Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do projektowania architektonicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do projektowania architektonicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Byrecki <byrecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Ferber <gferber@zut.edu.pl>, Piotr Gradziński <piotr.gradzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań. - SEMESTR I |
W-2 | Zaliczenie przedmiotu” Wstęp do projektowania architektonicznego” w sem. I. - SEMESTR II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest wykształcenie podstawowych umiejętności z zakresu formowania kompozycji przestrzennej i tworzenia prostych układów funkcjonalno – przestrzennych . - SEMESTR I |
C-2 | Celem przedmiotu jest wykształcenie podstawowych umiejętności z zakresu formowania kompozycji bryły, tworzenia prostych układów funkcjonalno – przestrzennych oraz rozwiązywania zasad konstrukcji projektowanych obiektów architektonicznych. - SEMESTR II |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie zagospodarowania przestrzeni publicznej obiektami kubaturowymi z projektem obiektu kubaturowego o prostej funkcji użytkowej w wybranej lokalizacji. - SEMESTR II | 45 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie zagospodarowania wybranej przestrzeni śródmiejskiej o funkcji publicznej z elementami małej architektury z uwzględnieniem uwarunkowań stanu istniejącego zagospodarowania i elementarnych zasad kompozycyjnych. - SEMESTR I | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i definicje architektury. - SEMESTR I | 1 |
T-W-2 | Elementy budowli architektonicznej. - SEMESTR I | 1 |
T-W-3 | Proces projektowania architektonicznego. - SEMESTR I | 1 |
T-W-4 | Inspiracja, racjonalizacja i iluminacja w procesie projektowania. - SEMESTR I | 1 |
T-W-5 | Metodyka i techniki projektowe – wprowadzenie. - SEMESTR I | 1 |
T-W-6 | Skala obiektu architektonicznego. - SEMESTR I | 1 |
T-W-7 | Moduł w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
T-W-8 | Siatka modularna. - SEMESTR I | 1 |
T-W-9 | Pojęcie przestrzeni w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
T-W-10 | Relacje przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej. - SEMESTR I | 1 |
T-W-11 | Komunikacja. - SEMESTR I | 1 |
T-W-12 | Elementy małej architektury. - SEMESTR I | 1 |
T-W-13 | Kompozycja bryły obiektu architektonicznego. - SEMESTR I | 1 |
T-W-14 | Zieleń i woda w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
T-W-15 | Słońce w architekturze. - SEMESTR I | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skale projektowe. - SEMESTR II | 1 |
T-W-2 | Elementy projektu architektonicznego. - SEMESTR II | 1 |
T-W-3 | Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne. - SEMESTR II | 1 |
T-W-4 | Lokalizacja i orientacja obiektu architektonicznego. - SEMESTR II | 1 |
T-W-5 | Schematy zależności funkcjonalno – przestrzennych. - SEMESTR II | 1 |
T-W-6 | Systemy konstrukcyjne obiektów architektonicznych. - SEMESTR II | 1 |
T-W-7 | Struktury przestrzenne. - SEMESTR II | 1 |
T-W-8 | Schody, rampy i pochylnie – wiadomości podstawowe. - SEMESTR II | 1 |
T-W-9 | Projektowanie węzłów sanitarnych – wiadomości podstawowe. - SEMESTR II | 1 |
T-W-10 | Materiały wykończeniowe – kolor i faktura. - SEMESTR II | 1 |
T-W-11 | Detal architektoniczny. - SEMESTR II | 1 |
T-W-12 | Elementy projektu wnętrza. - SEMESTR II | 1 |
T-W-13 | Wymiarowanie projektu architektonicznego. - SEMESTR II | 1 |
T-W-14 | Względy bezpieczeństwa obiektu architektonicznego. - SEMESTR II | 1 |
T-W-15 | Aspekty ekologiczne i ekonomiczne w architekturze. - SEMESTR II | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach - SEMESTR II | 30 |
A-P-2 | Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny w skali 1:500 z zagospodarowaniem terenu w skali 1:200 oraz rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100 lub 1:50 i perspektywę lub aksonometrię (opcjonalnie model). - SEMESTR II | 15 |
A-P-3 | Praca własna w domu. | 45 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach - SEMESTR I | 30 |
A-P-2 | Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny z zagospodarowaniem terenu. - SEMESTR I | 15 |
A-P-3 | Praca własna w domu. | 75 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach - SEMESTR I | 14 |
A-W-2 | Egzamin | 1 |
A-W-3 | Praca własna w domu. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach - SEMESTR II | 14 |
A-W-2 | Egzamin | 1 |
A-W-3 | Praca własna w domu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Istotą nauczania projektowania architektonicznego jest osobisty kontakt nauczyciela ze studentem (korekty indywidualne). Prowadzone są również cykliczne przeglądy zaawansowania prac projektowych oraz opracowania klauzurowe z wybranych zagadnień dotyczących poszczególnych projektów. - SEMESTR I |
