Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Teorie naukowe w architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,60,50egzamin
seminariaS2 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami architektonicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Architektura a technika1
T-S-2Architektura a środowisko1
T-S-3Architektura a planowanie przestrzenne1
T-S-4Architektura a kultura1
T-S-5Architektura przyszłości1
5
wykłady
T-W-1Teorie klasyczne w architekturze1
T-W-2Teorie społeczne w architekturze1
T-W-3Teorie organiczne w architekturze1
T-W-4Teorie innowacyjności w architekturze1
T-W-5Teorie artystyczne w architekturze1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1udział w seminariach5
A-S-2opracowanie prezentacji7
12
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2Praca własna studenta13
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład ex catedra z przeźroczami
M-2seminarium w formie dyskusji, prezentacji, wymiany poglądów
M-3opracowania sprawozdań i recenzji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w seminariach
S-2Ocena formująca: Opracowanie prezentacji i wygłoszenie 15 min. wykładu na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie/recenzja z przeczytanych, wskazanych pozycji literatury (min. 1 poz.)
S-4Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach potwierdzona zeszytem z notatkami i szkicami
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-01_W01
Opanował zasób informacji i powiązań pomiędzy zjawiskami z uwzględnieniem osi czasu.
AU_3A_W02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-01_U01
Posiada umiejętność oceny założeń teoretycznych realizowanych dzieł architektury, krytycznego komentowania architektury, oceny spójności stylowej architektury.
AU_3A_U02, AU_3A_U11C-1T-S-5, T-S-1, T-S-4, T-S-2, T-S-3M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-01_K01
Posiada kompetencje osobistej prezentacji własnych poglądów, literatury fachowej, prezentacji problemów w zakresie oceny wartości dzieł architektury i ich podstaw teoretycznych oraz przydatności społecznej.
AU_3A_K01, AU_3A_K05, AU_3A_K07C-1T-S-4, T-W-5, T-S-2, T-W-1, T-W-4, T-S-5, T-W-2, T-W-3, T-S-1, T-S-3M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-01_W01
Opanował zasób informacji i powiązań pomiędzy zjawiskami z uwzględnieniem osi czasu.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych teorii naukowych w architekturze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-01_U01
Posiada umiejętność oceny założeń teoretycznych realizowanych dzieł architektury, krytycznego komentowania architektury, oceny spójności stylowej architektury.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętność oceny teoretycznych założeń historycznych i współczesnych dzieł architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-01_K01
Posiada kompetencje osobistej prezentacji własnych poglądów, literatury fachowej, prezentacji problemów w zakresie oceny wartości dzieł architektury i ich podstaw teoretycznych oraz przydatności społecznej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do osobistej prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander Ch., Język wzorów. Miasta, budynki, konstrukcja, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Architecture after Geometry, Architectural Design, 2007
  3. Architecture Theory. From the Renaissance to the Present, Taschen, 2006
  4. Architektura a nauka, Materiały VII Sympozjum Teoria a Praktyka w Architekturze Współczesnej, Wydawnictwo Sympozjalne KaiU PAN, Gliwice, 2002
  5. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Officyna, Łódź
  6. Calvino I., Niewidzialne miasta, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa, 2013
  7. Cities of Tomorrow. Envisioning the Future of Urban Habitat, eVolo Fall/Winter, 2010
  8. Drapella-Hermansdorfer A., Idea jedności w architekturze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  9. Czyński M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia w środowisku zbudowanym, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  10. Eco U., Nieobecna struktura, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996
  11. Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Wydawnictwo VIA, Toruń, 1999
  12. Gropius W., Pełnia Architektury, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2014
  13. Habraken N. J., The Structure of the Ordinary, MIT Press, 2000
  14. Hall T. E., Ukryty wymiar, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2003
  15. Herzberger H., Lessons for Students in Architecture, Uitgeverij 010 Publishers, Rotterdam, 1991
  16. Jaroszewski S. T., Od klasycyzmu do nowoczesności. O architekturze XVIII, XIX i XX wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  17. Klasycyzm i klasycyzmy, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  18. Kotarbiński A., O ideowości i ideologii w architekturze i urbanistyce, Arkady, Warszawa, 1985
  19. Kucza-Kuczyński K., Zawód – architekt. O etyce i moralności architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  20. Le Corbusier, W stronę architektury, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2012
  21. Le Corbusier, Kiedy katedry były białe, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2013
  22. red. N.Leach, Digital Cities, Architectural Design, 2009, July-August 2009
  23. red. N.Leach, Rethinking Architecture. A Reader in Cultural Theory, Routledge, Londyn, Nowy Jork, 1997
  24. Lenartowicz J. K., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków, 2005
  25. Loos A., Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2013
  26. red. J.Kusiak, B.Świątkowska, Miasto-Zdrój. Architektura i programowanie zmysów, Fundacja Bęc-Zmiana, Warszawa, 2013
  27. Melvin J., Architektura. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Elipsa, Poznań
  28. Mizia M., Architektura w przestrzeni sztuk, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2013
  29. Nawratek K., Ideologie w przestrzeni. Próby demistyfikacji, Univesitas, Kraków, 2005
  30. Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Wydawnictwo MURATOR, Warszawa, 1999
  31. Rewers E., Miasto-twórczość. Wykłady krakowskie., Akademia Sztuk Pieknych im. J. Matejki. Wydział Architektury Wnętrz, Kraków, 2010
  32. Parandowski J., Alchemia słowa, Warszawa, 1986
  33. Rewers E., Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków, 2005
  34. red. E.Rewers, Przestrzeń, filozofia i architektura, Wydawnictwo Fundacja Humaniora, Poznań, 1999
  35. Rasmusen S. E., Odczuwanie architektury, Wydawnictwo MURATOR, Warszawa, 1999
  36. Read H., O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
  37. red. M. San Martin, Contemporary Architecture, KOLON, Barcelona, 2008
  38. Schreiber U., Modelle fuer humanes Wohnen. Moderne Stadtarchitektur in den Niederlanden, DuMont Bucherverlag, Kolonia, 1982
  39. Smith T.G., Classical Architecture. Rule and Invention., Gibbs M. Smith, Inc., 1988
  40. Świtek G., Gry sztuki z architekturą, Monografie FNP, Toruń, 2013
  41. Skarga B., Granice historyczności, PIW, Warszawa, 1989
  42. Sławińska J., Ekspresja sił w nowoczesnej architekturze, Arkady, Warszawa, 1997
  43. Teoria socjologii miasta a problemy społeczne miast polskich, PTS Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1983
  44. Wejchert K., Przestrzeń wokół nas, Wydawnictwo Fibak Noma Press, 1993
  45. Winskowski P., Modernizm przebudowany. Inspiracje Techniką w architekturze u progu XXI w., Universitas, Kraków, 2000
  46. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Prószyński i Spółka, Warszawa, 1999

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Architektura a technika1
T-S-2Architektura a środowisko1
T-S-3Architektura a planowanie przestrzenne1
T-S-4Architektura a kultura1
T-S-5Architektura przyszłości1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie klasyczne w architekturze1
T-W-2Teorie społeczne w architekturze1
T-W-3Teorie organiczne w architekturze1
T-W-4Teorie innowacyjności w architekturze1
T-W-5Teorie artystyczne w architekturze1
5

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1udział w seminariach5
A-S-2opracowanie prezentacji7
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2Praca własna studenta13
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-01_W01Opanował zasób informacji i powiązań pomiędzy zjawiskami z uwzględnieniem osi czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami architektonicznymi
Treści programoweT-W-4Teorie innowacyjności w architekturze
T-W-2Teorie społeczne w architekturze
T-W-1Teorie klasyczne w architekturze
T-W-5Teorie artystyczne w architekturze
T-W-3Teorie organiczne w architekturze
Metody nauczaniaM-2seminarium w formie dyskusji, prezentacji, wymiany poglądów
M-1wykład ex catedra z przeźroczami
M-3opracowania sprawozdań i recenzji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach potwierdzona zeszytem z notatkami i szkicami
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych teorii naukowych w architekturze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-01_U01Posiada umiejętność oceny założeń teoretycznych realizowanych dzieł architektury, krytycznego komentowania architektury, oceny spójności stylowej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U02Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz ich oceny
AU_3A_U11Nabywa umiejętność dyskutowania i przekazywania wiedzy, w tym zrozumiałego prezentowania swoich koncepcji oraz osiągnięć naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami architektonicznymi
Treści programoweT-S-5Architektura przyszłości
T-S-1Architektura a technika
T-S-4Architektura a kultura
T-S-2Architektura a środowisko
T-S-3Architektura a planowanie przestrzenne
Metody nauczaniaM-3opracowania sprawozdań i recenzji
M-2seminarium w formie dyskusji, prezentacji, wymiany poglądów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie/recenzja z przeczytanych, wskazanych pozycji literatury (min. 1 poz.)
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w seminariach
S-2Ocena formująca: Opracowanie prezentacji i wygłoszenie 15 min. wykładu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętność oceny teoretycznych założeń historycznych i współczesnych dzieł architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-01_K01Posiada kompetencje osobistej prezentacji własnych poglądów, literatury fachowej, prezentacji problemów w zakresie oceny wartości dzieł architektury i ich podstaw teoretycznych oraz przydatności społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego
AU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
AU_3A_K07Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami architektonicznymi
Treści programoweT-S-4Architektura a kultura
T-W-5Teorie artystyczne w architekturze
T-S-2Architektura a środowisko
T-W-1Teorie klasyczne w architekturze
T-W-4Teorie innowacyjności w architekturze
T-S-5Architektura przyszłości
T-W-2Teorie społeczne w architekturze
T-W-3Teorie organiczne w architekturze
T-S-1Architektura a technika
T-S-3Architektura a planowanie przestrzenne
Metody nauczaniaM-2seminarium w formie dyskusji, prezentacji, wymiany poglądów
M-3opracowania sprawozdań i recenzji
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie/recenzja z przeczytanych, wskazanych pozycji literatury (min. 1 poz.)
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w seminariach
S-2Ocena formująca: Opracowanie prezentacji i wygłoszenie 15 min. wykładu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do osobistej prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0