Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Szczegółowa wiedza z zakresu otrzymywania organizmów modyfikowanych genetycznie, podstawowe wiadomości z zakresu prawa administracyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.1
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy.1
7
wykłady
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński. Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szczegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.1
T-W-2Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.1
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.1
T-W-4Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.1
T-W-5Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.1
T-W-6Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.1
T-W-7Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce1
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie prezentacji multimedialnych.38
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca studenta.20
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego.17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D6_W01
Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
BT_2A_W02, BT_2A_W14R2A_W01, R2A_W02, R2A_W04, R2A_W06InzA2_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D6_U01
Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D6_K01
Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
BT_2A_K01, BT_2A_K04, BT_2A_K07R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D6_W01
Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
2,0Student nie zna aktualnego stanu prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
3,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu podstawowym.
3,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dobrym.
4,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D6_U01
Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
2,0Student nie umie zinterpretować podstawowych przepisów prawnych, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
3,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dobrym.
4,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D6_K01
Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.

Literatura podstawowa

  1. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  2. Kwapich E., Twardowski T., Biotechnologia a prawo; zbiór przepisów., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  3. Jędrośka J., Bar M., Bukowski Z., Protokół Kartageński o Bezpieczeństwie Biologicznym do konwencji o Różnorodności Biologicznej - komentarz., Wrocław-Radzików, 2004, ISBN83-891172-15-1

Literatura dodatkowa

  1. Unia Europejska, Dyrektywy Unii Europejskiej, Rozporządzenia Komisji Europejskiej, Bruksela, 2001, http: www.europa.eu.int/biotechnology

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.1
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.1
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński. Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szczegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.1
T-W-2Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.1
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.1
T-W-4Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.1
T-W-5Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.1
T-W-6Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.1
T-W-7Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce1
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie prezentacji multimedialnych.38
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca studenta.20
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego.17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D6_W01Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy.
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.
T-W-4Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.
T-W-5Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.
T-W-6Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.
T-W-7Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna aktualnego stanu prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
3,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu podstawowym.
3,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dobrym.
4,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D6_U01Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować podstawowych przepisów prawnych, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
3,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dobrym.
4,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D6_K01Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy.
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński. Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szczegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.
T-W-2Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.
T-W-4Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.
T-W-5Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.
T-W-6Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.
T-W-7Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.