Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień zakresu chemii organicznej i nie organicznej, biochemii i biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o metodach oceny żywności oraz opanowanie wybranych metod i umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.1
T-A-2Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.1
T-A-3Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.1
T-A-4Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.1
T-A-5Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.1
T-A-6Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).1
T-A-7Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).1
T-A-8Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.1
T-A-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.1
T-A-10Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.1
T-A-11Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.1
T-A-12Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.1
T-A-13Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).1
T-A-14Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).1
T-A-15Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15
wykłady
T-W-1Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych.6
T-W-2Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych.2
T-W-3Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności.4
T-W-4Analiza sensoryczna w ocenie żywności.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-3Przygotowanie wraz z zepołem prezentacji wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej.9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.2_W01
Student potrafi scharakteryzować cechy jakościowe produktów żywnościowych i rozróżnia metody oceny żywności: chemiczne,fizyczne, sensoryczne i związane z tym zagrożenia dla zdrowia ludzi.
ZO_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-8, T-A-9, T-A-15, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-11, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.2_U01
Student w oparciu o poznane metody badawcze potrafi prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych i okreslić ich przydatność do spożycia z zastosowaniem poznanych metod analitycznych.
ZO_1A_U10R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-9, T-A-15, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-11, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.2_W01
Student potrafi scharakteryzować cechy jakościowe produktów żywnościowych i rozróżnia metody oceny żywności: chemiczne,fizyczne, sensoryczne i związane z tym zagrożenia dla zdrowia ludzi.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami.. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy zzakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.2_U01
Student w oparciu o poznane metody badawcze potrafi prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych i okreslić ich przydatność do spożycia z zastosowaniem poznanych metod analitycznych.
2,0NIe zna metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności produktów żywnościowych do spożycia.
3,0Zna tylko niektóre metody badawcze stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności badanych produktów żywnościowych do spożycia.
3,5Zna większość metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i potrafi określić przydatność do spożycia tylko kilku przebadanych produktów żywnościowych.
4,0Zna prawie wszystkie metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych.
4,5Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych.
5,0Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia wszystkich przebadanych produktów żywnościowych.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Klepackiej Mirosławy, Analiza żywności - skrypt do ćwiczeń cz. 1, Fundacja. Rozwój SGGW, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. Zygmunta Litwińczuka, Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytet Przyrodniczy, Lublin, 2011
  3. Praca zbiorowa pod. red. Świderskiego Franciszka, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGWW, Warszawa, 1999
  4. Praca pod red. Anny Brzozowskiej, Toksykologia żywnosci, Przewodnik do ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 1999
  5. Krełowska-Kułas Maria, Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Pieczonka Władysław, Mleko i przetwory mleczne, standaryzacja jakości i metody badań skrypt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Kraków, 1993
  2. Jurczak Marek E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Jurczak Marek E., Mleko, produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.1
T-A-2Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.1
T-A-3Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.1
T-A-4Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.1
T-A-5Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.1
T-A-6Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).1
T-A-7Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).1
T-A-8Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.1
T-A-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.1
T-A-10Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.1
T-A-11Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.1
T-A-12Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.1
T-A-13Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).1
T-A-14Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).1
T-A-15Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych.6
T-W-2Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych.2
T-W-3Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności.4
T-W-4Analiza sensoryczna w ocenie żywności.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-3Przygotowanie wraz z zepołem prezentacji wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O12.2_W01Student potrafi scharakteryzować cechy jakościowe produktów żywnościowych i rozróżnia metody oceny żywności: chemiczne,fizyczne, sensoryczne i związane z tym zagrożenia dla zdrowia ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o metodach oceny żywności oraz opanowanie wybranych metod i umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-2Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych.
T-W-4Analiza sensoryczna w ocenie żywności.
T-W-1Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych.
T-W-3Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności.
T-A-8Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.
T-A-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.
T-A-15Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-2Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.
T-A-3Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.
T-A-7Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).
T-A-1Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.
T-A-4Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.
T-A-5Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.
T-A-6Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).
T-A-12Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.
T-A-13Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).
T-A-14Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).
T-A-11Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.
T-A-10Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami.. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy zzakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O12.2_U01Student w oparciu o poznane metody badawcze potrafi prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych i okreslić ich przydatność do spożycia z zastosowaniem poznanych metod analitycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o metodach oceny żywności oraz opanowanie wybranych metod i umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-2Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych.
T-W-4Analiza sensoryczna w ocenie żywności.
T-W-1Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych.
T-W-3Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności.
T-A-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.
T-A-15Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
T-A-2Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych.Metody suszenia termicznego. Metoda destylacji azeotropowej. Metody chemiczne.Metoda rezonansu jądrowo magnetycznego.
T-A-3Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.
T-A-7Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).
T-A-1Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych.
T-A-4Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.
T-A-5Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.
T-A-6Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).
T-A-12Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne.
T-A-13Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne).
T-A-14Oznaczanie substancji dodatkowych w żywności (barwników,substancji konserwujących,środków słodzących).
T-A-11Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.
T-A-10Oznaczanie sacharydów. Metody desymentryczne,refraktometryczne,absorbcyjne,miarczkowe,enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe zna metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności produktów żywnościowych do spożycia.
3,0Zna tylko niektóre metody badawcze stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności badanych produktów żywnościowych do spożycia.
3,5Zna większość metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i potrafi określić przydatność do spożycia tylko kilku przebadanych produktów żywnościowych.
4,0Zna prawie wszystkie metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych.
4,5Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych.
5,0Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia wszystkich przebadanych produktów żywnościowych.