Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne S-6:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne S-6 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie kursu „Podstawy projektowania urbanistycznego”, sem. 3 |
W-2 | Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 4 |
W-3 | Zaliczenie kursu „Projektowanie urbanistyczne”, sem. 5 |
W-4 | Umiejętność obsługi programów komputerowych do modelowania i wizualizacji 3D |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw teorii budowy i funkcjonowania miasta oraz rozpoznanie współczesnej problematyki przekształceń strukturalnych miast i współczesnych trendów w planowaniu |
C-2 | Opanowanie umiejętności tworzenia uproszczonych modeli wirtualnych miasta oraz wizualizacji wyników analiz i założeń koncepcji projektowej w modelu |
C-3 | Opanowanie podstawowych umiejętności analizowania struktur funkcjonalno-przestrzennych miasta |
C-4 | Opanowanie podstawowych umiejętności planowania przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie, omówienie tematyki ćwiczeń i wymaganego zakresu opracowania. Wizja lokalna miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Wstępna inwentaryzacja urbanistyczna, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, przeprowadzenie i systematyka analiz wrażeniowych. | 6 |
T-P-2 | Wykonanie wirtualnego modelu miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, istniejącej i planowej zabudowy, systemów komunikacji oraz zieleni wysokiej. | 12 |
T-P-3 | Wykonanie analiz urbanistycznych obejmujących uwarunkowania zewnętrzne, analiza warunków fizjograficznych, analiza etapów rozwoju historycznego, analizy układu funkcjonalno-przestrzennego, powiązania komunikacyjne, typologia form zabudowy i zagospodarowania terenu, delimitacja jednostek urbanistycznych. | 9 |
T-P-4 | Diagnoza stanu miasta, ocena procesów urbanistycznych, określenie potrzeby i celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wybór metody planowania właściwej dla założonego celu przekształceń układów funkcjonalno-przestrzennych. Wykonanie autorskiej koncepcji rewitalizacji przekształceń funkcjonalno-przestrzennych miasta lub fragmentu miasta, stanowiącego teren opracowania projektowego. Analizy porównawcze stanu istniejącego i projektowanego oraz wariantów rozwoju miasta. | 12 |
T-P-5 | Opracowanie prezentacji projektu w atrakcyjnej formie graficznej z zastosowaniem wirtualnego modelu fragmentu miasta. Przygotowanie plansz projektowych i pokazu multimedialnego. Prezentacja prac i dyskusja na temat projektów | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykl wykładów poświęconych teorii budowy i funkcjonowania miast, obejmujący następujące zagadnienia: a) Fenomen miasta, kanony miasta historycznego i współczesnego; b) Rozwój miast i działanie czynników urbanistycznych; c) Rozwój małych miast Polski północno-zachodniej na tle procesów urbanizacji na świecie; d) Studia specjalistyczne dla potrzeb planowania miast – przegląd rodzajów i zakresów opracowań; e) Metodyka planowania urbanistycznego – przegląd metod i kryteria ich wyboru w zależności od celu i specyfiki projektu; f) Techniczne systemy obsługi miasta; g) Systemy komunikacyjne w strukturze miasta; h) Systemy komunikacji publicznej i ich znaczenie w mieście; i) Systemy przestrzeni publicznych i centra miejskie; j) Kształtowanie miejsc pracy i zamieszkania w strukturze miasta; k) Systemy zieleni miejskiej; l) Podstawy percepcji przestrzeni miasta; m) Procesy rozwojowe w mieście i ich programowanie; n) Modele planowania miejscowego i administrowania przestrzenią miasta; o) Metody i narzędzia planowania i realizacji planów urbanistycznych. | 12 |
T-W-2 | Cykl wykładów poświęcony zastosowaniu wirtualnych modeli miast w urbanistyce i planowaniu obejmujący następujące zagadnienia: a) podstawy tworzenia wirtualnych modeli miast (techniki modelowania, standardy dokładności, sposoby koordynacji informacji przestrzennej); b) współczesne zastosowania wirtualnych modeli wirtualnych do zaawansowanych analiz urbanistycznych; c) zastosowania modeli dla potrzeb wizualizacji koncepcji projektowej oraz wizualizacji wyników analiz urbanistycznych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca nad przygotowaniem ćwiczenia projektowego | 40 |
A-P-3 | Seminarium poświęcone prezentacji projektów | 5 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca nad przyswojeniem materiału teoretycznego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach oraz bieżąca kontrola przyswajania wiedzy |
