Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane S-5:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje budowlane S-5
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Nowaczyk <s_nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wytrzymałosc materiałów
W-2Mechanika budowli
W-3Konstrukcje budowlane-1
W-4Konstrukcje budowlane-2
W-5Konstrukcje budowlane-3

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejetności wykorzystania współczesnych materiałów i technologii budowlanych w kształtowaniu formy obiektów architektonicznych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
C-3Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, współpracy międzybranżowej, przestrzegania przepisów prawa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach7
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;8
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).2
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).1
T-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.2
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).2
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).1
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.1
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)2
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).1
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem1
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu1
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne przygotowanie prezentacji29
A-P-3utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę12
A-P-4udział w konsultacjach2
A-P-5zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie prezentacji
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A32_W01
zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
A_1A_W04T1A_W03InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-P-1, T-W-11, T-W-9, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A32_U01
ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
A_1A_U06T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-P-1, T-P-2, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A32_K01
ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
A_1A_K02T1A_K03C-3T-P-1, T-P-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A32_W01
zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
2,0
3,0potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu, ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A32_U01
ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
2,0
3,0student zna oraz rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A32_K01
ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wsółpracować w zespole międzybranżowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biegus A., Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Kapela M., Sieczkowski J., Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  3. Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2003
  4. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
  5. Pawłowski A., Cała I., Budynki wysokie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  6. Praca zbiorowa pod kierunkiem M. Giżejowskiego i J. Ziółko, Budownictwo ogólne tom. 5, stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2011
  7. Starosolski W., Konstrukcje zelbetowe, t. I, II, III, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo: A&B, 2012
  2. czasopismo: Architektura, 2012
  3. czasopismo: Detail, 2012
  4. Czasopismo: Materiały budowlane, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach7
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).2
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).1
T-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.2
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).2
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).1
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.1
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)2
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).1
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem1
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu1
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne przygotowanie prezentacji29
A-P-3utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę12
A-P-4udział w konsultacjach2
A-P-5zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A32_W01zna i rozumie zasady konstruowania złożonych konstrukcji, w tym przestrzennych,zna nowoczesne materiały, technologie i najnowsze trendy w złozonych obiektach (hale, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpietosci, mosty,), definiuje złożoność problemów technicznych związanych z projektowaniem i realizacją unikalnych obiektów, zna i rozumie zagadnienia trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
Treści programoweT-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu, ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A32_U01ma umiejętność projektowania obiektów złożonych, wielofunkcyjnych, opisuje technologie oraz współczesne materiały budowlane zastosowane w realizacji unikalnych projektów, potrafi opracować prezentację multimedialną dotyczącą analizowanej struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów: hale stalowe, budynki wysokie, przekrycia dużych rozpiętości
C-1Nabycie umiejetności wykorzystania współczesnych materiałów i technologii budowlanych w kształtowaniu formy obiektów architektonicznych
Treści programoweT-W-3Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne,uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie.
T-W-4Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, wezły konstrukcyjne).
T-W-6Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystanim techniki komputerowej.
T-W-2Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania).
T-W-5Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe).
T-W-11Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych.
T-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
T-W-8Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, wezły konstrukcyjne).
T-W-7Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne)
T-W-9Przyczyny powstawania awarii i katastrof budowlanych, zabezpieczenie przed pożarem
T-W-10Trwałość i bezpieczeństwo budowli (czynniki wpływające na trwałość konstrukcji, wpływ czynników fizyko-chemicznych, zapobieganie niszczeniu
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna oraz rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A32_K01ma świadomość konieczności samorozwoju, odpowiedzialności zawodowej, rozumie potrzebę współdziałania z międzybranżowym zespołem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, współpracy międzybranżowej, przestrzegania przepisów prawa
Treści programoweT-P-1prezentacja konstrukcji w zrealizowanych unikalnych obiektach
T-P-2analiza wybranego projektu studenckiego pod względem poprawności zastosowanych materiałów dla przyjętego układu przestrzennego konstrukcji;
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wsółpracować w zespole międzybranżowym
3,5
4,0
4,5
5,0