Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika i fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika i fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,70,29zaliczenie
zajęcia terenoweT2 15 1,30,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej
W-2ogólna wiedza z zakresu chemii i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
C-2zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi.4
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-3Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych)4
10
zajęcia terenowe
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania8
T-T-2Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew - analiza cech diagnostycznych5
T-T-3Zaliczenie znajomości gatunków roślin2
15
wykłady
T-W-1Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych3
T-W-2Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych2
T-W-3Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji)2
T-W-4Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces1
T-W-5Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwoczeń laboratoryjnych4
21
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2opracowanie materiałów zebranych w terenie15
A-T-3przygotowanie do zaliczenia8
A-T-4konsultacje5
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
M-5pokaz lub demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin i ich oznaczanie)
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D3_W01
potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-3
BI_1A_BI-S-D3_W02
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-2, T-T-1M-4, M-1S-3
BI_1A_BI-S-D3_W04
potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach
BI_1A_W01, BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-2M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D3_U01
posiada umiejetność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin
BI_1A_U05P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09InzA_U01C-1T-T-3, T-T-2, T-T-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-4, S-1, S-3
BI_1A_BI-S-D3_U02
potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin
BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04InzA_U01C-2T-L-2, T-W-5, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-5S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D3_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-T-1, T-T-2M-4, M-1, M-2, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D3_W01
potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
2,0
3,0student opisuje budowę morfologiczną wybranych 2-3 gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-D3_W02
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
2,0
3,0student opisuje cechy systematyczne wybranej rodziny roślin nasiennych oraz wskazuje przykłady gatunków do niej należących
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-D3_W04
potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0potrafi odróżnić procesy fizyczne od fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz podać ich przykłady
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D3_U01
posiada umiejetność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin
2,0
3,0student potrafi rozpoznać, nazwać po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny 2-3 wybranych gatunków roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-D3_U02
potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin
2,0
3,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na procesy fotosyntezy, transpiracji i oddychania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D3_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
2,0
3,0student ma świadomość i potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika., Brasika, Szczecin, 2008
  2. Gregorczyk A.,Marska E., Mikiciuk M., Wróbel j., Fizjologia roślin.Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. Morfologia tom 1. Systematyka roślin tom 2., PWN, Warszawa, 2003
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
  3. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi.4
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-3Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych)4
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania8
T-T-2Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew - analiza cech diagnostycznych5
T-T-3Zaliczenie znajomości gatunków roślin2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych3
T-W-2Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych2
T-W-3Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji)2
T-W-4Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces1
T-W-5Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwoczeń laboratoryjnych4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2opracowanie materiałów zebranych w terenie15
A-T-3przygotowanie do zaliczenia8
A-T-4konsultacje5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_W01potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-1Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje budowę morfologiczną wybranych 2-3 gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_W02potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-2Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje cechy systematyczne wybranej rodziny roślin nasiennych oraz wskazuje przykłady gatunków do niej należących
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_W04potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
BI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-W-5Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin
T-W-3Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji)
T-W-4Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz lub demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi odróżnić procesy fizyczne od fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz podać ich przykłady
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_U01posiada umiejetność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-T-3Zaliczenie znajomości gatunków roślin
T-T-2Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew - analiza cech diagnostycznych
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania
T-W-2Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych
T-W-1Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin i ich oznaczanie)
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi rozpoznać, nazwać po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny 2-3 wybranych gatunków roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_U02potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
T-W-5Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin
T-L-3Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych)
T-L-1Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz lub demonstracja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na procesy fotosyntezy, transpiracji i oddychania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D3_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
C-2zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-W-1Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych
T-W-2Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych
T-W-3Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji)
T-W-5Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin
T-W-4Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces
T-L-3Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych)
T-L-1Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi.
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania
T-T-2Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew - analiza cech diagnostycznych
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz lub demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość i potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
3,5
4,0
4,5
5,0