Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Ksenoestrogeny w rozrodzie zwierząt i człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ksenoestrogeny w rozrodzie zwierząt i człowieka
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju
W-2Ogólna wiedza z zakresu ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą środowiskowych estrogenów i ich wpływem na status zdrowotny układu rozrodczego.
C-2Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ ksenoestrogenów na męski układ rozrodczy. Fitoestrogeny - występowanie, metabolizm i znaczenie biologiczne u samic.1
T-A-2Wpływ ksenoestrogenów na funkcjonowanie organizmów w ekosystemach wodnych (ryby jako biomarkery zanieczyszczenia środowiska wodnego ksenoestrogenami, ryby biseksualne, różnicowanie płci). Metody obecności ksenoestrogenów w ekosystemach wodnych. Wpływ ksenoestrogenów środowiskowych na poronienia i przedwczesne porody.1
T-A-3Problemy z oznaczaniem substancji aktywnych biologicznie w próbkach środowiskowych.1
T-A-4Anomalie w układzie rozrodczym samicy spowodowane zaburzonym działaniem estrogenów. Powstawanie pęcherzyków polioocytowych w jajnikach ssaków - znaczenie estrogenów.1
T-A-5Występowanie, klasyfikacja i budowa ksenoestrogenów. Wpływ ksnoestrogenów na rozwój zarodkowy ssaków.1
5
wykłady
T-W-1Działanie estrogenów na organizm (estrogeny w organizmie zwierząt i ludzi, procesy endokrynne w oragnizmach ssaków, znaczenie estrogenów w rozrodzie).2
T-W-2Rola estrogenów w regulacji procesów rozrodczych samca i samicy (rola estrognów i ich receptorów w rozwoju żeńskiego układu rozrodczego).2
T-W-3Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.11
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Przygotowanie do wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja)
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja makro- i mikroskopowa anomalii układu rozrodczego, samodzielna klasyfikacja ksenoestrogenów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_W01
Student zna definicję, podział, źródła i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych.
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1, C-2T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O2.1_W02
Student zna mechanizm działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy oraz rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
BL_2A_W10, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_U01
Student potrafi ocenić potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami zwłaszcza w aspekcie ochrony zdrowia reprodukcyjnego człowieka i zwierząt.
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-W-1, T-W-3M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_K01
Student ma świadomość zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_W01
Student zna definicję, podział, źródła i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych.
2,0Student nie zna definicji, podziału, źródła i znaczenia ksenoestrogenów środowiskowych.
3,0Student zna definicję ksenoestrogenów lecz nie potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi także wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
3,5Student zna definicję ksenoestrogenów i potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi jednak wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
4,0Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Opisuje tylko niektóre zagadnienia związane ze znaczeniemi rolę ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
4,5Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Wyjaśnia znaczenie i rolę ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. Potrafi opisać niektóre przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku.
5,0Student zna definicję ksenoestrogenów, dokonuje ich szczegółowego podziału i źródła pochodzenia. W szerokim zakresie wyjaśnia rolę i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych w życiu człowieka i zwierząt. Potrafi opisać wszystkie przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku.
BL_2A_BLM-S-O2.1_W02
Student zna mechanizm działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy oraz rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych mechanizmów działania ksenoestrogenów zarówno na układ rozrodczy jak i na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
3,0Student zna tylko podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Nie charakteryzuje jednak działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
3,5Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Ogólnie charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
4,0Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
4,5Student w znaczącym zakresie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Nie wskazuje jednak ewentualnych gatunkowe różnic w ich oddziaływaniu. Ponadto wyjaśnia mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka.
5,0Student w szerokim zakresie, swobodnie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Wskazuje na ewentualne gatunkowe różnice w ich oddziaływaniu. Ponadto sprawnie tłumaczy mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_U01
Student potrafi ocenić potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami zwłaszcza w aspekcie ochrony zdrowia reprodukcyjnego człowieka i zwierząt.
