Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Epidemiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Epidemiologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i immunologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epidemiologicznymi zachodzącymi w populacji, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody i narzędzia epidemiologii analitycznej. Testy diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epidemiologicznym. Monitorowanie i nadzór nad zdrowiem populacji, metody zbierania danych epidemiologicznych. Analiza przykładowych danych epidemiologicznych.2
T-A-2Epidemiologia wybranych chorób bakteryjnych: wąglik, tężec, listerioza i borelioza. Wirusy i ich wpływ na populacje.1
T-A-3Epidemiologia grypy. Molekularne podłoże patogenności wirusów. Epidemiologia gorączek krwotocznych.1
T-A-4Epiemiologia zakażeń HIV/AIDS - możliwości zastosowania nowych terapii. Zakażenia odzwierzęce w AIDS. Epidemiologia encefalopatii gąbczastych.1
5
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.2
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.1
T-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epidemiologicznym.1
T-W-4Postępowanie przeciwepidemiczne. Immunoprofilaktyka.1
T-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.1
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.1
T-W-7Zakażenia wywoływane przez enterokrwotoczne szczepy E. coli.1
T-W-8Występowanie i charakterystyka riketsjoz.1
T-W-9Dermatofitozy i parazytozy.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_W01
Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_U01
Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
BL_2A_U08, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1T-W-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_W01
Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_U01
Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
2,0Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
3,5Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,5Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
5,0Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński Z., Epidemiologia kliniczna, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  2. Jabłoński L., Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów., Wyd. Folium, Lublin, 1999
  3. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
  4. Tomaszewski J. J., Diagnostyka laboratoryjna, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  3. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992
  4. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody i narzędzia epidemiologii analitycznej. Testy diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epidemiologicznym. Monitorowanie i nadzór nad zdrowiem populacji, metody zbierania danych epidemiologicznych. Analiza przykładowych danych epidemiologicznych.2
T-A-2Epidemiologia wybranych chorób bakteryjnych: wąglik, tężec, listerioza i borelioza. Wirusy i ich wpływ na populacje.1
T-A-3Epidemiologia grypy. Molekularne podłoże patogenności wirusów. Epidemiologia gorączek krwotocznych.1
T-A-4Epiemiologia zakażeń HIV/AIDS - możliwości zastosowania nowych terapii. Zakażenia odzwierzęce w AIDS. Epidemiologia encefalopatii gąbczastych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.2
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.1
T-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epidemiologicznym.1
T-W-4Postępowanie przeciwepidemiczne. Immunoprofilaktyka.1
T-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.1
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.1
T-W-7Zakażenia wywoływane przez enterokrwotoczne szczepy E. coli.1
T-W-8Występowanie i charakterystyka riketsjoz.1
T-W-9Dermatofitozy i parazytozy.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.1_W01Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epidemiologicznymi zachodzącymi w populacji, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.
T-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.
T-W-8Występowanie i charakterystyka riketsjoz.
T-W-7Zakażenia wywoływane przez enterokrwotoczne szczepy E. coli.
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.
T-W-9Dermatofitozy i parazytozy.
T-A-3Epidemiologia grypy. Molekularne podłoże patogenności wirusów. Epidemiologia gorączek krwotocznych.
T-A-4Epiemiologia zakażeń HIV/AIDS - możliwości zastosowania nowych terapii. Zakażenia odzwierzęce w AIDS. Epidemiologia encefalopatii gąbczastych.
T-A-2Epidemiologia wybranych chorób bakteryjnych: wąglik, tężec, listerioza i borelioza. Wirusy i ich wpływ na populacje.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia aktualne zagrożenia epidemiologiczne i opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat aktualnych zagrożeń epidemiologicznych i opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.1_U01Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epidemiologicznymi zachodzącymi w populacji, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.
T-W-4Postępowanie przeciwepidemiczne. Immunoprofilaktyka.
T-A-1Metody i narzędzia epidemiologii analitycznej. Testy diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epidemiologicznym. Monitorowanie i nadzór nad zdrowiem populacji, metody zbierania danych epidemiologicznych. Analiza przykładowych danych epidemiologicznych.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
3,5Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,5Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
5,0Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.1_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epidemiologicznymi zachodzącymi w populacji, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epidemiologicznym.
T-A-1Metody i narzędzia epidemiologii analitycznej. Testy diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epidemiologicznym. Monitorowanie i nadzór nad zdrowiem populacji, metody zbierania danych epidemiologicznych. Analiza przykładowych danych epidemiologicznych.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.