Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badawcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badawcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki rozprawy doktorskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności. |
C-2 | Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania | 1 |
T-W-2 | Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; badania naukowe a badania w architekturze i urbanistyce; logika badań naukowych a dobór metody | 1 |
T-W-3 | Standardy dociekań naukowych | 1 |
T-W-4 | Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu | 1 |
T-W-5 | Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy | 1 |
T-W-6 | Metody badań historyczno-interpretacyjnych | 1 |
T-W-7 | Metoda badań jakościowych | 1 |
T-W-8 | Metoda badań korelacyjnych | 1 |
T-W-9 | Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych | 1 |
T-W-10 | Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie | 1 |
T-W-11 | Proces dedukcyjny a metoda badawcza | 1 |
T-W-12 | Studia przypadków i strategie złożone jako metoda | 1 |
T-W-13 | Strategie planowania badań architektonicznych i umiejscowienie metody w strukturze badawczej | 1 |
T-W-14 | Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność | 1 |
T-W-15 | Repetytorium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału wykładowego i studia literatury | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Przewiduje się prowadzenie wykładów w formule 2/3 i 1/3 – pierwsze 2/3 wykładu to prelekcja przedstawiająca konkretne zagadnienia, pozostałe 1/3 to forma interaktywnego dyskursu z uczestnikami wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin dwustopniowy – pierwszy stopień obowiązujący, drugi zależny od wyniku pierwszego (wyłącznie na ocenę bardzo dobrą lub dobrą plus) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_W01 Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych. | AU_3A_W01, AU_3A_W04, AU_3A_W02, AU_3A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-9, T-W-14, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-15 | M-1 | S-1 |
AU_3A_S3/B-01_W02 Doktorant rozumie relacje między matodą a aplikowalnością i przydatnością wyników badań. | AU_3A_W03, AU_3A_W02, AU_3A_W04, AU_3A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-14, T-W-7, T-W-3, T-W-13, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_U01 Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych. Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania. | AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U03, AU_3A_U05, AU_3A_U08 | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-1 | M-1 | S-1 |
AU_3A_S3/B-01_U02 Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania. | AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U03, AU_3A_U05, AU_3A_U08 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_K01 Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań | AU_3A_K01, AU_3A_K02, AU_3A_K05 | — | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-14, T-W-13, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-15, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_W01 Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna standardy badań naukowych i metod badawczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_3A_S3/B-01_W02 Doktorant rozumie relacje między matodą a aplikowalnością i przydatnością wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością w pracy naukowej wyników prowadzonych badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_U01 Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych. Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje umiejętność rozpoznawania rodzaju metod, potrafi je prawidłowego przyporządkować do zadanego tematu badawczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_3A_S3/B-01_U02 Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wskazuje umiejętność planowaniqa procesu badawczego i właściwego doboru metody do zadanego badania naukowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/B-01_K01 Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Apanowicz, J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej, Gdynia, 2002
- Bazewicz, M. and Collen, A.: Bazewicz, M. and Collen, A., Podstawy metodologii systemów ludzkiej aktywności i informatyki, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
- Carnap, R.: Carnap, R.: Carnap, R., Wprowadzenie do filozofii nauki, Aletheia, Warszawa, 2000
- Creswell, J. W., Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, University of Nebraska – Lincoln, Pearson, Boston, 2003
- Dunin-Woyseth, H. and Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions, The Oslo illenium Reader, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001
- Feyerabend, P., Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław, 2001
- Gaugh, H. G., Scientific Method in Practice, Cambridge University Press, Cambridge, 2003
- Groat, L. and Wang, D., Architectural Research Methods, John Wiley and Sons, New York, 2002
- Kaiser, M., Hva er vitenskap? / What is Science?, Universiteitsforlaget, Oslo, 2000
- Popper, K., Logika odkrycia naukowego, Aletheia, Warszawa, 2002
- National Science and Technology Council (NSTC), Proposed Federal Policy on Research Misconduct, Office of Science and Technology, Washington DC, 1999
- Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki (ZENMN), Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje dokument z 25 maja 2004, 2004
- Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk (ZO PAN), Kodeks Etyki Pracownika Naukowegozałącznik do uchwały nr 10/2012 ZO PAN z dnia 13 grudnia 2012 roku, Komisja do spraw etyki w nauce, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa, 2001
- Picon A. and Ponte, A. (eds.), Architecture and the Sciences, Princeton Architectural Press, New York, 2003
- Zeisel J., Inquiry by Design, W. W. Norton and Co., New York, 2006
- Znaniecki F., Metoda socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008