M-2 | Istotą nauczania projektowania architektonicznego jest osobisty kontakt nauczyciela ze studentem (korekty indywidualne). Prowadzone są również cykliczne przeglądy zaawansowania prac projektowych oraz opracowania klauzurowe z wybranych zagadnień dotyczących poszczególnych projektów. - SEMESTR II |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny z zagospodarowaniem terenu. - SEMESTR I |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie ocen przejściowych z prac klauzurowych oraz oceny projektu wykonanego w semestrze. Zakres opracowania projektu obejmuje plan sytuacyjny w skali 1:500 z zagospodarowaniem terenu w skali 1:200 oraz rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100 lub 1:50 i perspektywę lub aksonometrię (opcjonalnie model). - SEMESTR II |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_W01 Student zdobył wymaganą wiedzę z dziedzin ścisłych, która posłuży do rozwiązywania problemów projektowych. | A_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XVI/1-2_W02 Student potrafi prawidłowo sporządzać projekt według zasad inżynierskiego zapisu graficznego. Dodatkowo potrafi odczytać i swobodnie obrobić dany materiał z wykorzystaniem technik komputerowych. | A_1A_W02 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XVI/1-2_W05 Student w stopniu podstawowym zapoznał się z infrastrukturą budowlaną. | A_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XVI/1-2_W06 Student wyrobił sobie wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | A_1A_W06 | T1A_W04 | InzA_W03 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XVI/1-2_W08 Student poznał podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. | A_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W03 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_U07 sprawnie rysuje z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, modeluje fizycznie | A_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
A_1A_C-XVI/1-2_U09 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować | A_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U15 | InzA_U05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
A_1A_C-XVI/1-2_U13 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | A_1A_U13 | T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | A_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
A_1A_C-XVI/1-2_K03 w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | A_1A_K03 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_W01 Student zdobył wymaganą wiedzę z dziedzin ścisłych, która posłuży do rozwiązywania problemów projektowych. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z wybranych działów nauk służących do rozwiązywania problemów projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_W02 Student potrafi prawidłowo sporządzać projekt według zasad inżynierskiego zapisu graficznego. Dodatkowo potrafi odczytać i swobodnie obrobić dany materiał z wykorzystaniem technik komputerowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_W05 Student w stopniu podstawowym zapoznał się z infrastrukturą budowlaną. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu infrastruktury technicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_W06 Student wyrobił sobie wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wrażliwość plastyczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_W08 Student poznał podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady kompozycji przestrzennej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_U07 sprawnie rysuje z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, modeluje fizycznie | 2,0 | |
3,0 | Sprawnie rysuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_U09 potrafi wyrażać poglądy i dyskutować | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyrażać poglądy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_U13 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować przestrzeń publiczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XVI/1-2_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie organizować sobie czas pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_C-XVI/1-2_K03 w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | 2,0 | |
3,0 | W myśleniu i działaniu wykazuje się inwencją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Bogdanowski, „Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu”, Ossolineum, Wrocław
- Kazimierz Ciechanowski, „Podstawy kompozycji architektonicznej”, skrypt, Politechnika Wrocławska
- Kazimierz Wejchert, „Przestrzeń wokół nas”, Fibak Norma Press, Katowice
- Kazimierz Wejchert, „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, 2008
- Juliusz Żurawski, „O budowie formy architektonicznej”, Arkady, Warszawa
- Ernst Neufert, „Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego”, Arkady, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Miesięczniki architektoniczne, „Architektura”, „Murator”, „Architektura & Biznes”, „Architekt”, Baumeister”, „L`arc