Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Ornitologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ornitologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii i ekologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów z awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji4
T-A-3Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Polski i Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej.5
T-A-4Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.5
T-A-5Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.5
20
laboratoria
T-L-1Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków.3
T-L-2Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków.2
T-L-3Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.5
10
wykłady
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.2
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych3
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.3
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.3
T-W-5Biologia okresu lęgowego.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium6
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
A-A-4Czytanie wskazanej literatury3
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do wejściówki6
A-L-3Czytanie wskazanej literatury5
A-L-4uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-5Napisanie sprawozdania z ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_W01
Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLZ-S-D2_W02
Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_U01
Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne oraz korzystać z przewodnika do oznaczania ptaków
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLZ-S-D2_U02
Student potrafi przeprowadzić sekcję ptaka i wykonać podstawowe pomiary morfometryczne
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1T-L-1M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_K01
Podczas pracy z materiałem biologicznym student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
BL_2A_K06P2A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_W01
Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-D2_W02
Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_U01
Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne oraz korzystać z przewodnika do oznaczania ptaków
2,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych w terenie oraz rozpoznawać ptaków
3,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga wydatnej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
3,5Student : -potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga częstej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego ale wymaga nieznacznej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,5Student: - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; w sporadycznych sytuacjach wymaga nieznacznej pomocy i kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
5,0Student w pełni wykorzystuje posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; samodzielnie i bez trudności przeprowadza obserwacje ornitologiczne i rozpoznaje ptaki
BL_2A_BLZ-S-D2_U02
Student potrafi przeprowadzić sekcję ptaka i wykonać podstawowe pomiary morfometryczne
2,0Student: -nie potrafi przeprowadzićsekcji ptaka i wykonać podstawowych pomiarów morfometrycznych, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia
4,5Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, wskazuje i interpretuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia
5,0Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, interpretuje i wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia, interpretuje różnice morfologiczne w aspekcie porównawczym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D2_K01
Podczas pracy z materiałem biologicznym student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem biologicznym.
3,0Student jest tylko częściowo świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym.
3,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy.
4,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.

Literatura podstawowa

  1. Kruszewicz A., Ptaki polski t. I i II, Multico, Warszawa, 2006
  2. del Hoyo J., Elliott A. & Sargatal J., Handbook of the Birds of the World, Lynx Editions, Barcelona, 1992
  3. Brown R, Ferguson J., Lawrence M., Lees D., Brown R., Tropy i ślady ptaków, MUZA, Warszawa, 2006
  4. Migracje ptaków, Migracje ptaków, MUZA, Warszawa, 2007
  5. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany, PTPP "pro Natura", Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Cieślak M., Dul B., Pióra Identyfikacja gatunków rzadkich, NATURA, Warszawa, 2006
  2. Bocheński Z., Tomek T., Lasota Moskalewska A., Bocheński Z., Podstawy archeozoologii. Ptaki, PWN, Warszawa, 2000
  3. Dudziński W., Keller M., Atlas ptaków świata, Multico, Warszawa, 2000
  4. Ferens B., Wojtusiak R., Ornitologia ogólna, PWN, Warszawa, 1960

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji4
T-A-3Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Polski i Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej.5
T-A-4Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.5
T-A-5Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.5
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków.3
T-L-2Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków.2
T-L-3Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.2
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych3
T-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.3
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.3
T-W-5Biologia okresu lęgowego.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium6
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
A-A-4Czytanie wskazanej literatury3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do wejściówki6
A-L-3Czytanie wskazanej literatury5
A-L-4uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-5Napisanie sprawozdania z ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D2_W01Student klasyfikuje, rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii ekologii i biologii ptaków.
Treści programoweT-W-3Specjalizacje pokarmowe, a typy pożywienia. Sposoby lokomocji ptaków.
T-W-2Zmysły i podstawy zachowań ptaków. Sygnalizacja głosowa i ewolucja systemów dialektycznych
T-W-4Migracje ptaków, współczesne metody badań, typy migracji, orientacja w terenie, mechanizmy nawigacji.
T-W-1Ewolucja ptaków - szczegółowy rys historyczny, pochodzenie i szczątki kopalne. Współczesne poglądy na ewolucję ptaków.
T-W-5Biologia okresu lęgowego.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie klasyfikacji, rozpoznawania i opisywania wybranych gatunków ptaków nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D2_W02Student wymienia i opisuje siedliska ważne dla rodzimej avifauny, zna gatunki zagrożone wyginięciem i metody ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-A-3Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Polski i Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej.
T-A-4Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.
T-A-5Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-5Film.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D2_U01Student potrafi przeprowadzić obserwacje ornitologiczne oraz korzystać z przewodnika do oznaczania ptaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów z awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-A-2Systematyka ornitologiczna. Jednostki taksonomiczne i zasady klasyfikacji
T-A-3Przegląd systematyczny wybranych grup taksonomicznych ptaków Polski i Europy. Omówienie wybranych aspektów biologii gatunków podlegających szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej.
T-A-4Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce.
T-A-5Rozmieszczenie gatunków. Ptaki krainy nearktycznej, neotropikalnej, palearktycznej, etiopskiej, orientalnej i australijskiej.
T-L-1Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków.
T-L-2Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków.
T-L-3Obserwacja ptaków w terenie. Metody prowadzenia obserwacji. Rozpoznawanie gatunków ptaków pospolicie występujących po śpiewie, ubarwieniu oraz sylwetce.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student : - nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do zadań powierzonych przez prowadzącego, - nie potrafi przeprowadzic obserwacji ornitologicznych w terenie oraz rozpoznawać ptaków
3,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga wydatnej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
3,5Student : -potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego, ale wymaga częstej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,0Student : - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego ale wymaga nieznacznej pomocy i/lub kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
4,5Student: - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; w sporadycznych sytuacjach wymaga nieznacznej pomocy i kierowania w samodzielnym przeprowadzaniu obserwacji ornitologicznych i rozpoznawaniu ptaków
5,0Student w pełni wykorzystuje posiadaną wiedzę do zadań powierzonych przez prowadzącego; samodzielnie i bez trudności przeprowadza obserwacje ornitologiczne i rozpoznaje ptaki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D2_U02Student potrafi przeprowadzić sekcję ptaka i wykonać podstawowe pomiary morfometryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii ekologii i biologii ptaków.
Treści programoweT-L-1Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena z kartkówek na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi przeprowadzićsekcji ptaka i wykonać podstawowych pomiarów morfometrycznych, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z przeprowadzeniem sekcji ptaka i wykonaniem podstawowych pomiarow morfometrycznych, wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia
4,5Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, wskazuje i interpretuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia
5,0Student: - potrafi samodzielnie przeprowadzić sekcję ptaka i wykonanać pomiary morfometryczne, interpretuje i wskazuje cechy anatomiczne i morfologiczne ptaków umożliwiające lot, wskazuje i interpretuje adaptacje morfologiczne ptaków do środowiska i trybu życia, interpretuje różnice morfologiczne w aspekcie porównawczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D2_K01Podczas pracy z materiałem biologicznym student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom najważniejszych zagadnień z zakresu ewolucji, morfologii, anatomii ekologii i biologii ptaków.
C-2Zapoznanie studentów z awifauną krajową i światową oraz formami i metodami ochrony siedlisk ważnych dla ptaków.
Treści programoweT-L-1Topografia, anatomia i morfologia ptaków. Układ powłokowy, rodzaje piór i ich budowa. Identyfikacja piór wybranych gatunków.
T-L-2Rozród ptaków. Budowa jaj ptasich. Rozpoznawanie jaj wybranych gatunków ptaków.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń wykonywanych grupowo na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem biologicznym.
3,0Student jest tylko częściowo świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym.
3,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy.
4,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających z pracy z materiałem biologicznym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.