Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane S-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje budowlane S-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Konstrukcje budowlane-1
W-3Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-4Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-5Ukończony kurs Mechaniki Budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki
C-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz wieloprzęsłowego żebra stropowego. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu15
15
wykłady
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton1
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone1
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem1
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu1
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji1
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania1
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności1
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych1
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych1
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys1
T-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie2
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie1
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu5
A-P-5Zaliczenie projektu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Oprocowywanie materiału z wykładów w oparciu o literaturę8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5Udział w zaliczeniu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-VII/3_W01
Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
A_1A_W04, A_1A_W16T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-VII/3_U01
Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych i wykonuje rysunki konstrukcyjne
A_1A_U04, A_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-2T-W-13, T-W-11, T-W-8, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-VII/3_W01
Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-VII/3_U01
Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych i wykonuje rysunki konstrukcyjne
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Knauff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według EC2, PWN, Warszawa, 2012
  2. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
  3. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  4. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz wieloprzęsłowego żebra stropowego. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton1
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone1
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem1
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu1
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji1
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania1
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności1
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych1
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych1
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys1
T-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie2
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie1
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu5
A-P-5Zaliczenie projektu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Oprocowywanie materiału z wykładów w oparciu o literaturę8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5Udział w zaliczeniu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-VII/3_W01Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
A_1A_W16w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki
Treści programoweT-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-VII/3_U01Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych i wykonuje rysunki konstrukcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
A_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych
T-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz wieloprzęsłowego żebra stropowego. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0