Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Błaszczyk <Piotr.Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 11 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 6 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego. Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego3
T-L-2Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych4
T-L-3Podstawy grafiki komputerowej. Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej2
T-L-4Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony2
11
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze. Architektura i rodzaje komputerów2
T-W-2Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania2
T-W-3Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń19
A-L-3Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A1_W01
Student opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
ZO_1A_W06R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-A1_W02
Student definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
ZO_1A_W06R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-A1_W03
Student charakteryzuje sposoby zapisu dzwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dzwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
ZO_1A_W06R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A1_U01
Student stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarzadzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
ZO_1A_U05R1A_U03InzA_U01C-1T-L-1M-3S-2
ZO_1A_ZO-N-A1_U02
Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania wiekszych zbiorów danych
ZO_1A_U05R1A_U03InzA_U01C-1T-L-2M-3S-2
ZO_1A_ZO-N-A1_U03
Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
ZO_1A_U05R1A_U03InzA_U01C-1T-L-4, T-L-3M-4, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A1_K01
jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-L-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-A1_W01
Student opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób reprezentacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
ZO_1A_ZO-N-A1_W02
Student definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
ZO_1A_ZO-N-A1_W03
Student charakteryzuje sposoby zapisu dzwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dzwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-A1_U01
Student stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarzadzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
ZO_1A_ZO-N-A1_U02
Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania wiekszych zbiorów danych
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
ZO_1A_ZO-N-A1_U03
Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, nie potrafi zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML

Literatura podstawowa

  1. Brookshear GJ, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2003
  2. Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
  3. Buszman W, Prosto do celu: HTML - ćwiczenia, RM, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
  2. Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego. Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego3
T-L-2Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych4
T-L-3Podstawy grafiki komputerowej. Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej2
T-L-4Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony2
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze. Architektura i rodzaje komputerów2
T-W-2Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania2
T-W-3Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń19
A-L-3Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_W01Student opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze. Architektura i rodzaje komputerów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób reprezentacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_W02Student definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-3Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
T-W-2Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_W03Student charakteryzuje sposoby zapisu dzwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dzwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-3Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_U01Student stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarzadzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego. Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_U02Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania wiekszych zbiorów danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-2Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_U03Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-4Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
T-L-3Podstawy grafiki komputerowej. Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, nie potrafi zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A1_K01jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-4Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
T-W-3Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
T-W-2Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)