Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Plener rysunkowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plener rysunkowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. - Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych. |
W-2 | wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rysunku i malarstwie, znajomość technik rysunkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach otoczenia. - Zaznajomienie z rysunkiem z natury w przestrzeni plenerowej z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji i funkcji obiektu. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu. - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | 1. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania 2. 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. 3po3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie, czy zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury; wody, nieba, zieleni, czy ziemi (podłoża). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA rysunek architektury, ujecie perspektywiczne, w miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy/elewacji. Wyobrażenie nie musi być ujęciem architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.) | 1 |
T-T-2 | 6. WNĘTRZE studium rysunkowe w ujeciu perspektywicznym wnetrza budynku w ciekawym ujeciu kompozycyjnym. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. rysunek z natury. format 50 x 70 cm, technika ołówek 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej/ zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja obiektu na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE nalezy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych/szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY | 1 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | - wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie |
M-2 | Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym |
M-3 | Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_W01 - Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | — | — | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi | A_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_1A_PS1-I/8_U02 Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości. | — | — | — | — | — | — | — |
A_1A_PS1-I/8_U03 Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową | — | — | — | — | — | — | — |
A_1A_PS1-I/8_U04 Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | A_1A_K02 | T1A_K03 | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
A_1A_PS1-I/8_K02 Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie. | — | — | — | — | — | — | — |
A_1A_PS1-I/8_K03 Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych | — | — | — | — | — | — | — |
A_1A_PS1-I/8_K04 Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/. | — | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_W01 - Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_PS1-I/8_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, W-wa, 1982
Literatura dodatkowa
- John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011