Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,70,29zaliczenie
zajęcia terenoweT3 20 2,00,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,30,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy z zakresu biologii (z zakresu wiedzy przedmiotów z pierwszego roku studiów: Wstęp do biologii, Biologia zwierzat, Biologia roślin), podstawy biogeografii (z zakresu szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ekogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm i, z adaptacjami organizmów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Międzypopulacjne interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne5
5
zajęcia terenowe
T-T-1Struktura biotyczna i abiotyczna ekosystemów lądowych i wodnych20
20
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)2
T-W-3Organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-4Wodne biomy Ziemi2
T-W-5Lądowe biomy Ziemi2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia6
21
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2studiowanie zalecanej literatury20
A-T-3opracowanie wyników z zajęć terenowych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe)
M-2ćwiczenia w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wiedzy i umiejetności nabytej w trakcie ćwiczeń terenowych
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D8_W07
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D8_U01
Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę złożoności ekosystemów i oddziaływaniem między sobą czynników biotycznych i abiotycznych.
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-T-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D8_K02
studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne.
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-1T-T-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D8_W07
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
2,0
3,0słaba znajomość nazewnictwa dotyczacego podstawowych pojęć ekologicznych, zakresu wiedzy jaką obejmuje ekologia, słaba znajomość biomów Ziemi oraz mechanizmów funkcjonowania ekosystemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D8_U01
Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę złożoności ekosystemów i oddziaływaniem między sobą czynników biotycznych i abiotycznych.
2,0
3,0Student w sposób dostateczny objaśnia złożoność ekosystemów i oddziaływań pomiędzy ich składnikami biotycznymi i abiotycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D8_K02
studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne.
2,0
3,0student ma słabe zrozumienie roli obserwacji i doświadczenia w zrozumieniu procesów przydodniczych o chrakterze ekologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
  3. Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
  6. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
  2. Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Międzypopulacjne interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne5
5

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Struktura biotyczna i abiotyczna ekosystemów lądowych i wodnych20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)2
T-W-3Organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-4Wodne biomy Ziemi2
T-W-5Lądowe biomy Ziemi2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2studiowanie zalecanej literatury20
A-T-3opracowanie wyników z zajęć terenowych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D8_W07Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm i, z adaptacjami organizmów.
Treści programoweT-W-3Organizacja i dynamika biocenozy
T-W-1Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia.
T-W-4Wodne biomy Ziemi
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)
T-W-5Lądowe biomy Ziemi
T-A-1Międzypopulacjne interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słaba znajomość nazewnictwa dotyczacego podstawowych pojęć ekologicznych, zakresu wiedzy jaką obejmuje ekologia, słaba znajomość biomów Ziemi oraz mechanizmów funkcjonowania ekosystemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D8_U01Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę złożoności ekosystemów i oddziaływaniem między sobą czynników biotycznych i abiotycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm i, z adaptacjami organizmów.
Treści programoweT-W-4Wodne biomy Ziemi
T-W-3Organizacja i dynamika biocenozy
T-W-5Lądowe biomy Ziemi
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)
T-A-1Międzypopulacjne interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne
T-T-1Struktura biotyczna i abiotyczna ekosystemów lądowych i wodnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe)
M-2ćwiczenia w terenie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie wykładów
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wiedzy i umiejetności nabytej w trakcie ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób dostateczny objaśnia złożoność ekosystemów i oddziaływań pomiędzy ich składnikami biotycznymi i abiotycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D8_K02studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm i, z adaptacjami organizmów.
Treści programoweT-T-1Struktura biotyczna i abiotyczna ekosystemów lądowych i wodnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian z wiedzy i umiejętności nabytej w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma słabe zrozumienie roli obserwacji i doświadczenia w zrozumieniu procesów przydodniczych o chrakterze ekologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0