2,0Student nie potrafi ocenić potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi ocenić niektóre z potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
3,5Student w potrafi ocenić tylko wybrane potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Podejmuje próbę analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
4,0Student potrafi ocenić większość potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje podstawowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
4,5Student potrafi ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
5,0Student potrafi w swobodny i jasny sposób ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej i szczegółowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. Każdorazowo podsumowuje ocenę potencjalnych źródeł zagrożeń ksenoestrogenami własnymi spostrzeżeniami i wnioskami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.1_K01
Student ma świadomość zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy, SGGW, Warszawa, 2010
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1.: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T.1.: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., WUWM, Olsztyn, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ ksenoestrogenów na męski układ rozrodczy. Fitoestrogeny - występowanie, metabolizm i znaczenie biologiczne u samic.1
T-A-2Wpływ ksenoestrogenów na funkcjonowanie organizmów w ekosystemach wodnych (ryby jako biomarkery zanieczyszczenia środowiska wodnego ksenoestrogenami, ryby biseksualne, różnicowanie płci). Metody obecności ksenoestrogenów w ekosystemach wodnych. Wpływ ksenoestrogenów środowiskowych na poronienia i przedwczesne porody.1
T-A-3Problemy z oznaczaniem substancji aktywnych biologicznie w próbkach środowiskowych.1
T-A-4Anomalie w układzie rozrodczym samicy spowodowane zaburzonym działaniem estrogenów. Powstawanie pęcherzyków polioocytowych w jajnikach ssaków - znaczenie estrogenów.1
T-A-5Występowanie, klasyfikacja i budowa ksenoestrogenów. Wpływ ksnoestrogenów na rozwój zarodkowy ssaków.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Działanie estrogenów na organizm (estrogeny w organizmie zwierząt i ludzi, procesy endokrynne w oragnizmach ssaków, znaczenie estrogenów w rozrodzie).2
T-W-2Rola estrogenów w regulacji procesów rozrodczych samca i samicy (rola estrognów i ich receptorów w rozwoju żeńskiego układu rozrodczego).2
T-W-3Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.11
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Przygotowanie do wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.1_W01Student zna definicję, podział, źródła i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą środowiskowych estrogenów i ich wpływem na status zdrowotny układu rozrodczego.
C-2Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
Treści programoweT-A-3Problemy z oznaczaniem substancji aktywnych biologicznie w próbkach środowiskowych.
T-W-3Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja)
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna definicji, podziału, źródła i znaczenia ksenoestrogenów środowiskowych.
3,0Student zna definicję ksenoestrogenów lecz nie potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi także wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
3,5Student zna definicję ksenoestrogenów i potrafi dokonać ich podziału. Nie potrafi jednak wyjaśnić znaczenia i roli ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
4,0Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Opisuje tylko niektóre zagadnienia związane ze znaczeniemi rolę ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt.
4,5Student zna definicję ksenoestrogenów, potrafi dokonać ich podziału. Wyjaśnia znaczenie i rolę ksenoestrogenów środowiskowych w funkcjonowaniu ludzi i zwierząt. Potrafi opisać niektóre przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku.
5,0Student zna definicję ksenoestrogenów, dokonuje ich szczegółowego podziału i źródła pochodzenia. W szerokim zakresie wyjaśnia rolę i znaczenie ksenoestrogenów środowiskowych w życiu człowieka i zwierząt. Potrafi opisać wszystkie przyczyny rozprzestrzeniania się ksenoestrogenów w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.1_W02Student zna mechanizm działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy oraz rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą środowiskowych estrogenów i ich wpływem na status zdrowotny układu rozrodczego.
C-2Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
Treści programoweT-A-1Wpływ ksenoestrogenów na męski układ rozrodczy. Fitoestrogeny - występowanie, metabolizm i znaczenie biologiczne u samic.
T-A-2Wpływ ksenoestrogenów na funkcjonowanie organizmów w ekosystemach wodnych (ryby jako biomarkery zanieczyszczenia środowiska wodnego ksenoestrogenami, ryby biseksualne, różnicowanie płci). Metody obecności ksenoestrogenów w ekosystemach wodnych. Wpływ ksenoestrogenów środowiskowych na poronienia i przedwczesne porody.
T-W-2Rola estrogenów w regulacji procesów rozrodczych samca i samicy (rola estrognów i ich receptorów w rozwoju żeńskiego układu rozrodczego).
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja makro- i mikroskopowa anomalii układu rozrodczego, samodzielna klasyfikacja ksenoestrogenów).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych mechanizmów działania ksenoestrogenów zarówno na układ rozrodczy jak i na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
3,0Student zna tylko podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Nie charakteryzuje jednak działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
3,5Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Ogólnie charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
4,0Student zna podstawowe mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy. Charakteryzuje niektóre mechanizmy działania ksenoestrogenów na rozwój embrionalny zwierząt i człowieka.
4,5Student w znaczącym zakresie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Nie wskazuje jednak ewentualnych gatunkowe różnic w ich oddziaływaniu. Ponadto wyjaśnia mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka.
5,0Student w szerokim zakresie, swobodnie opisuje mechanizmy działania ksenoestrogenów na układ rozrodczy zarówno zwierząt jak i ludzi. Wskazuje na ewentualne gatunkowe różnice w ich oddziaływaniu. Ponadto sprawnie tłumaczy mechanizm działania ksenostrogenów na rozwój zarodkowy i płodowy zwierząt i człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.1_U01Student potrafi ocenić potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami zwłaszcza w aspekcie ochrony zdrowia reprodukcyjnego człowieka i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
Treści programoweT-W-1Działanie estrogenów na organizm (estrogeny w organizmie zwierząt i ludzi, procesy endokrynne w oragnizmach ssaków, znaczenie estrogenów w rozrodzie).
T-W-3Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja makro- i mikroskopowa anomalii układu rozrodczego, samodzielna klasyfikacja ksenoestrogenów).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi ocenić niektóre z potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Nie podejmuje próby analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
3,5Student w potrafi ocenić tylko wybrane potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Podejmuje próbę analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
4,0Student potrafi ocenić większość potencjalnych źródeł zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje podstawowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
4,5Student potrafi ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami.
5,0Student potrafi w swobodny i jasny sposób ocenić wszystkie potencjalne źródła zagrożenia środowiskowymi estrogenami dotyczącymi układu rozrodczego u zwierząt i człowieka. Dokonuje rozbudowanej i szczegółowej analizy źródeł zagrożenia ksenoestrogenami. Każdorazowo podsumowuje ocenę potencjalnych źródeł zagrożeń ksenoestrogenami własnymi spostrzeżeniami i wnioskami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.1_K01Student ma świadomość zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie świadomości wśród studentów o zagrożeniach wynikających z niekontrolowanego rozprzestrzeniania ksenoestrogenów w środowisku.
Treści programoweT-A-3Problemy z oznaczaniem substancji aktywnych biologicznie w próbkach środowiskowych.
T-A-1Wpływ ksenoestrogenów na męski układ rozrodczy. Fitoestrogeny - występowanie, metabolizm i znaczenie biologiczne u samic.
T-A-2Wpływ ksenoestrogenów na funkcjonowanie organizmów w ekosystemach wodnych (ryby jako biomarkery zanieczyszczenia środowiska wodnego ksenoestrogenami, ryby biseksualne, różnicowanie płci). Metody obecności ksenoestrogenów w ekosystemach wodnych. Wpływ ksenoestrogenów środowiskowych na poronienia i przedwczesne porody.
T-W-2Rola estrogenów w regulacji procesów rozrodczych samca i samicy (rola estrognów i ich receptorów w rozwoju żeńskiego układu rozrodczego).
T-W-1Działanie estrogenów na organizm (estrogeny w organizmie zwierząt i ludzi, procesy endokrynne w oragnizmach ssaków, znaczenie estrogenów w rozrodzie).
T-W-3Ksenoestrogeny wykorzystywane w przemyśle, rolnictwie. Polichlorowane bifenyle (PCB) - charakterystyka, budowa, właściwości fizykochemiczne, źródła, metablizm i toksyczność metabolitów, wpływ na zdrowie i przebieg procesów rozrodczych u człowieka i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja makro- i mikroskopowa anomalii układu rozrodczego, samodzielna klasyfikacja ksenoestrogenów).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.