Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie przestrzeni rolniczej w świetle programów rolno-środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie przestrzeni rolniczej w świetle programów rolno-środowiskowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii, matematyki i innych przedmiotów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki przestrzennej w zakresie rolnictwa - programy rolno -środowiskowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo oraz zachowanie różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich. Promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania. Odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód. Ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych. | 5 |
T-A-2 | Omówienie 9 pakietów rolno-środowiskowych wraz z ich wariantami, podstawy prawne, kryteria dostępu i możliwości uzyskania dofinansowania. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe treści związane z zarządzaniem środowiskiem. Przestrzeń i walory przyrodnicze jako zasoby coraz bardziej limitowane. | 5 |
T-W-2 | Obecne i przyszłe korzyści z gospodarki przestrzenią zgodnej z przyrodniczymi uwarunkowaniami oraz argumentacja dla takich rozwiązań przestrzennych, konieczność ochrony zasobów i walorów przyrody przed niewłaściwym zagospodarowaniem, nieodwracalne skutki błędnych decyzji przestrzennych. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 50 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_W01 zna programy rolno-środowiskowe, posiada teoretyczną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej w rolnictwie | RWZR_10A_W01 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_U01 potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem oraz gospodarowanie przestrzenią rolniczą z wymogami stawianymi przez programy rolno-środowiskowe | RWZR_10A_U03 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_K01 posiada kompetencje z zakresu spełniania kryteriów dostępu i aplikowania o środki finansowe z programów rolno-środowiskowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; | RWZR_10A_K01 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_W01 zna programy rolno-środowiskowe, posiada teoretyczną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe założenia programów rolno-środowiskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_U01 potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem oraz gospodarowanie przestrzenią rolniczą z wymogami stawianymi przez programy rolno-środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem z gospodarowaniem przestrzenią rolniczą w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-3_K01 posiada kompetencje z zakresu spełniania kryteriów dostępu i aplikowania o środki finansowe z programów rolno-środowiskowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu programów rolno-środowiskowych i aplikowania o środki finansowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowski S., Słysz K., Węglowski M., Wierzchowski M., Zastawniak B., Zgud K., Vademecum gospodarki przestrzennej, Inst. Rozwoju Miast, Kraków, 2005
- Ryńska E.D., Środowiskowe uwarunkowania procesu inwestycyjnego, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Programy rolnośrodowiskowe – podstawy prawne, dokumentacje itp., Ministerstwo Rolnictwa, ARiMR, 2011
Literatura dodatkowa
- Poskrobko B., Zarządzanie środowiskiem – teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2003