Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z ochrony środowiska i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.2
T-L-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w ekosystemach wodnych i lądowych.4
T-L-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów2
T-L-4Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.3
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.4
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.4
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie wskazanej literatury5
A-L-3opracowanie wskazanego tematu5
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej lietratury8
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_W02
omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_W03
wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05C-4T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_U01
Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_U02
analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_K01
znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Student omawia w stopniu dostatecznym ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_W02
omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
2,0
3,0Student omawia w stopniu dostatecznym losy ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych. Student wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_W03
wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
2,0
3,0Wymienia i omawia większość mechanizmów działania toksycznego. Wymienia większość czynników wpływających na toksyczność ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_U01
Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_U02
analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
2,0
3,0dokonuje analizy podstawowych czynników wpływajacych na dystrybucję ważniejszych zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_K01
znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
2,0
3,0student potrafi ocenić wpływ polutantów na środowisko i przewidzieć skutki ich oddziaływań oraz zastosować odpowiednie sposoby ochrony przed ich oddziaływaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, OW Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  3. Namieśnik J., Jaśkowski J.(red.), Zarys ekotoksykologii, Eko-Pharma, Gdańsk, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.2
T-L-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w ekosystemach wodnych i lądowych.4
T-L-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów2
T-L-4Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.3
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.4
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.4
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie wskazanej literatury5
A-L-3opracowanie wskazanego tematu5
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej lietratury8
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W01wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Student omawia w stopniu dostatecznym ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W02omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia w stopniu dostatecznym losy ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych. Student wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W03wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia i omawia większość mechanizmów działania toksycznego. Wymienia większość czynników wpływających na toksyczność ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_U01Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_U02analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Treści programoweT-L-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w ekosystemach wodnych i lądowych.
T-L-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów
T-L-4Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych
T-L-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dokonuje analizy podstawowych czynników wpływajacych na dystrybucję ważniejszych zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_K01znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
T-L-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w ekosystemach wodnych i lądowych.
T-L-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów
T-L-4Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych
T-L-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić wpływ polutantów na środowisko i przewidzieć skutki ich oddziaływań oraz zastosować odpowiednie sposoby ochrony przed ich oddziaływaniem
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.