Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Mikologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikologia
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów2
T-A-2Mikrohodowle1
T-A-3Różnicowanie gatunkowe grzybów2
T-A-4Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów2
T-A-5Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów2
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.4
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.3
T-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa18
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_W01
Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej
BL_1A_W07P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_1A_BL-S-O7.2_W02
Student zna problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami
BL_1A_W09P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-3T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_1A_BL-S-O7.2_W03
Student wymienia metody hodowli grzybów, różnicuje wybrane gatunki grzybów, nazywa metody oznaczania lekowrażliwości grzybów
BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_U01
Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_1A_BL-S-O7.2_U02
Student wykorzystuje odpowiednie metody, służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_K01
Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_BL-S-O7.2_K02
Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_W01
Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej
2,0Student nie rozumie znaczenia grzybów w środowisku, nie zna budowy i biologii grzybów,nie zna zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_1A_BL-S-O7.2_W02
Student zna problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami
2,0Student nie zna problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_1A_BL-S-O7.2_W03
Student wymienia metody hodowli grzybów, różnicuje wybrane gatunki grzybów, nazywa metody oznaczania lekowrażliwości grzybów
2,0Student nie zna metod hodowli grzybów, nie różnicuje wybranych gatunków grzybów, nie zna metod oznaczania lekowrażliwości grzybów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_U01
Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
2,0Student nie umie analizować znaczenia grzybów w ekosystemie, nie potrafi ocenić roli grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,5Student potrafi dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
BL_1A_BL-S-O7.2_U02
Student wykorzystuje odpowiednie metody, służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
2,0Student nie zna i nie wykorzystuje metod służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_K01
Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań, nie wykazuje aktywności w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań oraz rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
BL_1A_BL-S-O7.2_K02
Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
2,0Student nie ma świadomości znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
  2. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, ART, Olsztyn, 1992
  3. Schollenberger A., Sadowski J. M., Mikrobiologia i choroby zakaźne zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1982
  4. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  5. Müller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
  6. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, Fundacja-Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
  7. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983
  8. Burakiewicz A., Lisiewska M., Nita J., Mikologia. Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2007
  9. Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, PWN, Warszawa, 1998
  10. Pod red. Dynowskiej M.& Ejdys E., Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów2
T-A-2Mikrohodowle1
T-A-3Różnicowanie gatunkowe grzybów2
T-A-4Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów2
T-A-5Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów2
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.4
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.3
T-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_W01Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia grzybów w środowisku, nie zna budowy i biologii grzybów,nie zna zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_W02Student zna problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_W03Student wymienia metody hodowli grzybów, różnicuje wybrane gatunki grzybów, nazywa metody oznaczania lekowrażliwości grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
Treści programoweT-A-1Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów
T-A-3Różnicowanie gatunkowe grzybów
T-A-2Mikrohodowle
T-A-4Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów
T-A-5Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod hodowli grzybów, nie różnicuje wybranych gatunków grzybów, nie zna metod oznaczania lekowrażliwości grzybów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_U01Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować znaczenia grzybów w ekosystemie, nie potrafi ocenić roli grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,5Student potrafi dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_U02Student wykorzystuje odpowiednie metody, służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie wykorzystuje metod służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_K01Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-A-1Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów
T-A-3Różnicowanie gatunkowe grzybów
T-A-2Mikrohodowle
T-A-4Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów
T-A-5Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań, nie wykazuje aktywności w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań oraz rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_K02Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-W-3Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-2Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-A-1Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów
T-A-3Różnicowanie gatunkowe grzybów
T-A-2Mikrohodowle
T-A-4Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów
T-A-5Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt