Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 10 2,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach4
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin4
T-A-3Budowa anatomiczna korzenia2
10
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.1
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin2
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia25
A-A-3przygotowanie do zajęć20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia zajęć18
A-A-5zaliczenie zajęć2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia23
A-W-5zaliczenie zajęć2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C1_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
BL_1A_W10, BL_1A_W08P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1
BL_1A_BL-S-C1_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) oraz w powiązaniu z warunkami środowiska
BL_1A_W10, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2
BL_1A_BL-S-C1_W03
potrafi scharakteryzować i objaśnić biologię użytkowych roślin nasiennych
BL_1A_W11, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C1_U01
potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10C-1T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C1_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K05, BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C1_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_1A_BL-S-C1_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) oraz w powiązaniu z warunkami środowiska
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 52-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_1A_BL-S-C1_W03
potrafi scharakteryzować i objaśnić biologię użytkowych roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C1_U01
potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi wykonać z pomocą prowadzącego i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; nie potrafi zinterpretować preparatu stałego z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
3,5potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
4,0potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
4,5potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
5,0potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi samodzielnie zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C1_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008, trzecie

Literatura dodatkowa

  1. Malinowski E., Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1987
  2. Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002
  3. Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach4
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin4
T-A-3Budowa anatomiczna korzenia2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.1
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin2
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia25
A-A-3przygotowanie do zajęć20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia zajęć18
A-A-5zaliczenie zajęć2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia23
A-W-5zaliczenie zajęć2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C1_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu
Treści programoweT-A-3Budowa anatomiczna korzenia
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C1_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) oraz w powiązaniu z warunkami środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu
Treści programoweT-A-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin
T-A-3Budowa anatomiczna korzenia
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 52-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C1_W03potrafi scharakteryzować i objaśnić biologię użytkowych roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu
Treści programoweT-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C1_U01potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu
Treści programoweT-A-3Budowa anatomiczna korzenia
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi wykonać z pomocą prowadzącego i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; nie potrafi zinterpretować preparatu stałego z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
3,5potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
4,0potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
4,5potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
5,0potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi samodzielnie zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C1_K01jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu
Treści programoweT-A-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin
T-A-3Budowa anatomiczna korzenia
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.