S-2 | Ocena formująca: Kontrola aktywności na ćwiczeniach oraz postępów w realizacji zadania projektowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej przygotowanej w zadanej formie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności prezentacji projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_W01 Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich. | A_1A_W20, A_1A_W23, A_1A_W17 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
A_1A_C-XIV/6_W02 Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego. | A_1A_W09, A_1A_W23 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_U01 Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań. | A_1A_U13, A_1A_U21, A_1A_U20 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-W-1, T-P-4, T-P-1, T-P-3 | M-3 | S-3 |
A_1A_C-XIV/6_U02 Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu. | A_1A_U27, A_1A_U11, A_1A_U10 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-2, T-P-5, T-P-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_K01 Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym. | A_1A_K04, A_1A_K02 | T1A_K03, T1A_K07 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5 | M-3, M-4 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_W01 Zna podstawy budowy i funkcjonowania miast oraz potrafi scharakteryzować wybrane współczesne przykłady rewitalizacji struktur miejskich. | 2,0 | Student nie zna czynników urbanistycznych powstawania i rozwoju miasta. Nie orientuje się w pro-blematyce przedmiotu, nie zna współczesnych przykładów przekształceń funkcjonalno-przestrzennej struktur miejskich. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miasta oraz omówić niektóre współczesne przykłady zmian funkcjonalno-przestrzennych struktur miejskich pod wpływem zmian działania czynników urbanistycznych. | |
3,5 | Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji. Potrafi dokonać wieloczynnikowej analizy wybranych współczesnych procesów urbanistycz-nych. | |
4,0 | Student zna podstawy budowy i funkcjonowania miast, zna podstawy kształtowania systemów komu-nikacji, terenów zielonych oraz przestrzeni publicznych/ Potrafi poprawie analizować zmiany wybra-nych struktur funkcjonalno-przestrzennych. | |
4,5 | Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi szerzej omówić zasady kształtowania systemów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych. Potrafi analizować i pro-gnozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności. | |
5,0 | Student dobrze rozumie podstawy budowy i funkcjonowania miast. Potrafi analizować problemy współczesnych miast i tendencje w planowaniu. Umie interpretować zagadnienia kształtowania sys-temów komunikacji, zieleni oraz przestrzeni publicznych w odniesieniu do wybranych realizacji urbani-stycznych w Europie. Potrafi analizować i prognozować zmiany wybranych struktur funkcjonalno-przestrzennych o znacznym stopniu złożoności oraz wykazuje kreatywność w stosowaniu zdobytej wiedzy. | |
A_1A_C-XIV/6_W02 Zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miast oraz ich zastosowania do analiz urbanistycznych i planowania przestrzennego. | 2,0 | Student nie zna metod tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz nie zna możliwości ich wykorzystania w urbanistyce i w planowaniu. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta oraz wskazać przykłady ich zastosowania do analiz urbanistycznych. | |
3,5 | Student zna wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu oraz zabudowy. Potrafi wskazać kilka przykładów zastosowania modeli wirtualnych do analiz urbanistycznych. | |
4,0 | Student potrafi szerzej omówić wybrane metody tworzenia wirtualnych modeli miasta. Rozumie zasady modelowania terenu, zabudowy, obszarów zielonych oraz elementów infrastruktury. Potrafi wskazać i omówić kilka przykładów zastosowania modeli. | |
4,5 | Student potrafi interpretować różnice między metodami tworzenia wirtualnych modeli miasta. Potrafi dostosować stopień dokładności modelu do określonego profilu analiz urbanistycznych. Potrafi szerzej omówić możliwości stosowania wirtualnych modeli miast w planowaniu. | |
5,0 | Student zna standardy tworzenia modeli wirtualnych miast oraz dostępne techniki ich generowania. Umie określać stopień dokładności modelu do profilu analiz. Zna istniejące i proponuje własne sposoby wykorzystania modeli w urbanistyce i planowaniu przestrzennym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_U01 Potrafi przygotować koncepcję rewitalizacji funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań. | 2,0 | Student nie potrafi podjąć opracowania koncepcji przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub fragmentu miasta o niewielkim stopniu złożoności. |
3,0 | Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne oraz przygotować poprawną prostą koncepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać podstawowe analizy urbanistyczne oraz przygotować poprawną kon-cepcję projektową i w minimalnym zakresie uzasadnić podjęte decyzje. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie zinterpretować uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, interpretować procesy urbanistyczne, wykonać w sposób usystematyzowany analizy urbanistyczne oraz przygoto-wać poprawną, spójną koncepcję projektową i uzasadnić podjęte decyzje | |
4,5 | Student potrafi opracować oryginalną koncepcję projektową oraz dobrze uzasadnić podjęte decyzje w oparciu o usystematyzowane analizy stanu istniejącego i projektowanego. | |
5,0 | Student potrafi opracować oryginalną koncepcje przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta lub jego części, rozpoznać istotne procesy urbanistyczne i trafnie wykreować ideę urbanistycz-ną oraz dobrze uzasadnić decyzje projektowe i wykazać ich poprawność. | |
A_1A_C-XIV/6_U02 Potrafi opracować uproszczony wirtualny model miasta lub fragmentu miasta oraz zastosować go do wizualizacji analiz urbanistycznych i prezentacji projektu. | 2,0 | Student nie potrafi modelować przestrzeni miasta za pomocą komputera. |
3,0 | Student potrafi wykonać uproszczony komputerowy model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy oraz zarysu topografii terenu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta z uwzględnieniem układów zabudowy, terenów zielonych i topografii terenu. | |
4,0 | Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, uwzględniając niezbędne elementy oraz umiejętnie zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz zastosować model do wizualizacji stanu istniejącego i projektowanego. | |
5,0 | Student potrafi wykonać uproszczony model przestrzenny miasta lub fragmentu miasta, umiejętnie dobierać i dostosowywać dokładność odwzorowywanych elementów oraz stosować model do wizualizacji koncepcji i do prezentacji wyników analiz urbanistycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XIV/6_K01 Jest gotowy do pracy zespołowej nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję w środowisku branżowym. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego umie wyrażać własne poglądy i podejmować dyskusję. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, umie wyrażać poglądy i dyskutować, potrafi ocenić własne kompetencje. | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyraża poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia własne kompetencje oraz kompetencje członków zespołu. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, chętnie wyrażać poglądy i dyskutuje, prawidłowo ocenia kompetencje, wykazuje się aktywnością w organizacji pracy zespołowej. | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem opracowań z zakresu z planowania miejskiego, potrafi prawidłowo oceniać kompetencje, inicjuje dyskusje, umie bronić własnych poglądów, wykazuje się kreatywnością w organizacji pracy zespołowej. |
Literatura podstawowa
- Bagiński E., Preferencje ludności miejskiej dotyczące wielkości miast i dostępności przestrzennej miejsc pracy, usług i wypoczynku, 1979
- Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa, 1979
- Chmielewski J. M., Teoria Urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, 2001
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, Wydawnictwo PWN, 1968
- Longley P. A. i inni, GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, 1999
- Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, 2011
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
- Wallis A., Miasto i przestrzeń, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
- Batty M., “Model Cities”, CASA Working Paper 113, UCL, CASA, 2007
- Batty M., Cities and Complexity, The MIT Press, 2005
- Batty M., Longley P., Fractal Cities, Academic Press Limited, 1994
- Benenson I., Torrens P.M., Geosimulation: Automata-Based Modeling of Urban Phenomena, John Wiley & Sons, 2004
- Czyńska K., Metody kształtowania współczesnej sylwety miasta na przykładzie panoram Szczecina – dysertacja, Politechnika Wrocławska, 2006