Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Metodologia morskich badań biologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia morskich badań biologicznych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,60,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,70,29zaliczenie
wykładyW3 5 0,70,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, ekologii ogólnej, biologii estuariów i ekologii morza

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy i umiejętności właściwego pobierania próbek biologicznych przy użyciu odpowiednich narzędzi badawczych - w warunkach pracy terenowej (na morzu), na lądzie i w laboratorium.
C-2Umiejętność doboru odpowiednich metod i narzędzi do monitorowania środowiska morskiego, estuaryjnego i strefy przybrzeżnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1FUnkcjonowanie dziedzin i stref życia w morzu - z wydzieleniem środowiska dla charakterystycznych zespołów organizmó (plankton, bentos, nektobentos, nekton)2
T-A-2Logistyka i zasady pracy terenowej (na morzu), przepisy BHP, predyspozycje1
T-A-3Zasada pracy urządzeń do badań planktonu, bentosu, nektobentosu i nektonu1
T-A-4Urządzenia do sortowania prób, przechowywanie, metody identyfikacji, pracy manualnej i opracowania wyników1
5
laboratoria
T-L-1Budowa i zasada działania planktonometrów (Isaaksa Kida, Bongo, multinet) oraz sieci planktonowych (do badań fito i zooplanktonu) a także mikrobiologii morza2
T-L-2Budowa i zasada działania urządzeń do badania bentosu - dragi do połowu ze statku, do połowu dobrzeżnego, sondy, czerpacze (Petersena, van Veena, Kajaka etc.), a także próbników do sedymentów1
T-L-3Budowa i zasada działania narzędzi do pozyskiwania nektobentosu i biofaulingu1
T-L-4Budowa i zasada działania sieci do połowu nektonu (ryb i ssaków morskich) w tym sieci sektorowe, włoki pelagiczne i denne, hydrofony do identyfikacji i przemieszczania się oraz liczenia ssaków morskich. Metody obserwacji, identyfikacji i liczenia awifauny.1
5
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska morskiego - słonego i słonawego. Ekologiczny podział środowiska morskiego.1
T-W-2Metody badania i narzędzia do pobierania prób arenalu. Kidzina morska. Awifauna - metody oceny jakościowej i ilościowej.1
T-W-3Litoral i narzędzia oraz metody jego badania w zależności od charakteru podłoża - piaszczyste, żwirowe,kamieniste, skaliste.1
T-W-4Metody badania dna głebokowodnego.1
T-W-5Metody i narzędzia do badania planktonu i nektonu.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach - aktywna postawa studenta5
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie i studiowanie literatury7
A-A-4Zaliczenie praktyczne3
21
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie dostępnej literatury i szkolenie12
A-L-3Zaliczenie praktyczne1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury9
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne z pokazami i aktywną pracą studenta z narzędziami i urządzeniami stosowanymi w morskich badaniach biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozyskanie umiejętności pracy terenowej i laboratoryjnej przez właściwą organizację, metodę próbkowania i opracowania wyników
S-2Ocena podsumowująca: Po wysłuchaniu wykładów i zaliczeniu ćwiczeń student potrafi pracować w terenie (na morzu lub innym akwenie) - początkowo pod okiem doświadczonego pracownika a po przeszkoleniu BHP - samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiadomości w zakresie podanym na wykładach
S-4Ocena formująca: Praktyczne umiejętności pracy terenowej (na morzu lub innym akwenie) a następnie w laboratorium z wykorzystanniem stosownych narzędzi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_W01
Identyfikuje kluczowe elementy środowiska które należy zbadać dla prawidłowego monitoringu walorów przyrodniczych morza
BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_U01
Posługuje się narzędziami badawczymi adekwatnymi do warunków, jakości i charakteru zespołu ekologicznego organizmów morskich - zarówno w warunkach pracy na morzu jak i w laboratorium (prace przygotowawcze, utrwalanie, badanie, opracowanie wyników)
BL_2A_U06, BL_2A_U10, BL_2A_U07, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_K01
Posiada zdolność do prowadzenia badań terenowych w warunkach morskich dla pozyskania materiału biologicznego a także jego opracowania w warunkach laboratoryjnych
BL_2A_K04, BL_2A_K08, BL_2A_K06P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_W01
Identyfikuje kluczowe elementy środowiska które należy zbadać dla prawidłowego monitoringu walorów przyrodniczych morza
2,0Nie zna ekologicznych dziedzin morza i powiązanych z nimi organizmów
3,0Potrafi wymienić najważniejsze dziedziny środowiska morskiego i przybrzeżnego
3,5Wymienia zasadnicze grupy organizmów w zależności od dziedziny i strefy życia w morzu
4,0Potrafi określić charakterystyczne cechy dla różnych stref klimatycznych (polarne, umiarkowane, pogzwrotnikowe i równikowe)
4,5Potrafi zidentyfikować zasadnicze grupy organizmów w zależności od dziedziny i strefy życia w morzu charakterystycznych dla różnych stref klimatycznych (polarne, umiarkowane, pogzwrotnikowe i równikowe)
5,0Identyfikuje i jest w stanie przeprowadzić prawidłowymi metodami badania morskich organizmów - planktonu, bentosu, nektobentosu i ryb

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_U01
Posługuje się narzędziami badawczymi adekwatnymi do warunków, jakości i charakteru zespołu ekologicznego organizmów morskich - zarówno w warunkach pracy na morzu jak i w laboratorium (prace przygotowawcze, utrwalanie, badanie, opracowanie wyników)
2,0Nie potrafi wskazać ani metod ani narzędzi do badania hydrobiontów
3,0Rozpoznaje metody ale nie zna podstawowych właściwości narzędzi badawczych do przacy na morzu i w laboratorium
3,5Jest w stanie podać kolejnośc pracy na pokładzie statku przy pobieraniu prób planktonu, bentosu i nektonu
4,0Wie jak należy zabezpieczyć urządzenia i prawidłowość ich pracy w warunkach morskich.
4,5Potrafi opisać i pokazać dowolne narzędzia do pozyskiwania wymaganych organizmów w morzu
5,0Bez trudu wskazuje i posługuje się narzędziami badawczymi adekwatnymi do środowiska morskiego i warunków zewnętrznych (sztorm, wiatr, fala)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.1_K01
Posiada zdolność do prowadzenia badań terenowych w warunkach morskich dla pozyskania materiału biologicznego a także jego opracowania w warunkach laboratoryjnych
2,0Nie potrafi określić ani nazwać prawidłowo odpowiednich narzędzi do badań biologicznych ani zastosowania urządzeń laboratoryjnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Swobodnie określa stosowną metodę i odpowiednie narzędzi do badań biologicznych organizmów morskich w warunkach terenowych i laboratoryjnych

Literatura podstawowa

  1. Chojnacki Juliusz C., Raczyńska Małgorzata, Leksykon przyrodniczo - ekologiczny, AR w Szczecinie, Szczecin, 2006, 1, s.148
  2. Praca zbiorowa, Standard methods, USA, 2005, 8
  3. Falińśki Janusz B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. Praca zbiorowa, Metodyka poboru i analizy prób fitoplanktonu, GIOŚ, Warszawa, 2010, aktualizacja
  5. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych makrobezkręgowców bentosowych w wodach przejściowych i przybrzeżnych, GIOŚ, Warszawa, 2009, aktualizacja

Literatura dodatkowa

  1. Żadin W.I., Metody badań hydrobiologicznych, PWN, Warszawa, 1966, 1, s.244
  2. Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku, WSiP, Warszawa, 1990, 2, s.196
  3. Turoboyski L., Hydrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 1979, 1, s.444

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1FUnkcjonowanie dziedzin i stref życia w morzu - z wydzieleniem środowiska dla charakterystycznych zespołów organizmó (plankton, bentos, nektobentos, nekton)2
T-A-2Logistyka i zasady pracy terenowej (na morzu), przepisy BHP, predyspozycje1
T-A-3Zasada pracy urządzeń do badań planktonu, bentosu, nektobentosu i nektonu1
T-A-4Urządzenia do sortowania prób, przechowywanie, metody identyfikacji, pracy manualnej i opracowania wyników1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i zasada działania planktonometrów (Isaaksa Kida, Bongo, multinet) oraz sieci planktonowych (do badań fito i zooplanktonu) a także mikrobiologii morza2
T-L-2Budowa i zasada działania urządzeń do badania bentosu - dragi do połowu ze statku, do połowu dobrzeżnego, sondy, czerpacze (Petersena, van Veena, Kajaka etc.), a także próbników do sedymentów1
T-L-3Budowa i zasada działania narzędzi do pozyskiwania nektobentosu i biofaulingu1
T-L-4Budowa i zasada działania sieci do połowu nektonu (ryb i ssaków morskich) w tym sieci sektorowe, włoki pelagiczne i denne, hydrofony do identyfikacji i przemieszczania się oraz liczenia ssaków morskich. Metody obserwacji, identyfikacji i liczenia awifauny.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska morskiego - słonego i słonawego. Ekologiczny podział środowiska morskiego.1
T-W-2Metody badania i narzędzia do pobierania prób arenalu. Kidzina morska. Awifauna - metody oceny jakościowej i ilościowej.1
T-W-3Litoral i narzędzia oraz metody jego badania w zależności od charakteru podłoża - piaszczyste, żwirowe,kamieniste, skaliste.1
T-W-4Metody badania dna głebokowodnego.1
T-W-5Metody i narzędzia do badania planktonu i nektonu.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach - aktywna postawa studenta5
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie i studiowanie literatury7
A-A-4Zaliczenie praktyczne3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie dostępnej literatury i szkolenie12
A-L-3Zaliczenie praktyczne1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury9
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.1_W01Identyfikuje kluczowe elementy środowiska które należy zbadać dla prawidłowego monitoringu walorów przyrodniczych morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy i umiejętności właściwego pobierania próbek biologicznych przy użyciu odpowiednich narzędzi badawczych - w warunkach pracy terenowej (na morzu), na lądzie i w laboratorium.
C-2Umiejętność doboru odpowiednich metod i narzędzi do monitorowania środowiska morskiego, estuaryjnego i strefy przybrzeżnej
Treści programoweT-W-2Metody badania i narzędzia do pobierania prób arenalu. Kidzina morska. Awifauna - metody oceny jakościowej i ilościowej.
T-W-1Właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska morskiego - słonego i słonawego. Ekologiczny podział środowiska morskiego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne z pokazami i aktywną pracą studenta z narzędziami i urządzeniami stosowanymi w morskich badaniach biologicznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Praktyczne umiejętności pracy terenowej (na morzu lub innym akwenie) a następnie w laboratorium z wykorzystanniem stosownych narzędzi
S-2Ocena podsumowująca: Po wysłuchaniu wykładów i zaliczeniu ćwiczeń student potrafi pracować w terenie (na morzu lub innym akwenie) - początkowo pod okiem doświadczonego pracownika a po przeszkoleniu BHP - samodzielnie
S-1Ocena formująca: Pozyskanie umiejętności pracy terenowej i laboratoryjnej przez właściwą organizację, metodę próbkowania i opracowania wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna ekologicznych dziedzin morza i powiązanych z nimi organizmów
3,0Potrafi wymienić najważniejsze dziedziny środowiska morskiego i przybrzeżnego
3,5Wymienia zasadnicze grupy organizmów w zależności od dziedziny i strefy życia w morzu
4,0Potrafi określić charakterystyczne cechy dla różnych stref klimatycznych (polarne, umiarkowane, pogzwrotnikowe i równikowe)
4,5Potrafi zidentyfikować zasadnicze grupy organizmów w zależności od dziedziny i strefy życia w morzu charakterystycznych dla różnych stref klimatycznych (polarne, umiarkowane, pogzwrotnikowe i równikowe)
5,0Identyfikuje i jest w stanie przeprowadzić prawidłowymi metodami badania morskich organizmów - planktonu, bentosu, nektobentosu i ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.1_U01Posługuje się narzędziami badawczymi adekwatnymi do warunków, jakości i charakteru zespołu ekologicznego organizmów morskich - zarówno w warunkach pracy na morzu jak i w laboratorium (prace przygotowawcze, utrwalanie, badanie, opracowanie wyników)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy i umiejętności właściwego pobierania próbek biologicznych przy użyciu odpowiednich narzędzi badawczych - w warunkach pracy terenowej (na morzu), na lądzie i w laboratorium.
C-2Umiejętność doboru odpowiednich metod i narzędzi do monitorowania środowiska morskiego, estuaryjnego i strefy przybrzeżnej
Treści programoweT-W-4Metody badania dna głebokowodnego.
T-W-3Litoral i narzędzia oraz metody jego badania w zależności od charakteru podłoża - piaszczyste, żwirowe,kamieniste, skaliste.
T-W-5Metody i narzędzia do badania planktonu i nektonu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne z pokazami i aktywną pracą studenta z narzędziami i urządzeniami stosowanymi w morskich badaniach biologicznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Praktyczne umiejętności pracy terenowej (na morzu lub innym akwenie) a następnie w laboratorium z wykorzystanniem stosownych narzędzi
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiadomości w zakresie podanym na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wskazać ani metod ani narzędzi do badania hydrobiontów
3,0Rozpoznaje metody ale nie zna podstawowych właściwości narzędzi badawczych do przacy na morzu i w laboratorium
3,5Jest w stanie podać kolejnośc pracy na pokładzie statku przy pobieraniu prób planktonu, bentosu i nektonu
4,0Wie jak należy zabezpieczyć urządzenia i prawidłowość ich pracy w warunkach morskich.
4,5Potrafi opisać i pokazać dowolne narzędzia do pozyskiwania wymaganych organizmów w morzu
5,0Bez trudu wskazuje i posługuje się narzędziami badawczymi adekwatnymi do środowiska morskiego i warunków zewnętrznych (sztorm, wiatr, fala)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.1_K01Posiada zdolność do prowadzenia badań terenowych w warunkach morskich dla pozyskania materiału biologicznego a także jego opracowania w warunkach laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy i umiejętności właściwego pobierania próbek biologicznych przy użyciu odpowiednich narzędzi badawczych - w warunkach pracy terenowej (na morzu), na lądzie i w laboratorium.
C-2Umiejętność doboru odpowiednich metod i narzędzi do monitorowania środowiska morskiego, estuaryjnego i strefy przybrzeżnej
Treści programoweT-W-4Metody badania dna głebokowodnego.
T-W-2Metody badania i narzędzia do pobierania prób arenalu. Kidzina morska. Awifauna - metody oceny jakościowej i ilościowej.
T-W-3Litoral i narzędzia oraz metody jego badania w zależności od charakteru podłoża - piaszczyste, żwirowe,kamieniste, skaliste.
T-W-5Metody i narzędzia do badania planktonu i nektonu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne z pokazami i aktywną pracą studenta z narzędziami i urządzeniami stosowanymi w morskich badaniach biologicznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Praktyczne umiejętności pracy terenowej (na morzu lub innym akwenie) a następnie w laboratorium z wykorzystanniem stosownych narzędzi
S-1Ocena formująca: Pozyskanie umiejętności pracy terenowej i laboratoryjnej przez właściwą organizację, metodę próbkowania i opracowania wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić ani nazwać prawidłowo odpowiednich narzędzi do badań biologicznych ani zastosowania urządzeń laboratoryjnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Swobodnie określa stosowną metodę i odpowiednie narzędzi do badań biologicznych organizmów morskich w warunkach terenowych i laboratoryjnych