Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Hydroakustyczny monitoring środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydroakustyczny monitoring środowiska wodnego
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Techniki Rybołówstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizyki, statystyki i podstaw biologii ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
C-2Celem przedmiotu jest nauczenie studentów oceny zasobów wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działanie echosondy, nastawy2
T-A-2Działanie sonaru, nastawy1
T-A-3Rybacka interpretacja echogramów1
T-A-4Metody szacowania zasobów1
5
wykłady
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych1
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe1
T-W-8Sonary1
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych1
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Konsultacje z prowadzącycm ćwiczenia4
A-A-3Aktywny udział w nastawach echosond i sonarów8
A-A-4Idywidualna interpretacja zadanych echgramów13
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania zadania praktycznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_W01
Student ma wiedzę z zasad działania i budowy impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych
BL_2A_W05, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.3_W02
Student ma wiedzę o metodach szacowania zasobów mórz
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-4, T-A-3, T-W-10M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku
BL_2A_U03, BL_2A_U15P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-1T-A-2, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-4S-1
BL_2A_BLW-S-O3.3_U02
Student będzie umiał obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3
BL_2A_BLW-S-O3.3_U03
Student będzie umiał posługiwać się metodami szacowania zasobów
BL_2A_U06, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-4, T-A-3, T-W-10, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
C-1, C-2M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_W01
Student ma wiedzę z zasad działania i budowy impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania urządzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urządzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
BL_2A_BLW-S-O3.3_W02
Student ma wiedzę o metodach szacowania zasobów mórz
2,0nie zna metod oceny zasobów wód
3,0zna jedną metodę oceny zasobów wód
3,5zna metody oceny zasobów ale nie potrafi wyróżnić ich cech
4,0zna metody oceny zasobów wód
4,5zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu ale nie umie ich zinterpretować
5,0zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu i umie interpretować wyniki uzyskane tym metodami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku
2,0nie zna terminologii dotyczącej propagacji fal akustycznych
3,0zna ogólne wiadomości o falach akustycznych
3,5zna niepełną terminologię dotyczącą propagacji fal akustycznych
4,0zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie
4,5zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie, straty energii, szumy akustyczne, rewerberacje i zjawisko Dopplera
5,0zna pełną terminologięi dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku
BL_2A_BLW-S-O3.3_U02
Student będzie umiał obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć urządzenia
3,0umie włączyć, wyłączyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma znajomośc obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
BL_2A_BLW-S-O3.3_U03
Student będzie umiał posługiwać się metodami szacowania zasobów
2,0nie umie posługiwać się żadną metodą szacowania zasobów wód
3,0umie posługiwać się jedną metodą szacowania zasobów
3,5umie posługiwać się metodami szacowania zasobów
4,0umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora
4,5umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora i ocenygęstości i biomasy populacji ryb
5,0ma umiejętność wykorzystywania w konkretnym przypadku najlepszej metody oceny żywych zasobów mórz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0nie ma świadomośći odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania

Literatura podstawowa

  1. A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR Szczecin, Poznań, 1976, 1
  2. A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979

Literatura dodatkowa

  1. A. Stepnowski, Zarys teorii i technika hydroakustycznych metod oceny siły celu i populacji ryb, Akad. Mar. Woj., Gdynia, 1991
  2. A. Orłowski, Zastosowanie akustycznych metod do badań rozmieszczenia ryb i warstw rozpraszających na tle środowiska morskiego, MIR, Gdynia, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działanie echosondy, nastawy2
T-A-2Działanie sonaru, nastawy1
T-A-3Rybacka interpretacja echogramów1
T-A-4Metody szacowania zasobów1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych1
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe1
T-W-8Sonary1
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych1
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Konsultacje z prowadzącycm ćwiczenia4
A-A-3Aktywny udział w nastawach echosond i sonarów8
A-A-4Idywidualna interpretacja zadanych echgramów13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_W01Student ma wiedzę z zasad działania i budowy impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
Treści programoweT-A-1Działanie echosondy, nastawy
T-A-2Działanie sonaru, nastawy
T-W-8Sonary
T-W-6Echosondy pionowe
T-W-3Zasady działania impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania urządzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urządzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_W02Student ma wiedzę o metodach szacowania zasobów mórz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
Treści programoweT-A-4Metody szacowania zasobów
T-A-3Rybacka interpretacja echogramów
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod oceny zasobów wód
3,0zna jedną metodę oceny zasobów wód
3,5zna metody oceny zasobów ale nie potrafi wyróżnić ich cech
4,0zna metody oceny zasobów wód
4,5zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu ale nie umie ich zinterpretować
5,0zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu i umie interpretować wyniki uzyskane tym metodami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
Treści programoweT-A-2Działanie sonaru, nastawy
T-W-8Sonary
T-W-6Echosondy pionowe
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna terminologii dotyczącej propagacji fal akustycznych
3,0zna ogólne wiadomości o falach akustycznych
3,5zna niepełną terminologię dotyczącą propagacji fal akustycznych
4,0zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie
4,5zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie, straty energii, szumy akustyczne, rewerberacje i zjawisko Dopplera
5,0zna pełną terminologięi dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_U02Student będzie umiał obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
Treści programoweT-A-1Działanie echosondy, nastawy
T-A-2Działanie sonaru, nastawy
T-W-8Sonary
T-W-6Echosondy pionowe
T-W-7Echosondy sieciowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wykonania zadania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć urządzenia
3,0umie włączyć, wyłączyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma znajomośc obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_U03Student będzie umiał posługiwać się metodami szacowania zasobów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest nauczenie studentów oceny zasobów wód.
Treści programoweT-A-4Metody szacowania zasobów
T-A-3Rybacka interpretacja echogramów
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwać się żadną metodą szacowania zasobów wód
3,0umie posługiwać się jedną metodą szacowania zasobów
3,5umie posługiwać się metodami szacowania zasobów
4,0umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora
4,5umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora i ocenygęstości i biomasy populacji ryb
5,0ma umiejętność wykorzystywania w konkretnym przypadku najlepszej metody oceny żywych zasobów mórz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.3_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji.
C-2Celem przedmiotu jest nauczenie studentów oceny zasobów wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wykonania zadania praktycznego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomośći odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania