Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Etyka zawodu architekta:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka zawodu architekta | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z akresu dyscyplin społecznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Przedmiot etyki – moralność jako regulator stosunków międzyludzkich na tle innych regulatorów. | 3 |
T-W-2 | Niektóre koncepcje etyczne od starożytności po współczesność. | 2 |
T-W-3 | Koncepcje rozwoju moralnego jednostki. Koncepcje odpowiedzialności | 2 |
T-W-4 | Szczególność problematyki etyki zawodowej architekta w stosunku do etyki w ogóle | 1 |
T-W-5 | Regulatywna rola zawodowych etyk w kształtowaniu relacji międzyludzkich. | 2 |
T-W-6 | Inżynier w otoczeniu aksjologicznym. | 1 |
T-W-7 | Analiza zawartości aksjologicznej przykładowych kodeksów etyki zawodowej architekta. | 2 |
T-W-8 | Etyka zawodowa architekta w kontekście społeczno prawnym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca samodzielna - przygotowanie eseju na podstawie studiowanej literatury i kazusów z praktyki zawodowej | 75 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_W01 Podstawy wiedzy o etyce , właściwej jej terminologii i przedmiocie badań. | A_1A_W24 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_U01 Umiejętność rozpoznawania sytuacji konfliktu moralnego w działalności zawodowej i lokowania go w osiągniętych uniwersalnych propozycjach rozstrzygnięć. | A_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
A_1A_CS1-IV/7_U02 Umiejętność posługiwania się przyjętymi kodeksami zawodowymi w celu podnoszenia osobistej sprawności zawodowej. | A_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_K01 Student stosuje wiedzę etyczną w konkretnych relacjach międzyludzkich w trakcie aktywności zawodowej. | A_1A_K04, A_1A_K05, A_1A_K02, A_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_W01 Podstawy wiedzy o etyce , właściwej jej terminologii i przedmiocie badań. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawy wiedzy o etyce, właściwej terminologii i przedmiocie badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_U01 Umiejętność rozpoznawania sytuacji konfliktu moralnego w działalności zawodowej i lokowania go w osiągniętych uniwersalnych propozycjach rozstrzygnięć. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność rozpoznawania konfliktu moralnego w relacjach międzyludzkich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-IV/7_U02 Umiejętność posługiwania się przyjętymi kodeksami zawodowymi w celu podnoszenia osobistej sprawności zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość istnijących kodeksów etyki zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-IV/7_K01 Student stosuje wiedzę etyczną w konkretnych relacjach międzyludzkich w trakcie aktywności zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje sytuacje wymagajace wiedzy etycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Singer Peter red., Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa, 1998
- Sułek M.; Świniarski J., Etyka jako filozofia działania zawodowego, Bellona, Warszawa, 2001
- Lisak M., Elementy etyki w zawodzie architekta, Politechnika Poznańska, Poznań, 2006
- Niemojewski L., Uczniowie cieśli, Trzaska, Evert i Michalski, 1948
Literatura dodatkowa
- Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu, WSPiZ, Warszawa, 2000
- MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, Warszawa, 2000