Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa i agrometeorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych
C-2ocena stanu środowiska wodno-glebowego
C-3ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praca na mapach, zlewniach rzecznych1
T-A-2Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek2
T-A-3Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych2
5
wykłady
T-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia, zrównoważony rozwój a gospodarka wodna1
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko1
T-W-4Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych1
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb1
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia2
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace2
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów wejściowych6
A-A-3realizacja zadań projektowych6
A-A-4przygotowania do kolokwium4
A-A-5Pozyskiwanie danych hydrologicznych5
A-A-6uczestnictwo w zajęciach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie pismiennictwa40
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_W01
umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosynków powietrzno-wodnych gleb
BL_2A_W03, BL_2A_W09, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_U01
umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1993
  2. Ciepielewski A., Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
  3. Mioduszewski W., Dembek W.,red. naukowa, Woda w obszarach wiejskich, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, IMUZ, Warszawa, Falenty, 2009

Literatura dodatkowa

  1. J.Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praca na mapach, zlewniach rzecznych1
T-A-2Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek2
T-A-3Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia, zrównoważony rozwój a gospodarka wodna1
T-W-2Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko1
T-W-4Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych1
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb1
T-W-6Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia2
T-W-7Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace2
T-W-8Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów wejściowych6
A-A-3realizacja zadań projektowych6
A-A-4przygotowania do kolokwium4
A-A-5Pozyskiwanie danych hydrologicznych5
A-A-6uczestnictwo w zajęciach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie pismiennictwa40
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_W01umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosynków powietrzno-wodnych gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_U01umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.3_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy