Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teorie naukowe w architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia drugiego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami architektonicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Architektura a technika | 1 |
T-S-2 | Architektura a środowisko | 1 |
T-S-3 | Architektura a planowanie przestrzenne | 1 |
T-S-4 | Architektura a kultura | 1 |
T-S-5 | Architektura przyszłości | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie klasyczne w architekturze | 1 |
T-W-2 | Teorie społeczne w architekturze | 1 |
T-W-3 | Teorie organiczne w architekturze | 1 |
T-W-4 | Teorie innowacyjności w architekturze | 1 |
T-W-5 | Teorie artystyczne w architekturze | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | udział w seminariach | 5 |
A-S-2 | opracowanie prezentacji | 7 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 13 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład ex catedra z przeźroczami |
M-2 | seminarium w formie dyskusji, prezentacji, wymiany poglądów |
M-3 | opracowania sprawozdań i recenzji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w seminariach |
S-2 | Ocena formująca: Opracowanie prezentacji i wygłoszenie 15 min. wykładu na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie/recenzja z przeczytanych, wskazanych pozycji literatury (min. 1 poz.) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach potwierdzona zeszytem z notatkami i szkicami |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_W01 Opanował zasób informacji i powiązań pomiędzy zjawiskami z uwzględnieniem osi czasu. | AU_3A_W02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_U01 Posiada umiejętność oceny założeń teoretycznych realizowanych dzieł architektury, krytycznego komentowania architektury, oceny spójności stylowej architektury. | AU_3A_U02, AU_3A_U11 | — | C-1 | T-S-5, T-S-1, T-S-4, T-S-2, T-S-3 | M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_K01 Posiada kompetencje osobistej prezentacji własnych poglądów, literatury fachowej, prezentacji problemów w zakresie oceny wartości dzieł architektury i ich podstaw teoretycznych oraz przydatności społecznej. | AU_3A_K01, AU_3A_K05, AU_3A_K07 | — | C-1 | T-S-4, T-W-5, T-S-2, T-W-1, T-W-4, T-S-5, T-W-2, T-W-3, T-S-1, T-S-3 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_W01 Opanował zasób informacji i powiązań pomiędzy zjawiskami z uwzględnieniem osi czasu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych teorii naukowych w architekturze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_U01 Posiada umiejętność oceny założeń teoretycznych realizowanych dzieł architektury, krytycznego komentowania architektury, oceny spójności stylowej architektury. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętność oceny teoretycznych założeń historycznych i współczesnych dzieł architektury. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-01_K01 Posiada kompetencje osobistej prezentacji własnych poglądów, literatury fachowej, prezentacji problemów w zakresie oceny wartości dzieł architektury i ich podstaw teoretycznych oraz przydatności społecznej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do osobistej prezentacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alexander Ch., Język wzorów. Miasta, budynki, konstrukcja, GWP, Gdańsk, 2008
- Architecture after Geometry, Architectural Design, 2007
- Architecture Theory. From the Renaissance to the Present, Taschen, 2006
- Architektura a nauka, Materiały VII Sympozjum Teoria a Praktyka w Architekturze Współczesnej, Wydawnictwo Sympozjalne KaiU PAN, Gliwice, 2002
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Officyna, Łódź
- Calvino I., Niewidzialne miasta, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa, 2013
- Cities of Tomorrow. Envisioning the Future of Urban Habitat, eVolo Fall/Winter, 2010
- Drapella-Hermansdorfer A., Idea jedności w architekturze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Czyński M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia w środowisku zbudowanym, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Eco U., Nieobecna struktura, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996
- Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Wydawnictwo VIA, Toruń, 1999
- Gropius W., Pełnia Architektury, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2014
- Habraken N. J., The Structure of the Ordinary, MIT Press, 2000
- Hall T. E., Ukryty wymiar, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2003
- Herzberger H., Lessons for Students in Architecture, Uitgeverij 010 Publishers, Rotterdam, 1991
- Jaroszewski S. T., Od klasycyzmu do nowoczesności. O architekturze XVIII, XIX i XX wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
- Klasycyzm i klasycyzmy, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Kotarbiński A., O ideowości i ideologii w architekturze i urbanistyce, Arkady, Warszawa, 1985
- Kucza-Kuczyński K., Zawód – architekt. O etyce i moralności architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Le Corbusier, W stronę architektury, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2012
- Le Corbusier, Kiedy katedry były białe, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2013
- red. N.Leach, Digital Cities, Architectural Design, 2009, July-August 2009
- red. N.Leach, Rethinking Architecture. A Reader in Cultural Theory, Routledge, Londyn, Nowy Jork, 1997
- Lenartowicz J. K., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków, 2005
- Loos A., Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane, Fundamenty, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2013
- red. J.Kusiak, B.Świątkowska, Miasto-Zdrój. Architektura i programowanie zmysów, Fundacja Bęc-Zmiana, Warszawa, 2013
- Melvin J., Architektura. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Elipsa, Poznań
- Mizia M., Architektura w przestrzeni sztuk, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2013
- Nawratek K., Ideologie w przestrzeni. Próby demistyfikacji, Univesitas, Kraków, 2005
- Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Wydawnictwo MURATOR, Warszawa, 1999
- Rewers E., Miasto-twórczość. Wykłady krakowskie., Akademia Sztuk Pieknych im. J. Matejki. Wydział Architektury Wnętrz, Kraków, 2010
- Parandowski J., Alchemia słowa, Warszawa, 1986
- Rewers E., Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków, 2005
- red. E.Rewers, Przestrzeń, filozofia i architektura, Wydawnictwo Fundacja Humaniora, Poznań, 1999
- Rasmusen S. E., Odczuwanie architektury, Wydawnictwo MURATOR, Warszawa, 1999
- Read H., O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
- red. M. San Martin, Contemporary Architecture, KOLON, Barcelona, 2008
- Schreiber U., Modelle fuer humanes Wohnen. Moderne Stadtarchitektur in den Niederlanden, DuMont Bucherverlag, Kolonia, 1982
- Smith T.G., Classical Architecture. Rule and Invention., Gibbs M. Smith, Inc., 1988
- Świtek G., Gry sztuki z architekturą, Monografie FNP, Toruń, 2013
- Skarga B., Granice historyczności, PIW, Warszawa, 1989
- Sławińska J., Ekspresja sił w nowoczesnej architekturze, Arkady, Warszawa, 1997
- Teoria socjologii miasta a problemy społeczne miast polskich, PTS Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1983
- Wejchert K., Przestrzeń wokół nas, Wydawnictwo Fibak Noma Press, 1993
- Winskowski P., Modernizm przebudowany. Inspiracje Techniką w architekturze u progu XXI w., Universitas, Kraków, 2000
- Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Prószyński i Spółka, Warszawa, 1999