Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii dotyczące budowy i funkcji genów zwierząt i rodzajów mutacji oraz genów zaangażowanych w powstawanie wad rozwojowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków.2
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła.2
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.2
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.2
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).2
T-L-8Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.2
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.2
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.2
20
wykłady
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.2
T-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.2
T-W-3Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.2
T-W-4Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.2
T-W-6Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią.2
T-W-7Choroby pionowe.2
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-6Film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-3, M-1, M-6, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U06, ZO_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C8_K01
Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
2,0Student nie zna podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę z zakresu podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz zna możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,0Student opanował większość materiału programowego. Rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy. Popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Rozumie wszystkie treści programowe. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Prawidłowo wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy w laboratorium.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Bardzo dobrze wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
2,0Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową.
3,5Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C8_K01
Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
2,0Student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego.
3,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela.
3,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela.
4,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
4,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
5,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie., PWN, Warszawa., 2008
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań., Poznań, 2011
  3. Węglański P., Genetyka molekularna., PWN., Warszawa., 2008
  4. Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań., Poznań., 2009

Literatura dodatkowa

  1. Charon K.M, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków.2
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła.2
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.2
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.2
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).2
T-L-8Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.2
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.2
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.2
T-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.2
T-W-3Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.2
T-W-4Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.2
T-W-6Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią.2
T-W-7Choroby pionowe.2
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-3Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-6Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią.
T-W-4Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-8Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę z zakresu podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz zna możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,0Student opanował większość materiału programowego. Rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy. Popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Rozumie wszystkie treści programowe. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Prawidłowo wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy w laboratorium.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Bardzo dobrze wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-3Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-6Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią.
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.
T-W-4Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-8Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową.
3,5Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C8_K01Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-3Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-6Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią.
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.
T-W-4Diagnostyka i podłoże chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-8Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego.
3,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela.
3,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela.
4,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
4,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
5,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela.