oraz prezentowania wyników swoich badań.
AU_3A_W02, AU_3A_W03, AU_3A_W04C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-1M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-09_U01
Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych. Potrafi pracować naukowo zarówno indywidualnie, jak i w zespołach badawczych. Umie zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, dokonując właściwej selekcji i interpretacji tych informacji. Potrafi formułować złożone zadania naukowe, mogące prowadzić do innowacyjnych rozwiązań technicznych i przestrzennych. Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki zarówno własnych badań naukowych, jak i badań prowadzonych przez innych naukowców. Wykazuje umiejętność oceny możliwości transformowania wyników prac badawczych do praktyki projektowej. Potrafi czytelnie i w zrozumiały sposób prezentować swoje koncepcje i osiągnięcia naukowe.
AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U05, AU_3A_U07, AU_3A_U08, AU_3A_U09, AU_3A_U10, AU_3A_U11C-1, C-3, C-2T-S-1, T-S-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-09_K01
Wykazuje aktywność w poszukiwaniu nowych koncepcji badawczych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Jest świadomy potrzeby przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
AU_3A_K01, AU_3A_K02, AU_3A_K07, AU_3A_K04C-3, C-1, C-2T-S-1, T-S-1M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-09_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym oraz szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka. Ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia badań naukowych oraz etycznych aspektów takich badań. Posiada wiedzę o sposobach pisania publikacji naukowych oraz prezentowania wyników swoich badań.
2,0
3,0Doktorant wykazuje się zaawansowaną wiedzą związaną z obszarem prowadzonych badań naukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-09_U01
Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych. Potrafi pracować naukowo zarówno indywidualnie, jak i w zespołach badawczych. Umie zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, dokonując właściwej selekcji i interpretacji tych informacji. Potrafi formułować złożone zadania naukowe, mogące prowadzić do innowacyjnych rozwiązań technicznych i przestrzennych. Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki zarówno własnych badań naukowych, jak i badań prowadzonych przez innych naukowców. Wykazuje umiejętność oceny możliwości transformowania wyników prac badawczych do praktyki projektowej. Potrafi czytelnie i w zrozumiały sposób prezentować swoje koncepcje i osiągnięcia naukowe.
2,0
3,0Doktorant ma podstawowe umiejętnością związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych. Umie zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, dokonując właściwej selekcji i interpretacji tych informacji, ale popełnia błędy. Potrafi z pomocą prowadzącego formułować złożone zadania i cele naukowe. Potrafi oceniać wyniki zarówno własnych badań naukowych, jak i badań prowadzonych przez innych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-09_K01
Wykazuje aktywność w poszukiwaniu nowych koncepcji badawczych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Jest świadomy potrzeby przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
2,0
3,0Dostateczna aktywność na zajeciach. Wystarczająca zdolność krytycznego myślenia i kreatywność w formułowaniu wyników badań. Przestrzega zasady etyczne w pracy badawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Literatura zgodna z tematyką przygotowywanej rozprawy doktorskiej

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Dyskusja nad problematyką badań naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Dyskusja na temat zainteresowań naukowych doktorantów. Prezentacje multimedialne tematyki i wstepnych załóżeń rozprawy doktorskiej. Przedstawienie przez doktorantów dotychczas uzyskanych wyników badań naukowych. Dyskusja naukowa po każdej prezentacji.15
15

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Prezentacja multimedialna zaawansowanych wyników badań naukowych. Dyskusja nad tezami rozprawy i wnioskami z badań. Dyskusja prowadzącego i doktorantów dotycząca przedstawionych prezentacji oraz stanu zaawansowania rozpraw doktorskich. Omówienie formy redakcyjnej autoreferatów rozpraw doktorskich. Ocena stanu zaawansowania oraz kierunków dalszych badań w realizowanych rozprawach doktorskich.15
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udziałw zajęciach15
A-S-2Pozyskanie i przygotowanie materiałów źródłowych dotyczących przedmiotu badań i zainteresowaniami naukowymi doktoranta.10
A-S-3Sformułowanie problemu naukowego, którego dotyczyć będzie rozprawa doktorska.10
A-S-4Sformułowanie celu, tezy i zakresu badań.5
A-S-5Wybór materiału do prezentacji, opracowanie poszczególnych elementów prezentacji.5
A-S-6Przygotowanie prezentacji multimedialnej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie rozprawy doktorskiej pod względem redakcyjnym.20
A-S-3Wybór materiału do prezentacji, opracowanie poszczególnych elementów prezentacji.5
A-S-4Przygotowanie prezentacji.15
A-S-5Sformułowanie kierunków dalszych badań.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-09_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym oraz szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka. Ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia badań naukowych oraz etycznych aspektów takich badań. Posiada wiedzę o sposobach pisania publikacji naukowych oraz prezentowania wyników swoich badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
AU_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów ich prowadzenia
AU_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzonych badań naukowych.
C-2Uświadomienie społecznych i etycznych aspektów badań naukowych.
C-3Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji problematyki rozprawy doktorskiej z wykorzystaniem przekazu multimedialnego.
Treści programoweT-S-1Dyskusja nad problematyką badań naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Dyskusja na temat zainteresowań naukowych doktorantów. Prezentacje multimedialne tematyki i wstepnych załóżeń rozprawy doktorskiej. Przedstawienie przez doktorantów dotychczas uzyskanych wyników badań naukowych. Dyskusja naukowa po każdej prezentacji.
T-S-1Prezentacja multimedialna zaawansowanych wyników badań naukowych. Dyskusja nad tezami rozprawy i wnioskami z badań. Dyskusja prowadzącego i doktorantów dotycząca przedstawionych prezentacji oraz stanu zaawansowania rozpraw doktorskich. Omówienie formy redakcyjnej autoreferatów rozpraw doktorskich. Ocena stanu zaawansowania oraz kierunków dalszych badań w realizowanych rozprawach doktorskich.
Metody nauczaniaM-4Panel dyskusyjny
M-3Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje się zaawansowaną wiedzą związaną z obszarem prowadzonych badań naukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-09_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych. Potrafi pracować naukowo zarówno indywidualnie, jak i w zespołach badawczych. Umie zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, dokonując właściwej selekcji i interpretacji tych informacji. Potrafi formułować złożone zadania naukowe, mogące prowadzić do innowacyjnych rozwiązań technicznych i przestrzennych. Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki zarówno własnych badań naukowych, jak i badań prowadzonych przez innych naukowców. Wykazuje umiejętność oceny możliwości transformowania wyników prac badawczych do praktyki projektowej. Potrafi czytelnie i w zrozumiały sposób prezentować swoje koncepcje i osiągnięcia naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U01Nabywa umiejetnosci związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych
AU_3A_U02Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz ich oceny
AU_3A_U05Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich
AU_3A_U07Potrafi uzasadnić racjonalność i celeowość swoich decyzji badawczych
AU_3A_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy
AU_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych oraz interpretacji wyników badań na podstawie istniejącego stanu wiedzy
AU_3A_U10Potrafi ocenić mozliwość wykorzystania w praktyce wyników badań
AU_3A_U11Nabywa umiejętność dyskutowania i przekazywania wiedzy, w tym zrozumiałego prezentowania swoich koncepcji oraz osiągnięć naukowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzonych badań naukowych.
C-3Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji problematyki rozprawy doktorskiej z wykorzystaniem przekazu multimedialnego.
C-2Uświadomienie społecznych i etycznych aspektów badań naukowych.
Treści programoweT-S-1Dyskusja nad problematyką badań naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Dyskusja na temat zainteresowań naukowych doktorantów. Prezentacje multimedialne tematyki i wstepnych załóżeń rozprawy doktorskiej. Przedstawienie przez doktorantów dotychczas uzyskanych wyników badań naukowych. Dyskusja naukowa po każdej prezentacji.
T-S-1Prezentacja multimedialna zaawansowanych wyników badań naukowych. Dyskusja nad tezami rozprawy i wnioskami z badań. Dyskusja prowadzącego i doktorantów dotycząca przedstawionych prezentacji oraz stanu zaawansowania rozpraw doktorskich. Omówienie formy redakcyjnej autoreferatów rozpraw doktorskich. Ocena stanu zaawansowania oraz kierunków dalszych badań w realizowanych rozprawach doktorskich.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant ma podstawowe umiejętnością związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych. Umie zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, dokonując właściwej selekcji i interpretacji tych informacji, ale popełnia błędy. Potrafi z pomocą prowadzącego formułować złożone zadania i cele naukowe. Potrafi oceniać wyniki zarówno własnych badań naukowych, jak i badań prowadzonych przez innych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-09_K01Wykazuje aktywność w poszukiwaniu nowych koncepcji badawczych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Jest świadomy potrzeby przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego
AU_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej
AU_3A_K07Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
AU_3A_K04Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą, publikacyjną i projektową
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji problematyki rozprawy doktorskiej z wykorzystaniem przekazu multimedialnego.
C-1Zdobycie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzonych badań naukowych.
C-2Uświadomienie społecznych i etycznych aspektów badań naukowych.
Treści programoweT-S-1Prezentacja multimedialna zaawansowanych wyników badań naukowych. Dyskusja nad tezami rozprawy i wnioskami z badań. Dyskusja prowadzącego i doktorantów dotycząca przedstawionych prezentacji oraz stanu zaawansowania rozpraw doktorskich. Omówienie formy redakcyjnej autoreferatów rozpraw doktorskich. Ocena stanu zaawansowania oraz kierunków dalszych badań w realizowanych rozprawach doktorskich.
T-S-1Dyskusja nad problematyką badań naukowych w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Dyskusja na temat zainteresowań naukowych doktorantów. Prezentacje multimedialne tematyki i wstepnych załóżeń rozprawy doktorskiej. Przedstawienie przez doktorantów dotychczas uzyskanych wyników badań naukowych. Dyskusja naukowa po każdej prezentacji.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-4Panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna aktywność na zajeciach. Wystarczająca zdolność krytycznego myślenia i kreatywność w formułowaniu wyników badań. Przestrzega zasady etyczne w pracy badawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0