Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Techniki mowy i emisja głosu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mowy i emisja głosu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu). |
C-3 | Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie. Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją). | 2 |
T-A-2 | Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu. | 2 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu. | 2 |
T-W-2 | Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony). | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-A-2 | Praca indywidualna i grupowa. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 4 |
A-W-2 | Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : ćwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiągnięciu właściwej sprawnosci narządów artykulacyjnych. |
M-2 | Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połączony z przeżyciem, prezentacja grupowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | AU_3A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_U01 Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować się sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | AU_3A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie. | AU_3A_K05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawy wiedzy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_U01 Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować się sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-05_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
- Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- Toczyńska B., Dykcja, 2000
Literatura dodatkowa
- Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
- Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008