Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie budownictwa wiejskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie budownictwa wiejskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>, Miłosz Raczyński <milosz.raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiadanie wiedzy z zakresu projektowania podstawowego |
W-2 | posiadanie wiedzy na temat kompozycji oraz prezentacji graficznej projektu |
W-3 | posiadanie wiedzy z zakresu przepisów prawa budowlanego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności projektowania obiektów w założeniach ruralistycznych wraz z uwzględnieniem wszelkich norm, zasad, i przepisów prawa regulujących tego typu zabudowę |
C-2 | Zdobycie umiejętności analizy zrealizowanych obiektów (inspiracji) w celu wskazania „charakteru” architektury, w jakim realizowane projekty, wskazując na istotne elementy formy, materiału, rozwiązań funkcjonalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | -Omówienie tematu zajęć: „Zabudowa wiejska – rozumiana jako miejsce do życia i mieszkania na terenach wiejskich -Rozdanie i omówienie materiałów (podkłady geodezyjne) - Podział na grupy studencki - Omówienie literatury | 3 |
T-P-2 | Prezentacja materiałów pozyskanych w skutek wizji lokalnej oraz kwerendy dokonanej w jednostkach administracyjnych danego terenu wiejskiego | 3 |
T-P-3 | Sprecyzowanie zagadnienia projektowego ukierunkowanego na konkretne zapotrzebowanie danego terenu zlokalizowanego w obrębie jednostki wiejskiej | 3 |
T-P-4 | Studencka prezentacja inspiracji na podstawie zrealizowanych obiektów w celu wskazania „charakteru” architektury (stylu), w jakim realizowane będą ich projekty. Omówienie prezentowanych obiektów ze wskazaniem istotnych elementów formy, materiału, rozwiązań funkcjonalnych itp | 3 |
T-P-5 | Przygotowanie wstępnych koncepcji - korekty | 3 |
T-P-6 | Praca nad koncepcją - korekty | 3 |
T-P-7 | I przegląd - zaprezentowanie i zamknięcie etapu pracy nad koncepcją w zakresie: zagospodarowanie terenu, rzutów, przekrojów, wizualizacji bryły. Prezentacja, dyskusja publiczna | 3 |
T-P-8 | Przygotowanie, na bazie wykonanych koncepcji, opisu charakteryzującego formę i funkcję projektowanego obiektu | 3 |
T-P-9 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-10 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-11 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-12 | II Przegląd - praca nad projektem – wskazanie detali architektonicznych do rozwiązania- korekty | 3 |
T-P-13 | Praca nad projektem - korekty | 3 |
T-P-14 | Praca nad projektem – podsumowanie projektu i określenie zakresu prezentacji przedstawionego projektu | 3 |
T-P-15 | Publiczna prezentacja projektów, forma oddania – teczka w formacie A3 + CD z wersją cyfrową (zawartość: opis, zagospodarowanie, rzuty, przekroje, widoki , użyte materiały) plansze 70x100cm z prezentacją części graficznej projektu. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura regionalna Pomorza Zachodniego: typy historycznych i współczesnych gospodarstw wiejskich. Regionalizm współczesny - ogólne założenia ideowe. Zasady projektowania współczesnej zabudowy wiejskiej: dom mieszkalny i zabudowa gospodarcza, budynki usługowe (sklep wiejski, remiza strażacka, lecznica dla zwierząt, dom społeczny-świetlica, urząd gminy i t.p.). Kościół wiejski. Wspólczesne zastosowanie techniki ryglowej w budownictwie wiejskim pomorza. Typy form regionalnych budownictwa wiejskiego jako zasada identyfikacji kulturowej Pomorza: wybrane przykłady | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna studenta | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: |
M-2 | wyjaśnienie podstawowych zagadnień i zadań projektowych |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | objaśnienia, korekty prac |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wyk- wykonanie analizy kompozycyjnej wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego |
S-2 | Ocena formująca: przeglady częsciowe projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: projekt |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-IV/6_W16 w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | A_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-P-14, T-P-15, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-13 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
A_1A_D-IV/6_W19 zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego | A_1A_W19 | T1A_W03, T1A_W04 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-P-14, T-P-15, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-13 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-IV/6_U17 potrafi rozwiązywać funkcję budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia | A_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U08 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-P-14, T-P-15, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-13 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-IV/6_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | A_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | — | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-IV/6_W16 w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi określić podstawowe uwarunkowania projektowe wynikające z kontekstu miejsca, potrafi zdefiniować podstawowe założenia funkcjonalno-przestrzenne w zakresie sztuki budowlanej, norm PE-EN oraz wymagań i normatywów dotyczacych projektowania architektonicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_D-IV/6_W19 zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego | 2,0 | |
3,0 | zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego w odniesieniu do opracowywanego projektu semestralnego i potrafi wymienić cechy wspólne i różnice miedzy nimi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-IV/6_U17 potrafi rozwiązywać funkcję budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | student potrafi rozwiazać funkcje budynków typowych i części obiektów specjalnego przeznaczenia w wykonywanym projekcie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-IV/6_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | 2,0 | |
3,0 | w podstawowym zakresie potrafi zaprojektowac i zaprezentować zadany temat projektowy, wykonuje podstawowe prezentacje multimedialne na zadany temat, potrafi dostatecznie przeanalizować podobne zrealizowane tematy. stosuje poprawne rozwiazania projektowe zadanego tematu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Neufert, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2007
- Ch.Alexander, Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
- W.Korzeniewski, Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989
- W.Korzeniowski, Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB, Warszawa, 2002
- A.Kupidura , M.Łuczewski , P.Kupidura, Wartość krajobrazu Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe PW, 2012
- P.Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- J.K.Lenartowicz, Słownik psychologii architektury dla studiujących architekturę, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997
- . Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz.717 z późn. zm.).
- Prawo budowlane (Dz.U. z 2006r. Nr 156 poz.1118, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r. Nr 75 poz.690, z późn. zm.).
- A.Szymski,M.Rzeszotarska-Pałka,J.Felińska,W.Pawłowski, Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska-Szczecin, Szczecin, 2008
- W.Wieczorkiewicz, Architektura i planowanie wsi, Of.Wyd.Pol.Warszawskiej, W-wa, 1996
- Z.Borcz, Infrastruktura terenów wiejskich, wyd.AR, Wrocław, 2000
- M.Chowaniec, Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Wyd.pol.Krakowskiej, Kraków, 1989
- J.Arlet, Drewniane budownictwo szkieletowe na Pomorzu Zachodnim, Wyd.Pol.Szcze., Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Ch.Jencks, Ruch nowoczesny w architekturze, tłum. A. Morawińska i H. Pawlikowska., Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
- P.Jodidio, Nowe formy, architektura lat dziwięćdziesiątych XX wieku., Muza / Taschen, Warszawa, 1998
- Ch.Jencks, Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury., Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982
- P.Jodidio, Nowe formy, architektura lat dziwięćdziesiątych XX wieku., Muza / Taschen, Warszawa, 1998
- Budownictwo rolnicze -poradnik inżyniera i techn.budowlanego, wyd.Arkady, Warszawa, 1982, t I
- W.Wieczorkiewicz, Budynek mieszkalny na wsi, Arkady, Warszawa, 1982