Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Bondar <Jaroslaw.Bondar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka |
W-2 | Zakres opracowania wymagany do projektu semestralnego: Dobór skali nie jest dowolny, lecz zależy od wybranej przez studenta wielkości projektowanego obiektu i musi być ustalony z prowadzącym, który może też wskazać inne skale, niż występujące w poniższym opisie (np. 1:25). Opracowanie winno zawierać następujące elementy: 1.A. Plan sytuacyjny w skali 1:500 w wariancie kolorowym - aksonometryczny 1.B. Rzut podstawowej kondygnacji (przyziemie lub parter) 1:100 1.Ca – Cx. Rzuty pięter w skali 1:100 1.D. Rzut dachu, w skali 1:200 1.Ea – Ex. Przekroje obiektu w skali 1:100 1.F. Elewacja 1 w skali 1:100 z wrysowaną konfiguracją terenu i elementami otoczenia 1.G. Elewacja 2 w skali 1:100 z wrysowaną konfiguracją terenu i elementami otoczenia 1.H. Elewacja 3 w skali 1:100 z wrysowaną konfiguracją terenu i elementami otoczenia 1.I. Elewacja 4 w skali 1:100 z wrysowaną konfiguracją terenu i elementami otoczenia 1.J. Dwie perspektywy z ukazaniem otoczenia i wrysowaniem postaci ludzkiej ujawniającej skalę człowieka do projektowanego budynku w wariancie kolorowym (fotomontaż – w rzeczywistej lokalizacji). 1.K. Dwie aksonometrie (wyłącznie aksonometrie) 1.L. Schematy konstrukcyjne w skali ok. 1:250 1.M. Schematy instalacyjne (instalacje HVAC oraz sanitarne) w skali ok. 1:250 1.N. Schematy instalacyjne (instalacje elektryczne, oświetlenie, niskie prądy) w skali ok. 1:250 1.O. Model (makieta) w skali 1:200 (1:250). Informacje zawarte na rysunkach lub w opisie – obowiązkowo należy umieścić informacje dotyczące: - konstrukcji poszczególnych elementów (fundamenty, ściany fundamentowe, ściany, słupy, podciągi, stropy, stropodachy, schody, wsporniki itp.) - elementów materiałowych (ściany działowe, typy okien, drzwi, balustrady itp.) - podstawowych wymiarów pozwalających wskazać rozstawy konstrukcyjne, główne wymiary pomieszczeń, gabaryty budynku, wysokości pomieszczeń (na przekrojach), charakterystyczne koty wysokościowe - metki lub opisy poszczególnych pomieszczeń wskazujące numer pomieszczenia, nazwę pomieszczenia, powierzchnię użytkową danego pomieszczenia i zastosowane rozwiązanie materiałowe na posadzce - obowiązkowo na rysunku wprowadzić minimalną aranżację pomieszczeń, która winna udowodnić możliwość racjonalnego zagospodarowania poszczególnych pomieszczeń po zainstalowaniu wyposażenia (np. lada recepcyjna, łazienka, kuchnia, sypialnia, pokój dzienny, ustęp, umywalka, zlew, urządzenie techniczne) - rzuty powinny być zaopatrzone w orientację względem stron świata, przekroje i elewacje muszą mieć wprowadzony poziom terenu Wykonanie obowiązujące na planszach w formacie nie większym niż 0,7m2 (każda plansza) > kolor papieru lub innego medium: dowolny > technika graficzna: dowolna, jednak zapewniająca czytelność rysunków i precyzję odwzorowania w skali (niedopuszczalne odręczne rysowanie podstawowych rysunków bez wykorzystania przyborów kreślarskich) > zastosowanie koloru w technice graficznej: dozwolone, jednak obligatoryjne na rysunkach, w przypadku których wskazano taką konieczność > opis: na min. 4 stronach A4, z których strona pierwsza to strona tytułowa > obowiązkowe jest dostarczenie kompletnego projektu w terminie jako kompletu wydruków – dostarczenie wersji elektronicznej nie spełnia tego wymogu Opracowanie graficzne musi prezentować wysoki poziom i ujawniać wysokie poczucie estetyki i umiejętność w czytelnym ale i efektownym ukazywaniu koncepcji projektowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych. |
C-2 | Celem kształcenia jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej kształtowania rozwiązań funkcjonalnych i architektonicz-nych mieszkania współczesnego, w aspekcie wciąż rosnących potrzeb rodziny na tle przemian cywilizacyjnych i pogłębiania relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, od ekologii do więzi sąsiedzkiej szczególnie warunkach miejskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot. | 0 |
T-P-2 | Cel, zakres, tematyka zadań z przedmiotu Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń Wskazanie sposobów optymalizacji pracy nad zadaniem w czasie semestru Zaznajomienie z oczekiwaniami co do realizacji programu dydaktycznego, wymogami prawnymi dot. projektowania Przeprowadzenie wstępnych analiz na potrzeby początkowej fazy pracy nad zadaniem Temat, omówienie kryteriów oceny, sposobu pracy i uzyskiwania zaliczenia Szczegółowy scenariusz działań Dyspozycje związane z analizą tematu i lokalizacji | 3 |
