Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | A_2A_BN2-I/1_K01 | jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | A_2A_K07 | jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_K04 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
---|
T2A_K07 | ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_K02 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
---|
Cel przedmiotu | C-5 | Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
---|
C-3 | Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-6 | Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-4 | Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów. |
C-7 | Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
C-1 | Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
Treści programowe | T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. |
---|
T-L-11 | Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz) |
T-L-2 | Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci) |
T-L-6 | Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller) |
T-L-12 | Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa. |
T-L-14 | Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.)
Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej. |
T-L-9 | Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta) |
T-L-5 | Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski) |
T-L-4 | Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.) |
T-L-10 | Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk) |
T-L-8 | Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska) |
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. |
T-L-13 | Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski) |
T-L-15 | Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne. |
T-L-7 | Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła) |
T-L-3 | Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński) |
Metody nauczania | M-2 | Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
---|
S-5 | Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne. |
S-3 | Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |