Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka zawodu architekta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodu architekta
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z akresu dyscyplin społecznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Przedmiot etyki – moralność jako regulator stosunków międzyludzkich na tle innych regulatorów.3
T-W-2Niektóre koncepcje etyczne od starożytności po współczesność.2
T-W-3Koncepcje rozwoju moralnego jednostki. Koncepcje odpowiedzialności2
T-W-4Szczególność problematyki etyki zawodowej architekta w stosunku do etyki w ogóle1
T-W-5Regulatywna rola zawodowych etyk w kształtowaniu relacji międzyludzkich.2
T-W-6Inżynier w otoczeniu aksjologicznym.1
T-W-7Analiza zawartości aksjologicznej przykładowych kodeksów etyki zawodowej architekta.2
T-W-8Etyka zawodowa architekta w kontekście społeczno prawnym.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca samodzielna - przygotowanie eseju na podstawie studiowanej literatury i kazusów z praktyki zawodowej75
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IV/7_W01
Podstawy wiedzy o etyce , właściwej jej terminologii i przedmiocie badań.
A_1A_W24T1A_W08InzA_W03C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IV/7_U01
Umiejętność rozpoznawania sytuacji konfliktu moralnego w działalności zawodowej i lokowania go w osiągniętych uniwersalnych propozycjach rozstrzygnięć.
A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-1M-1S-1, S-2
A_1A_CS1-IV/7_U02
Umiejętność posługiwania się przyjętymi kodeksami zawodowymi w celu podnoszenia osobistej sprawności zawodowej.
A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-IV/7_K01
Student stosuje wiedzę etyczną w konkretnych relacjach międzyludzkich w trakcie aktywności zawodowej.
A_1A_K04, A_1A_K05, A_1A_K02, A_1A_K03T1A_K03, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IV/7_W01
Podstawy wiedzy o etyce , właściwej jej terminologii i przedmiocie badań.
2,0
3,0Student opanował podstawy wiedzy o etyce, właściwej terminologii i przedmiocie badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IV/7_U01
Umiejętność rozpoznawania sytuacji konfliktu moralnego w działalności zawodowej i lokowania go w osiągniętych uniwersalnych propozycjach rozstrzygnięć.
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania konfliktu moralnego w relacjach międzyludzkich.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_CS1-IV/7_U02
Umiejętność posługiwania się przyjętymi kodeksami zawodowymi w celu podnoszenia osobistej sprawności zawodowej.
2,0
3,0Znajomość istnijących kodeksów etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-IV/7_K01
Student stosuje wiedzę etyczną w konkretnych relacjach międzyludzkich w trakcie aktywności zawodowej.
2,0
3,0Rozpoznaje sytuacje wymagajace wiedzy etycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Singer Peter red., Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa, 1998
  2. Sułek M.; Świniarski J., Etyka jako filozofia działania zawodowego, Bellona, Warszawa, 2001
  3. Lisak M., Elementy etyki w zawodzie architekta, Politechnika Poznańska, Poznań, 2006
  4. Niemojewski L., Uczniowie cieśli, Trzaska, Evert i Michalski, 1948

Literatura dodatkowa

  1. Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu, WSPiZ, Warszawa, 2000
  2. MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Przedmiot etyki – moralność jako regulator stosunków międzyludzkich na tle innych regulatorów.3
T-W-2Niektóre koncepcje etyczne od starożytności po współczesność.2
T-W-3Koncepcje rozwoju moralnego jednostki. Koncepcje odpowiedzialności2
T-W-4Szczególność problematyki etyki zawodowej architekta w stosunku do etyki w ogóle1
T-W-5Regulatywna rola zawodowych etyk w kształtowaniu relacji międzyludzkich.2
T-W-6Inżynier w otoczeniu aksjologicznym.1
T-W-7Analiza zawartości aksjologicznej przykładowych kodeksów etyki zawodowej architekta.2
T-W-8Etyka zawodowa architekta w kontekście społeczno prawnym.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca samodzielna - przygotowanie eseju na podstawie studiowanej literatury i kazusów z praktyki zawodowej75
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IV/7_W01Podstawy wiedzy o etyce , właściwej jej terminologii i przedmiocie badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień uzupełniających wykształcenie techniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawy wiedzy o etyce, właściwej terminologii i przedmiocie badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IV/7_U01Umiejętność rozpoznawania sytuacji konfliktu moralnego w działalności zawodowej i lokowania go w osiągniętych uniwersalnych propozycjach rozstrzygnięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania konfliktu moralnego w relacjach międzyludzkich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IV/7_U02Umiejętność posługiwania się przyjętymi kodeksami zawodowymi w celu podnoszenia osobistej sprawności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość istnijących kodeksów etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-IV/7_K01Student stosuje wiedzę etyczną w konkretnych relacjach międzyludzkich w trakcie aktywności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
A_1A_K05jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
A_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K03w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyka etyczna pracy zawodowej w celu stosowania rozstrzygnięć etycznych w relacjach międzyludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo merytoryczne w wykładzie. Wypowiedzi, opinie, kometarze, pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Esej dotyczacy kazusów pracy zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje sytuacje wymagajace wiedzy etycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0