T-P-3 | Program użytkowy obiektu użyteczności publicznej (OUP) Opracowanie zrębu rozwiązań funkcjonalnych Określenie rodzajów użytkowników wraz ze sposobami korzystania z przestrzeni Określenie potrzeb funkcjonalnych poszczególnych użytkowników i konsekwencji przestrzennych w OUP Wypracowanie programu użytkowego wraz z bilansem powierzchniowym i kubaturowym Funkcja a proces Bloki funkcjonalne jako akomodacja autonomicznych procesów Rozpoznawanie kategorii użytkowników | 3 |
T-P-4 | Formowanie zadań OUP na potrzeby przestrzeni publicznej Umiejętność formowania obiektu w powiązaniu z otoczeniem Analiza przestrzeni pod kątem relacji między projektem a otoczeniem Analiza dostępności terenu oraz terenu dostępnego (akces a wielkość działki, relacja w kontekście bilansu) | 3 |
T-P-5 | Rozwiązanie i czynniki je indukujące Umiejętność korzystania ze źródeł w pracy profesjonalnej oraz analizy danych i opracowań innych architektów na potrzeby projektu własnego Analiza typologii architektonicznej w kontekście tematu projektowego Analiza porównawcza w kontekście tematu projektowego Źródła inspiracyjne, rola inspiracji a autorstwo i unikalność tematu projektowego Określenie tożsamości obiektu projektowanego | 3 |
T-P-6 | Synteza zadania projektowego na wstępnym etapie Zdolność dokonywania syntezy w odniesieniu do OUP Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi | 3 |
T-P-7 | Korekta projektowa Dalsza korekta rozwiązań projektowych Progresja rozwiązań funkcjonalnych Progresja rozwiązań formalnych | 3 |
T-P-8 | Interpretacja języka przestrzeni architektonicznej Zdolność interpretacji pojęcia wartości w architekturze Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi | 3 |
T-P-9 | Cechy architektury, jej interpretacja i komunikowanie Zdolność posługiwania się pojęciami jakości i spójności w projektowaniu Dyskurs nad jakością obiektu i jego wewnętrzną spójnością (z uwzgl. otoczenia) Dylematy formalne Dylematy techniczno-budowlane | 3 |
T-P-10 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 1 Zdolność wplatania w rozwiązanie formalne adekwatnych rozstrzygnięć konstrukcyjnych Przyporządkowywanie struktury przestrzeni zdefiniowanej w toku procesu projektowego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów strukturalnych > rozwiązanie detali architektonicznych > rozwiązanie detali konstrukcyjnych | 3 |
T-P-11 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 2 Zdolność uwzględniania w architekturze, w tym w rozwiązaniach formalnych, adekwatnych rozstrzygnięć instalacyjnych i wynikających z tego konsekwencji Analiza potrzeb OUP w zakresie wyposażenia technicznego oraz instalacyjnego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów ochrony przeciwpożarowej obiektu > wykonanie schematów instalacji HVAC obiektu > wykonanie schematów instalacji wod-kan > wykonanie schematów instalacji elektrycznych silnoprądowych > wykonanie schematów instalacji elektrycznych słaboprądowych | 3 |
T-P-12 | Architektura jako działanie inżynierskie cz. 3 Umiejętność prawidłowego formowania zagospodarowania terenu Rozwiązania zagospodarowania terenu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie zaawansowanej formy projektu zagospodarowania terenu > ustalenie szkieletu obsługi komunikacyjnej > wykonanie planszy | 3 |
T-P-13 | Sposób przekazywania idei przez autora – piąty filar działalności architekta Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przegląd optymalnych technik prezentacyjnych oraz weryfikacja warsztatu projektowego pod kątem artykulacji rozwiązań arch. w zadaniu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie ostatecznego scenariusza prezentacyjnego do zatwierdzenia prowadzącego > zakończenie makiety roboczej | 3 |
T-P-14 | Warsztat prezentacyjny Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przygotowanie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > zakończenie prac projektowych > przedłożenie kompletu ostatecznego opracowania w ustalonej z prowadzącym formie (nie jest wymagana forma prezentacyjna) | 3 |
T-P-15 | Finalizacja projektu Ustalenie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie końcowych poprawek i opracowanie formy prezentacyjnej zadania > wykonanie końcowej makiety (makiet) | 3 |
T-P-16 | Przegląd końcowy (zbiorczy – wszystkich grup) i podsumowanie Dyskusja nad projektami i wystawianie ocen | 3 |
T-P-17 | Cel, zakres, tematyka ćwiczeń z przedmiotu Tematyka Muzeum Sanacji Wiedzy Historycznej o XX wieku (MSWH-XX) zawierające zróżnicowane sekcje poświęcone trudnym tematom historii: > ścieżka 1 – Nie tylko Żydzi – holokaust narodów zapomnianych, > ścieżka 2 – Amok społeczeństw – historyczne metody manipulacji społecznej, nazizm, faszyzm, komunizm i ich długotrwałe mentalnościowe skutki, "zwykłe ludzkie bestialstwo", ideologia jako alibi > ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia. | 3 |
T-P-18 | Wstępne, kolektywne analizy lokalizacyjne Zakres ogólny opracowania - postać zaawansowanej koncepcji z pracą konceptualną i prezentacją uwzględniającą zasadniczą rolę makiety Działania uczestników zadania Studenci wybierają dowolną lokalizację obiektu. Studenci winni rozpocząć własne działania od pozyskania mapy sytuacyjno-wysokościowej. Mapa sytuacyjno-wysokościowa winna obejmować szerszy kontekst przestrzenny, niż jedynie działka, na której obiekt jest lokalizowany. Zatwierdzenie lokalizacji następuje nie później, niż na trzecich zajęciach. Uwaga Na konsultacjach rozpatrywane są – w hierarchicznej kolejności – tematy bieżące, czyli zgodne z porządkiem kolejnych ćwiczeń, tematy wstecz (obejmujące maksymalnie do dwóch ćwiczeń wstecz). Nie będą konsultowane np. na 6 ćwiczeniach zagadnienia przewidziane do opracowania na 2 spotkanie. Student we własnym zakresie nadrabia własne braki w zaawansowaniu projektu. Wiążąca jest numeracja kolejnych ćwiczeń (na wypadek, gdyby któreś zajęcia w danym dniu się nie odbyły, przyjmuje się, że termin ćwiczenia składowego ulega automatycznemu przesunięciu – nigdy natomiast nie ulega przesunięciu termin końcowy, o ile prowadzący zajęcia nie podejmie suwerennie w tej kwestii decyzji. | 3 |
T-P-19 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 1 | 3 |
T-P-20 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 2 | 3 |
T-P-21 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 3 | 3 |
T-P-22 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 4 | 3 |
T-P-23 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 5 | 3 |
T-P-24 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 6 | 3 |
T-P-25 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 7 | 3 |
T-P-26 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 8 | 3 |
T-P-27 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 9 | 3 |
T-P-28 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 10 | 3 |
T-P-29 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 11 | 3 |
T-P-30 | Etap realizacji ćwiczenia – nr 12 | 3 |
T-P-31 | Podsumowanie pracy semestralnej | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym jest projektowanie architektoniczne? | 1 |
T-W-2 | Refleksje o projektowaniu architektonicznym Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja w kreacji architektonicznej | 1 |
T-W-3 | Wartości architektury Idea a rzeczywiste efekty projektowania | 1 |
T-W-4 | Muzeum jako przestrzeń architektoniczna Idea, ewolucja, manifestacja część 1 | 1 |
T-W-5 | Muzeum jako przestrzeń architektoniczna Idea, ewolucja, manifestacja część 2 | 1 |
T-W-6 | Uwarunkowania techniczne i technologiczne - wpływ wyposażenia obiektu na jego kszatłt i funkcjonowanie w architekturze specjalistycznej część 1 | 1 |
T-W-7 | Uwarunkowania techniczne i technologiczne - wpływ wyposażenia obiektu na jego kszatłt i funkcjonowanie w architekturze specjalistycznej część 2 | 1 |
T-W-8 | Celowość struktury Muzeum i funkcjonowanie jego stref Część 1 | 1 |
T-W-9 | Celowość struktury Muzeum i funkcjonowanie jego stref – część 2 | 1 |
T-W-10 | Technicyzacja przestrzeni muzeum Muzeum i wybrane instalacje wewnętrzne | 1 |
T-W-11 | Myślenie, działanie, skutek | 1 |
T-W-12 | Cele projektowania architektonicznego a ich teoretyczne ujęcie | 1 |
T-W-13 | Organizacja procesu projektowego | 1 |
T-W-14 | Teoria a praktyka | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > przygotowanie idei projektowej > przygotowanie analizy lokalizacji / kontekstu przestrzennego lub kulturowego | 4 |
A-P-2 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie rozwiniętego programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > adaptacja idei projektowej > szczegółowy bilans powierzchni poszczególnych bloków użytkowych oraz łączny, bilans kubaturowy bloków i łączny | 4 |
A-P-3 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > adaptacja idei projektowej, szczegółowe zdefiniowanie wartości kulturowych przeznaczonych w środowisku/otoczeniu do ochrony oraz wartości do wytworzenia > określenie sposobów kształtowania rozwiązania architektonicznego – przez eksplorację, przez transfigurację (przeniesienie idei i przekaz w postaci architektury) lub inne > szczegółowa analiza ograniczeń – w postaci studium chłonności lub opracowania rysunkowej delimitacji przestrzennej dla lokalizacji OUP > wykaz elementów niezbędnych do uwzględnienia w zagospodarowaniu terenu | 8 |
A-P-4 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wybór typologii z analizą waloryzacyjną > krytyczna analiza przykładów analogicznych (+/-) > zdefiniowanie identyfikacji obiektu, jego tożsamości | 8 |
A-P-5 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > korekty i opracowanie rozstrzygnięć formalnych w zakresie przekazu kulturowego > ustalenie istotnych składników programu użytkowego jako przestrzeni (zewn. i wewn.) priorytetowych o znaczeniu dla percepcji architektury wraz ze zdefiniowaniem ich formy architektonicznej > sugestie ważnych akcentów projektowych w bryle i fasadach > sugestie ważnych rozstrzygnięć materiałowych | 8 |
A-P-6 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > kontynuacja pracy nad zagadnieniami projektowymi | 8 |
A-P-7 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > integracja idei, formy, funkcji i konstrukcji > rozwiązanie dylematu aspektów estetycznych a funkcjonalnych | 8 |
A-P-8 | Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > budowanie spójności formalnej obiektu bez naruszania jego funkcjonalności > poszukiwanie zbalansowanego poziomu jakościowego dla rozwiązań architektonicznych w różnych zakresach problemowych (relacja bryła otoczenie, relacja wnętrza ogólnodostępne – wnętrza dla personelu itp.) > rozwiązanie problemów dot. ochrony ppoż.: kategoryzacja obiektu, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych, określenie stref pożarowych > rozwiązanie problemów budowlanych – dobór przegród, dobór rozwiązań materiałowych i bud.-technicznych | 8 |
A-P-9 | Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy | 8 |
A-P-10 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-11 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-12 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-13 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 8 |
A-P-14 | Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena | 4 |
A-P-15 | Przegląd i wystawienie ocen | 4 |
A-P-16 | Temat, omówienie kryteriów oceny, sposobu pracy i uzyskiwania zaliczenia Tryb realizacji zadań a harmonogram Każdy ze studentów może pracować w dowolny sposób nad projektem. Nie narzuca się w związku z powyższym konkretnego cyklu kroków, ale wymaga się systematycznego pokazywania rezultatów tych kroków, których wykonywanie student wybrał (no i oczywiście wymaga się po dokonaniu wyboru realizacji tych składników). Zadanie 1 > Formowanie relacji obiekt – otoczenie (może być realizowane w 3 etapach, kolejność dowolna). Praca nad planem zagospodarowania terenu (PZT), określanie proporcji i akcentowania przestrzeni, decyzje dot. małej architektury, posadzek, lokalizacji wejść, dojść, dojazdów, powiązań z komunikacją miejską itp. Zadanie 2 > Programowanie – (3 etapy) badanie ilości użytkowników, porządkowanie grup użytkowników, określanie pojemności poszczególnych przestrzeni do dyspozycji, krystalizacja procesów technologicznych, zamiana procesów na przestrzenie, określenie programu funkcjonalnego, określenie programu funkcjonalno przestrzennego, określenie programu funkcjonalnego, Zadanie 3 > Poszukiwania formalne – (2 etapy) związki idei z formą, semiologiczna struktura projektu, relacja program – idea czyli sposoby architektonicznego komunikowania istotnych treści programowych instytucji, Zadanie 4 > Planowanie prezentacji – (2 etapy) jakość rysunków, zawartość informacji, określenie spójnej konwencji prezentacyjnej dla poszczególnych mediów, itp. Pozostałe zajęcia to konsultacje w trybie indywidualnym, bez reżimu zadaniowego (uplasowane na koniec semestru, bezpośrednio poprzedzające przegląd końcowy prac). W semestrze są w ramach projektu 4 zadania, w tym 10 etapów. Obowiązkiem studenta jest przygotować na drugie ćwiczenia harmonogram (własny) obejmujący kolejność poszczególnych etapów i, co za tym idzie, także zadań. Koniec zadań nie może nastąpić: - pierwszego wybranego zadania później, niż na 5 zajęciach, - drugiego wybranego zadania później, niż na 10 zajęciach, - pozostałych zadań później, niż na 12 zajęciach, przy czym - pierwszy wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 4 zajęciach, - drugi wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 5 zajęciach, - trzeci i czwarty wybrany etap nie mogą być zakończone później, niż na 6 zajęciach, - piąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 7 zajęciach, - szósty i siódmy wybrany etap nie mogą być zakończone później, niż na 9 zajęciach, - ósmy wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 10 zajęciach, - dziewiąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 11 zajęciach, - dziesiąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 12 zajęciach. Student może dość dowolnie dopasować poszczególne etapy realizacji do własnego harmonogramu (albo odwrotnie) posługując się etapami/zadaniami ale i powyższymi obligatoryjnymi wymogami terminowymi. Obowiązkiem studenta jest zatwierdzić harmonogram na 2 ćwiczeniach (dla tej procedury nie obowiązuje możliwość późniejszego zatwierdzania lub konsultacji, o jakiej mowa wyżej, zatwierdzenie musi być dokonane na 2 zajęciach i nie później!). Sporządza harmonogram w 2 egz., pozostawiając jeden prowadzącemu, a drugi sobie. Student zawsze ma ze sobą harmonogram zatwierdzony przez prowadzącego (na każdych ćwiczeniach). Brak harmonogramu powoduje automatycznie odmowę prowadzenia konsultacji!!! | 4 |
A-P-17 | Konsultacje na temat wybranej lokalizacji | 4 |
A-P-18 | Kompilacja programu funkcjonalnego, szkice projektowe, szkice wariantowe, model roboczy | 8 |
A-P-19 | Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback | 8 |
A-P-20 | Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback | 8 |
A-P-21 | Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback | 8 |
A-P-22 | Zatwierdzenie modelu roboczego i podjęcie działań projektowych – dokumentacji projektu koncepcyjnego oraz makiety finalnej, przekrojowej | 3 |
A-P-23 | Projektowanie wariantowe, analizy widoczności, funkcja a program, ostateczne zatwierdzenie układu funkcjonalnego | 3 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
A-W-2 | Visual design a verbal design, relacja między obrazem a słowem | 1 |
A-W-3 | 1. Repetytorium – wartości w architekturze 2. Translacja idei na obiekt 3. Skutki wyboru idei projektowej 4. Relacja między ideą jako abstraktem a architekturą jako fizycznym obiektem | 1 |
A-W-4 | 1. Geneza muzeum 2. Ewolucja funkcji muzeum jako egzemplifikacja ewolucji funkcji architektury 3. Muzeum jako obiekt architektoniczny 4. Typologie muzeów | 1 |
A-W-5 | 1. Typologie muzeów | 1 |
A-W-6 | 1. Technologia obiektu 2. Technika w obiekcie | 1 |
A-W-7 | 1. Wpływ techniki i technologii na współczesną postać architektury 2. Zagadnienia branżowe | 1 |
A-W-8 | 1. Strefy muzeum 2. Celowość przestrzeni muzealnej 3. Relacje statyczne i dynamiczne w przestrzeni muzeum 4. Wybrane strefy muzeum - przegląd | 1 |
A-W-9 | 1. Wybrane strefy muzeum - przegląd | 1 |
A-W-10 | Prezentacja wybranych elementów wyposażenia instalacyjnego dedykowanego dla muzeów | 1 |
A-W-11 | Rozpoznanie wachlarza dostępnych mechanizmów dochodzenia do rozwiązania projektowego Umiejętność usystematyzowanego wykorzystywania doświadczenia własnego i cudzego | 1 |
A-W-12 | Umiejętność krytycznej oceny celowości w projektowaniu Rozpoznawanie wielowarstwowej struktury oceny działań projektowych w funkcji celu | 1 |
A-W-13 | Relacja między projektowaniem a organizacją procesu projektowego Następstwo logiczne Oś czasu Związki międzyetapowe | 1 |
A-W-14 | Analiza strudiów przypadku | 1 |
A-W-15 | Podsumowanie cyklu wykładów | 1 |
A-W-16 | Praca własna w domu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych. |
M-2 | Tryb realizacji zadań a harmonogram Każdy ze studentów może pracować w dowolny sposób nad projektem. Nie narzuca się w związku z powyższym konkretnego cyklu kroków, ale wymaga się systematycznego pokazywania rezultatów tych kroków, których wykonywanie student wybrał (no i oczywiście wymaga się po dokonaniu wyboru realizacji tych składników). Zadanie 1 > Formowanie relacji obiekt – otoczenie (może być realizowane w 3 etapach, kolejność dowolna). Praca nad planem zagospodarowania terenu (PZT), określanie proporcji i akcentowania przestrzeni, decyzje dot. małej architektury, posadzek, lokalizacji wejść, dojść, dojazdów, powiązań z komunikacją miejską itp. Zadanie 2 > Programowanie – (3 etapy) badanie ilości użytkowników, porządkowanie grup użytkowników, określanie pojemności poszczególnych przestrzeni do dyspozycji, krystalizacja procesów technologicznych, zamiana procesów na przestrzenie, określenie programu funkcjonalnego, określenie programu funkcjonalno przestrzennego, określenie programu funkcjonalnego, Zadanie 3 > Poszukiwania formalne – (2 etapy) związki idei z formą, semiologiczna struktura projektu, relacja program – idea czyli sposoby architektonicznego komunikowania istotnych treści programowych instytucji, Zadanie 4 > Planowanie prezentacji – (2 etapy) jakość rysunków, zawartość informacji, określenie spójnej konwencji prezentacyjnej dla poszczególnych mediów, itp. Pozostałe zajęcia to konsultacje w trybie indywidualnym, bez reżimu zadaniowego (uplasowane na koniec semestru, bezpośrednio poprzedzające przegląd końcowy prac). W semestrze są w ramach projektu 4 zadania, w tym 10 etapów. Obowiązkiem studenta jest przygotować na drugie ćwiczenia harmonogram (własny) obejmujący kolejność poszczególnych etapów i, co za tym idzie, także zadań. Koniec zadań nie może nastąpić: - pierwszego wybranego zadania później, niż na 5 zajęciach, - drugiego wybranego zadania później, niż na 10 zajęciach, - pozostałych zadań później, niż na 12 zajęciach, przy czym - pierwszy wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 4 zajęciach, - drugi wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 5 zajęciach, - trzeci i czwarty wybrany etap nie mogą być zakończone później, niż na 6 zajęciach, - piąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 7 zajęciach, - szósty i siódmy wybrany etap nie mogą być zakończone później, niż na 9 zajęciach, - ósmy wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 10 zajęciach, - dziewiąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 11 zajęciach, - dziesiąty wybrany etap nie może być zakończony później, niż na 12 zajęciach. Student może dość dowolnie dopasować poszczególne etapy realizacji do własnego harmonogramu (albo odwrotnie) posługując się etapami/zadaniami ale i powyższymi obligatoryjnymi wymogami terminowymi. Obowiązkiem studenta jest zatwierdzić harmonogram na 2 ćwiczeniach (dla tej procedury nie obowiązuje możliwość późniejszego zatwierdzania lub konsultacji, o jakiej mowa wyżej, zatwierdzenie musi być dokonane na 2 zajęciach i nie później!). Sporządza harmonogram w 2 egz., pozostawiając jeden prowadzącemu, a drugi sobie. Student zawsze ma ze sobą harmonogram zatwierdzony przez prowadzącego (na każdych ćwiczeniach). Brak harmonogramu powoduje automatycznie odmowę prowadzenia konsultacji!!! |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kryteria dominujące (pierwszorzędne). 1. Ocena wykształcenia właściwego rozwiązania projektowego w kontekście otoczenia, środowiska kulturowego, akcentów przestrzennych zastanych przez projektanta w momencie podejmowania zadania projektowego, ocena jakości projektowanego rozwiązania zagospodarowania terenu – waga 0,50 2. Ocena jakości procesu projektowego, jakości poszukiwań formalnych i uzyskanych rezultatów niebanalnego formalnie i jakościowo dobrego pod względem funkcjonalnym rozstrzygnięcia architektonicznego – waga 0,50 Kryteria zasadnicze (drugorzędne). 3. Ocena spójności wybranej estetyki architektonicznej, jej adekwatności dla prezentowanego programu – waga 0,60 4. Ocena makiety projektowej (prezentacyjnej) – waga 0,40 Kryteria pomocnicze (trzeciorzędne). 5. Ocena estetyki prezentacji projektu architektonicznego, jego czytelności, przyswajalności – waga 0,55 6. Ocena procesu projektowego i makiety roboczej – waga 0,45 |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ostateczny termin składania zadań – projektów jest obowiązujący i może być zmodyfikowany jedynie przez prowadzącego zajęcia ze względu na zmiany w planie zajęć (jednostronnie) lub zmiany wprowadzone przez Uczelnię. Student przedstawia najpierw stan zaawansowania na przeglądzie kwalifikacyjnym. Uczestnictwo w tym przeglądzie stanowi o dopuszczeniu do zaliczania ćwiczeń projektowych – do złożenia zadania na koniec semestru. Wskutek przeprowadzenia tego przeglądu (kwalifikacyjnego) prowadzący może orzec o dotychczasowym spełnieniu wymogów, o warunkowym dopuszczeniu do przeglądu końcowego z wskazaniem kierunku niezbędnych korekt w zadaniu projektowym, względnie wskazać rekomendację negatywną uniemożliwiając uczestnictwo w końcowym przeglądzie komisyjnym. Przegląd kwalifikacyjny planowany jest w końcu kwietnia 2012 roku. Przegląd końcowy planowany jest w czerwcu 2012. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Przypomina się, że zgodnie z regulaminem zajęć w Zakładzie Projektowania Architektonicznego, student ma prawo skorzystać z terminu poprawkowego z ćwiczeń jedynie w przypadku, gdy zostanie spełniony jeden z poniższych warunków: - przedłożył kompletny projekt w wersji roboczej, ale nie pojawił się z projektem na końcowym przeglądzie, - przedłożył kompletny projekt w wersji roboczej, uczestniczył prezentując projekt na przeglądzie końcowym, ale otrzymał ocenę niedostateczną wskutek wypracowania niewystarczającej liczby punktów, nie niższej jednak, niż 36 pkt., - nie przedłożył kompletnego projektu w wersji roboczej, ale przedłożył kompletny projekt w wersji końcowej na przegląd końcowy, uczestniczył w nim, jednak otrzymał (wskutek podsumowania punktacji) ocenę niedostateczną, przy czym jego wynik punktowy nie był niższy, niż 31 pkt, - przedłożył kompletny projekt w wersji roboczej, przedłożył kompletny projekt w wersji końcowej na przegląd końcowy, uczestniczył w nim, ale otrzymał ocenę wynikającą z przyznania ilości punktów niższej o nie więcej niż 2 pkt. od przedziału wyznaczającego próg kolejnej, wyższej oceny i prowadzący wyraził zgodę na umożliwienie poprawy oceny z zastrzeżeniem, że poprawienie tej oceny nie może skutkować przyznaniem oceny wyższej, niż o pół stopnia. Zwraca się uwagę na fakt, że w pozostałych przypadkach student, który nie przedłożył projektu będącego efektem półrocznej niemal pracy, względnie nie wypracował należytej ilości punktów, wykazał na tyle niedostateczny poziom zaawansowania, że niemożliwe jest w terminach poprawkowych (w czasie dzielącym sesję poprawkową od sesji zasadniczej) uzupełnienie zaległości z 5 miesięcy. W związku z powyższym nie przewiduje się wystawienia ocen pozytywnych i umożliwienia poprawiania studentom, dla których nie można rokować nadziei na zdolność odtworzenia w tak krótkim czasie całego cyklu edukacyjnego – nie będzie dopuszczenia do terminu poprawkowego. Gdyby odstąpiono od oceny punktowej, wówczas decydować będzie zasada zaliczenia pozytywnego jedynie tych projektów, które w żadnym kryterium nie otrzymały oceny negatywnej. Prowadzącym przysługiwać będzie prawo do uznania wyjątkowych przypadków i zaliczenia pracy wyróżniającej się pewnymi cechami pomimo nie spełnienia wszystkich kryteriów. Uzyskanie oceny negatywnej w więcej, niż jednym kryterium automatycznie oznacza brak pozytywnego zaliczenia. Osoby, które nie zostaną dopuszczone do terminu poprawkowego będą musiały zaliczyć przedmiot w kolejnym jego cyklu (tj. w większości sytuacji, w kolejnym roku akademickim). Niedozwolone jest m.in.: - zmienianie składników tematu zadania bez uzgodnienia z prowadzącym ćwiczenia i jego akceptacji - przystępowanie do ćwiczeń bez przygotowanych czytelnych i przeniesionych na papier WSZYSTKICH elementów zgłaszanych do korekty prowadzącemu – za niedopuszczalne uznaje się w szczególności prezentowanie na ekranie komputera przygotowanych przez studentów projektów lub ich kluczowych składników, prowadzący odnosi się w ocenie stanu zaawansowania i przygotowania studenta do ćwiczeń jedynie do tego, co zostało należycie przygotowane, a więc wydrukowane), - wykonywanie zadania odręcznie bez pomocy przyborów kreślarskich (zakaz ten nie dotyczy rysunków perspektywicznych, lecz rysunki aksonometryczne obejmuje) - złożenie niekompletnego projektu w wyznaczonym terminie (prowadzący, o ile projekt zostanie złożony – ma prawo odrzucić projekt ze względu na jego niekompletność, także w przypadku stwierdzenia tego po zakończeniu zajęć w danym dniu; jeśli niekompletność projektu jest niezbyt znacząca prowadzący może projekt przyjąć warunkowo, jednak z ryzykiem konsekwencji wykazanych wyżej) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | A_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W03 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | A_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10 | InzA2_W03 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | A_2A_W03 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | A_2A_W04 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | A_2A_W05 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | A_2A_W06 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | A_2A_W18 | T2A_W02, T2A_W07 | — | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-1, C-2 | T-P-1, ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | A_2A_U06 | T2A_U11, T2A_U14 | — | C-1, C-2 | T-P-1, ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | A_2A_U08 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_CN2-IV/2_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | A_2A_U09 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_CN2-IV/2_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | A_2A_U10 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U05 | C-1, C-2 | T-P-1, ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U06 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | A_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U18 | — | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U07 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | A_2A_U03 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U08 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | A_2A_U04 | T2A_U14, T2A_U19 | InzA2_U03, InzA2_U06 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_U09 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | A_2A_U05 | T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-P-1, ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_K02 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | A_2A_K01 | T2A_K01 | InzA2_K02 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
A_2A_CN2-IV/2_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | A_2A_K03 | T2A_K05 | InzA2_K01 | C-2 | ścieżka 3 – Zdrada – powszechne narzędzie polityki – historia zdrad i denuncjacji, polscy kolaboranci, kolaboranci wśród mniejszości, separatyści za wszelką cenę, Ribbentrop-Mołotow, Roosevelt-Churchill-Stalin, inne > ścieżka 4 – Tuba nienawiści – historia manipulacji medialnej, historia współczesnej propagandy, metody manipulacji, narzędzia demagogii i inżynierii społecznej, inne > ścieżka 5 – Re-kreacja historii – historia oszustw i przekłamań wypaczających fakty, odbudowa symboli "dawnej chwały" w pseudodemokracjach, totalitaryzm a pozór demokracji, inne > ścieżka kończąca – Nie zapomnieć – podsumowanie zwiedzania prezentujące kluczowe eksponaty wybrane z ww. 5 kategorii. Tytuł: Wybierany przez studenta. Sposób wyznaczenia lokalizacji: Wybór studenta (dowolna racjonalna lokalizacja, może być poza granicami kraju). Charakterystyka lokalizacji: Dowolna. Program użytkowy: Pomieszczenia ekspozycyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 4000m2, nie większej, niż 13000m2. Pomieszczenia edukacyjne, multimedialne itp. o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2000m2, w tym sala audytoryjna na min. 400 osób. Centrum dokumentacji historycznej XX wieku o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 3000m2. Zaplecze magazynowe, pomieszczenia gospodarcze i techniczne o łącznej powierzchni nie mniejszej, niż 2500m2. Sekcja komercyjna – księgarnia, kawiarnia (opcjonalnie także restauracja), bar, sklep z pamiątkami. Sekcja kontemplacji – kaplica ekumeniczna (+ przestrzeń dla innych wyznań), przestrzeń medytacji, Światło Ofiarne, Światło Pamięci, Światło Winy. Założenia ideowe lub formalne: Obiekt musi tworzyć zindywidualizowaną formę architektoniczną, stanowiącą nowoczesną interpretację przedstawianej funkcji. Muzeum powinno się prezentować jako w pełni nowoczesna instytucja, pełna jednakże szacunku, rozwagi i rzetelności w odniesieniu do kwestii, które relacjonuje człowiekowi współczesnemu. Szczególne aspekty wykonywania zadania: opisany w programie ćwiczenia.">T-P-17, T-P-18 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | 2,0 | |
3,0 | zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | 2,0 | |
3,0 | posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | 2,0 | |
3,0 | zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U02 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | 2,0 | |
3,0 | potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U04 potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U05 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U06 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U07 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U08 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | 2,0 | |
3,0 | projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_U09 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-IV/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_K02 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_CN2-IV/2_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błądek, Z., Hotele. Programowanie, Albus, Poznań, 2001
- Balcer-Zgraja, M., Architektura budynku szkolnego lat najnowszych w aspekcie wpływów współczesnej techniki i wymagań społecznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2008
- Kohn, A. E. i Katz, P., Office Buildings, John Wiley and Sons, Hoboken, 2002
- Kohn, A. E. i Katz, P., Office Buildings, John Wiley and Sons, Hoboken, 2002
- Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
- Beyard, M., Developing Retail Enterntainment Destinations, Urban Land Institute, Washington D.C., 2005
- Philips, T. S. i Griebel, M. A., Justice Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2003
- Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
- Taczewski, T., Architektura szkoły wyższej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
- Błądek, Z., Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Wydawnictwo Albus, Poznań, 2001
- Philips, T. S. i Griebel, M. A., Justice Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2003
- Bohl, C. C., Place Making. Developing Town Center, Main Streets and Urban Villages, Urban Land Institute, Washington, 2002
- Taczewski, T., Architektura szkoły wyższej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
- Cudnik, Z., Skarbnice wiedzy. Studium budownictwa bibliotek, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław, 1980