Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Rośliny w kulturze i sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny w kulturze i sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, filozofii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem roślin w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etnobotanika jako nauka o roślinach i ich roli w kulturze. Kulturowy aspekt uprawy lub zastosowania roślin (historia upraw i migracji wybranych gatunków roślin w skali świata).1
T-W-2Rośliny symboliczne. Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych.1
T-W-3Rośliny w literaturze oraz w powiedzeniach i przysłowiach. Rośliny w malarstwie świeckim i sakralnym od starożytności do czasów współczesności.1
T-W-4Motywy roślinne w muzyce klasycznej i rozrywkowej.1
T-W-5Motywy roślinne i kwiatowe na przedmiotach codziennego użytku.1
T-W-6Historia dekoracji roślinnych i orientalnej sztuki układania kwiatów.1
T-W-7Rośliny w filatelistyce i numizmatyce, symbole flagowe z elementami roślinnymi.1
T-W-8Rośliny a ekonomia – aromamarketing.1
T-W-9Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny),
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_W01
Student zna i omawia znaczenie roślin w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami roślinnymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
BL_1A_W22, BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-1M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_U01
Student analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
BL_1A_U15P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-1T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-2M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
BL_1A_K06, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-8M-4, M-3, M-2, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_W01
Student zna i omawia znaczenie roślin w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami roślinnymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia rośliny w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_U01
Student analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.2_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Hobhouse H., Ziarna zmian. Sześć roślin, które zmieniły oblicze świata, Wydawnictwo Muza, Warszawa, 2010
  2. Nowakowska A., Świat roślin w polskiej frazeologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2005
  3. Marecki J., Rotter L. (red.), Symbol - znak - przesłanie. Symbolika roślin, Wydawnictwo UNUM, Kraków, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Ogrodowska B., Polskie tradycje i obyczaje rodzinne, Wydawnictwo Muza, Warszawa, 2007
  2. Szczepankiewicz B., Atlas roślin biblijnych. Pochodzenie, miejsce w Biblii i symbolika, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2004
  3. Zadrożyńska A., Światy i zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa, 2000
  4. Zadrożyńska A., Świętowania polskie, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etnobotanika jako nauka o roślinach i ich roli w kulturze. Kulturowy aspekt uprawy lub zastosowania roślin (historia upraw i migracji wybranych gatunków roślin w skali świata).1
T-W-2Rośliny symboliczne. Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych.1
T-W-3Rośliny w literaturze oraz w powiedzeniach i przysłowiach. Rośliny w malarstwie świeckim i sakralnym od starożytności do czasów współczesności.1
T-W-4Motywy roślinne w muzyce klasycznej i rozrywkowej.1
T-W-5Motywy roślinne i kwiatowe na przedmiotach codziennego użytku.1
T-W-6Historia dekoracji roślinnych i orientalnej sztuki układania kwiatów.1
T-W-7Rośliny w filatelistyce i numizmatyce, symbole flagowe z elementami roślinnymi.1
T-W-8Rośliny a ekonomia – aromamarketing.1
T-W-9Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.2_W01Student zna i omawia znaczenie roślin w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami roślinnymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem roślin w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-9Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe.
T-W-6Historia dekoracji roślinnych i orientalnej sztuki układania kwiatów.
T-W-2Rośliny symboliczne. Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych.
T-W-8Rośliny a ekonomia – aromamarketing.
T-W-1Etnobotanika jako nauka o roślinach i ich roli w kulturze. Kulturowy aspekt uprawy lub zastosowania roślin (historia upraw i migracji wybranych gatunków roślin w skali świata).
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia rośliny w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.2_U01Student analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem roślin w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-5Motywy roślinne i kwiatowe na przedmiotach codziennego użytku.
T-W-9Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe.
T-W-3Rośliny w literaturze oraz w powiedzeniach i przysłowiach. Rośliny w malarstwie świeckim i sakralnym od starożytności do czasów współczesności.
T-W-2Rośliny symboliczne. Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących roślin w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.2_K01Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem roślin w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-9Marka Miasta Szczecin – Floating Garden 2050. Zieleń Szczecina (rzeczywista i artystyczna) – zajęcia terenowe.
T-W-3Rośliny w literaturze oraz w powiedzeniach i przysłowiach. Rośliny w malarstwie świeckim i sakralnym od starożytności do czasów współczesności.
T-W-6Historia dekoracji roślinnych i orientalnej sztuki układania kwiatów.
T-W-2Rośliny symboliczne. Rośliny jako przedmiot kultu i element praktyk magicznych.
T-W-8Rośliny a ekonomia – aromamarketing.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny),
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.