Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Ekologia pasożytów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia pasożytów
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu ekologii ogólnej i ekologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekologii pasożytów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genom pasożyta jako czynnik modyfikujący fenotyp żywiciela2
T-A-2Podwójny zespół genów w układzie pasożyt-żywiciel jako mechanizm ewolucyjny3
T-A-3Nowy gen w układzie pasożyt-żywiciel jak pozytywny efekt pasożytnictwa3
T-A-4Przedłużony związek między dwoma organizmami o różnych genomach jako najbardziej uprzywilejowane miejsce wymiany genów miedzy organizmami2
10
wykłady
T-W-1Wstęp do ekologii pasożytów. Układy pasożyt-żywiciela na szczeblu gatunkowym i osobniczym1
T-W-2Teorie powstania pasożytnictwa1
T-W-3Układ pasożyt- żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie2
T-W-4Charakterystyka parametru "siedlisko"1
T-W-5Charakterystyka parametru "żywiciel"1
T-W-6Geny długotrwałych wzajemnych oddziaływań (geny spotkania, unikania, zabijania, przeżywania i geny eksploatacyjne)3
T-W-7Pasożytnictwo na poziomie biosfery1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji multimedialnych i dyskusji panelowej5
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W01
Student wskazuje różnice pomiędzy ekologią organizmów wolno zyjących a ekologią pasożytów
BL_2A_W01, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W02
Student tłumaczy wzajemne relacje w UPŻ
BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_U01
Student potrafi zinterpretować relacje międzygatunkowe w UPŻ
BL_2A_U08, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K02
Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej oraz grupowej
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W01
Student wskazuje różnice pomiędzy ekologią organizmów wolno zyjących a ekologią pasożytów
2,0Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć ekologicznych.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje nieliczne różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje większość różnic ekologicznych pomiędzy tymi grupami organizmów.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje wszystkie różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów.
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W02
Student tłumaczy wzajemne relacje w UPŻ
2,0Student nie wie czym jest UPŻ.
3,0Student definiuje pojęcie UPŻ, ale nie zna wzajemnych relacji pomiędzy organizmami w tym układzie.
3,5Student definiuje pojęcie UPŻ i wymienia typy relacji zachodzących pomiędzy organizmami w tym układzie.
4,0Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy niektóre z wzajemnych relacji w tym układzie.
4,5Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy większość z wzajemnych relacji w tym układzie.
5,0Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy wszystkie wzajemne relacje w tym układzie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_U01
Student potrafi zinterpretować relacje międzygatunkowe w UPŻ
2,0Student nie potrafi zinterpretować żadnej relacji międzygatunkowej w UPŻ.
3,0Student potrafi zinterpretować tylko nieliczne relacje międzgatunkowe w UPŻ, ale nie posługuje się nimi przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
3,5Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ, ale nie stosuje ich przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i niektóre z nich stosuje przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
5,0Student potrafi zinterpretować wszystkie relacje międzgatunkowe w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań
2,0Student nie ma świadomości o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
3,0Student ma nikłą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
3,5Student ma małą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
4,0Student ma świadomość i jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
4,5Student ma dużą świadomość , jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
5,0Student ma dużą świadomość, jest wrażliwy i otwarty na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K02
Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej oraz grupowej
2,0Student nie wykazuje aktywności w pracy indywidualnej oraz grupowej.
3,0Student wykazuje nikłą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i nikłą w pracy zespołowej.
4,5Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i małą w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genom pasożyta jako czynnik modyfikujący fenotyp żywiciela2
T-A-2Podwójny zespół genów w układzie pasożyt-żywiciel jako mechanizm ewolucyjny3
T-A-3Nowy gen w układzie pasożyt-żywiciel jak pozytywny efekt pasożytnictwa3
T-A-4Przedłużony związek między dwoma organizmami o różnych genomach jako najbardziej uprzywilejowane miejsce wymiany genów miedzy organizmami2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do ekologii pasożytów. Układy pasożyt-żywiciela na szczeblu gatunkowym i osobniczym1
T-W-2Teorie powstania pasożytnictwa1
T-W-3Układ pasożyt- żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie2
T-W-4Charakterystyka parametru "siedlisko"1
T-W-5Charakterystyka parametru "żywiciel"1
T-W-6Geny długotrwałych wzajemnych oddziaływań (geny spotkania, unikania, zabijania, przeżywania i geny eksploatacyjne)3
T-W-7Pasożytnictwo na poziomie biosfery1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji multimedialnych i dyskusji panelowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O2.2_W01Student wskazuje różnice pomiędzy ekologią organizmów wolno zyjących a ekologią pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekologii pasożytów
Treści programoweT-W-2Teorie powstania pasożytnictwa
T-W-5Charakterystyka parametru "żywiciel"
T-W-1Wstęp do ekologii pasożytów. Układy pasożyt-żywiciela na szczeblu gatunkowym i osobniczym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć ekologicznych.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje nieliczne różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje większość różnic ekologicznych pomiędzy tymi grupami organizmów.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje wszystkie różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O2.2_W02Student tłumaczy wzajemne relacje w UPŻ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekologii pasożytów
Treści programoweT-A-2Podwójny zespół genów w układzie pasożyt-żywiciel jako mechanizm ewolucyjny
T-A-4Przedłużony związek między dwoma organizmami o różnych genomach jako najbardziej uprzywilejowane miejsce wymiany genów miedzy organizmami
T-A-3Nowy gen w układzie pasożyt-żywiciel jak pozytywny efekt pasożytnictwa
T-W-6Geny długotrwałych wzajemnych oddziaływań (geny spotkania, unikania, zabijania, przeżywania i geny eksploatacyjne)
T-W-4Charakterystyka parametru "siedlisko"
T-W-3Układ pasożyt- żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym jest UPŻ.
3,0Student definiuje pojęcie UPŻ, ale nie zna wzajemnych relacji pomiędzy organizmami w tym układzie.
3,5Student definiuje pojęcie UPŻ i wymienia typy relacji zachodzących pomiędzy organizmami w tym układzie.
4,0Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy niektóre z wzajemnych relacji w tym układzie.
4,5Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy większość z wzajemnych relacji w tym układzie.
5,0Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy wszystkie wzajemne relacje w tym układzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O2.2_U01Student potrafi zinterpretować relacje międzygatunkowe w UPŻ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekologii pasożytów
Treści programoweT-A-2Podwójny zespół genów w układzie pasożyt-żywiciel jako mechanizm ewolucyjny
T-A-4Przedłużony związek między dwoma organizmami o różnych genomach jako najbardziej uprzywilejowane miejsce wymiany genów miedzy organizmami
T-A-3Nowy gen w układzie pasożyt-żywiciel jak pozytywny efekt pasożytnictwa
T-W-5Charakterystyka parametru "żywiciel"
T-W-4Charakterystyka parametru "siedlisko"
T-W-3Układ pasożyt- żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować żadnej relacji międzygatunkowej w UPŻ.
3,0Student potrafi zinterpretować tylko nieliczne relacje międzgatunkowe w UPŻ, ale nie posługuje się nimi przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
3,5Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ, ale nie stosuje ich przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i niektóre z nich stosuje przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
5,0Student potrafi zinterpretować wszystkie relacje międzgatunkowe w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O2.2_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
3,0Student ma nikłą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
3,5Student ma małą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
4,0Student ma świadomość i jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
4,5Student ma dużą świadomość , jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
5,0Student ma dużą świadomość, jest wrażliwy i otwarty na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O2.2_K02Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej oraz grupowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności w pracy indywidualnej oraz grupowej.
3,0Student wykazuje nikłą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i nikłą w pracy zespołowej.
4,5Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i małą w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej oraz zespołowej.