Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia ewolucyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia ewolucyjna
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii zwierząt i podstaw ekofizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.1
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.1
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.1
T-A-4Wykazanie zależności pomiędzy siłą działajacego bodźca a czasem odruchu. Analiza zmian częstotliwości i amplitudy oddechów po oddychaniu powietrzem ze wzrastającą koncentracją dwutlenku węgla. Analiza zmian tętna i ciśnienia krwi podczas zwiększonego zapotrzebowania na tlen.2
5
wykłady
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.1
T-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.1
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.1
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.1
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajeciach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.8
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów13
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.1_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
BL_2A_W03, BL_2A_W11P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.1_W03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_U01
Student rozumie i opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
BL_2A_U06, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.1_U02
Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
BL_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_K01
Student wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów wykorzystuje podejście naukowe.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.1_K02
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych
3,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dostatecznym potrafi wymienić omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
3,5Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane z omawianych podczas zajęć ewolucyjnych zmian organizmów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować prawie wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
BL_2A_BLW-S-O5.1_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student nie potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
3,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
3,5Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić oraz opisać kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
4,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
4,5Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać przedstawione i omawiane podczas zajęć zmiany określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
BL_2A_BLW-S-O5.1_W03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat fizjologii organizmów żywych
3,0Student w stopniu dostatecznym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
3,5Student w stopniu wystarczajacym ma pogłębioną wiedzę na temat kilku zagnień z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach
4,0Student w stopniu dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych zagadnień z fizjologii organizmów żywych
4,5Student w stopniu bardzo dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wiekszości zagadniej z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach
5,0Student w stopniu doskonałym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_U01
Student rozumie i opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
2,0Student nie rozumie i nie opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje połowe z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
3,5Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
4,0Student w stopniu dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
4,5Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
BL_2A_BLW-S-O5.1_U02
Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
2,0Student nie wykorzystuje wiedzy dotyczącej funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
3,0Student bardzo słabo wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
3,5Student wystarczająco wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
4,0Student dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
4,5Student bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
5,0Student doskonale i biegle wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.1_K01
Student wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów wykorzystuje podejście naukowe.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia i przekonania o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów nie wykorzystuje podejście naukowe.
3,0Student słabo wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
3,5Student wystarczająco wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student wykorzystuje podejście naukowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student swobodnie wykorzystuje podejście naukowe.
BL_2A_BLW-S-O5.1_K02
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe.
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz nie uczestniczy w pracy grupowej. Student nie potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe.
3,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej.
3,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi cześciowo planować i organizować działania własne.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi zaplanować i kreatywnie organizować określone działania własne oraz zespołowe.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować wszystkie działania własne oraz zespołowe.

Literatura podstawowa

  1. Knut Schmidt -Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
  2. Wolański N, Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.1
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.1
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.1
T-A-4Wykazanie zależności pomiędzy siłą działajacego bodźca a czasem odruchu. Analiza zmian częstotliwości i amplitudy oddechów po oddychaniu powietrzem ze wzrastającą koncentracją dwutlenku węgla. Analiza zmian tętna i ciśnienia krwi podczas zwiększonego zapotrzebowania na tlen.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.1
T-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.1
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.1
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.1
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajeciach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.8
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów13
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_W01Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych
3,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dostatecznym potrafi wymienić omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
3,5Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane z omawianych podczas zajęć ewolucyjnych zmian organizmów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować prawie wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student nie potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
3,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
3,5Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić oraz opisać kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
4,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
4,5Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać przedstawione i omawiane podczas zajęć zmiany określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_W03Student ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat fizjologii organizmów żywych
3,0Student w stopniu dostatecznym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
3,5Student w stopniu wystarczajacym ma pogłębioną wiedzę na temat kilku zagnień z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach
4,0Student w stopniu dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych zagadnień z fizjologii organizmów żywych
4,5Student w stopniu bardzo dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wiekszości zagadniej z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach
5,0Student w stopniu doskonałym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_U01Student rozumie i opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje połowe z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
3,5Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
4,0Student w stopniu dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
4,5Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_U02Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-4Wykazanie zależności pomiędzy siłą działajacego bodźca a czasem odruchu. Analiza zmian częstotliwości i amplitudy oddechów po oddychaniu powietrzem ze wzrastającą koncentracją dwutlenku węgla. Analiza zmian tętna i ciśnienia krwi podczas zwiększonego zapotrzebowania na tlen.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje wiedzy dotyczącej funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
3,0Student bardzo słabo wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
3,5Student wystarczająco wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
4,0Student dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
4,5Student bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
5,0Student doskonale i biegle wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_K01Student wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów wykorzystuje podejście naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia i przekonania o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów nie wykorzystuje podejście naukowe.
3,0Student słabo wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
3,5Student wystarczająco wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student wykorzystuje podejście naukowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student swobodnie wykorzystuje podejście naukowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.1_K02Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska.
Treści programoweT-W-2Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-3Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego.
T-W-4Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych.
T-W-5Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych.
T-W-1Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników.
T-A-2Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany.
T-A-3Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała.
T-A-1Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz nie uczestniczy w pracy grupowej. Student nie potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe.
3,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej.
3,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi cześciowo planować i organizować działania własne.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi zaplanować i kreatywnie organizować określone działania własne oraz zespołowe.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować wszystkie działania własne oraz zespołowe.