Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Środki pomocnicze w procesach przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki pomocnicze w procesach przemysłowych
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z technologii chemicznej z przedmiotów: technologia chemiczna - surowce przemysłowej syntezy chemicznej, technologia chemiczna - procesy przemysłowej syntezy chemicznej.
W-2Konieczne jest zaliczenie przedmiotu chemia fizyczna i analityczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjami środków pomocniczych w różnych gałęziach przemysłu; przemysłtworzyw sztucznych, gumowy, włókienniczy, garbarski, obuwniczy, celulozowo-papierniczy, metalowy i odlewniczy, materiałów budowlanych, kosmetyczny i innych.
C-2Zapoznanie z funkcjami środków pomocniczych w składzie kosmetyków.
C-3Zapoznanie z rodzajami i funkcjami substancji drobnoustrojowych w kosmetykach i innych produktach.
C-4Zapoznanie z rodzajami i rolą związków promieniochronnych w kosmetykach.
C-5Poznanie roli emulgatorów, detergentów, mydeł, środków powierzchniowo czynnych w wyrobach chemii gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Środki pomocnicze w produkcjach wyrobów handlowych.2
T-W-2Funkcje składników kosmetyków2
T-W-3Substancje przeciwdrobnoustrojowe w wyrobach kosmetycznych.3
T-W-4Substancje barwiące kosmetyku.2
T-W-5Zwiazki promieniochronne w kosmetykach.3
T-W-6Emulgatory, detergenty, mydła i inne środki powierzchniowo czynne w zastosowaniach kosmetycznych i innych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją najbardziej znanych środków pomocniczych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian nabytej wiedzy z zakresu środków pomocniczych w zastosowaniach przemysłowych i kosmetycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-12_W01
Student będzie w stanie wytłumaczyć rolę środka pomocniczego w produkcji określonego wyrobu przemysłowego. Potrafi dobrać, wskazać określony środek pomocniczy do zastosowań w preparacie kosmetycznym.
TCH_2A_W11T2A_W04InzA2_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-12_U01
Potrafi dobrać określony środek pomocniczy, interpretować działanie, sporządzić recepturę produktu kosmetycznego z udziałem środka pomocniczego. Potrafi wykorzystywać znajomość funkcji środka pomocniczego do wdrażania nowych jego zastosowań.
TCH_2A_U09T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-12_K01
Styudent nabędzie postawy aktywnej, zdolności postrzegania relacji pomiędzy funkcją kosmetyku przed i po wprowadzeniu srodka pomocniczego.
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-12_W01
Student będzie w stanie wytłumaczyć rolę środka pomocniczego w produkcji określonego wyrobu przemysłowego. Potrafi dobrać, wskazać określony środek pomocniczy do zastosowań w preparacie kosmetycznym.
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych rodzajów środków pomocniczych stosowanych podczas produkcji i nadawania form użytkowych wyrobom handlowym.
3,0Potrafi dokonać podziału podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji.
3,5Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji na przykładzie kosmetyków.
4,0Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych.
4,5Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących.
5,0Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących. Zna przedstawicieli i dzałanie emulgatorów, detergentów, mydeł i innych środków powierzchniowo czynnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-12_U01
Potrafi dobrać określony środek pomocniczy, interpretować działanie, sporządzić recepturę produktu kosmetycznego z udziałem środka pomocniczego. Potrafi wykorzystywać znajomość funkcji środka pomocniczego do wdrażania nowych jego zastosowań.
2,0Nie potrafi formułować i analizować przydatności określonych związków jako środków pomocniczych.
3,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków.
3,5Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych.
4,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące.
4,5Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty.
5,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty, związki promieniochronne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-12_K01
Styudent nabędzie postawy aktywnej, zdolności postrzegania relacji pomiędzy funkcją kosmetyku przed i po wprowadzeniu srodka pomocniczego.
2,0
3,0Posiada kompetencje z zakresu zastosowań podstawowych środków promieniochronnych, antyutleniaczy, środków powierzchniowo czynnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Molski M., Chemia piękna, PWN, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Marzec A., Chemia kosmetyków, Dom organizatora, Toruń, 2001, pierwsze
  3. Glinka R., Glinka M., Receptura kosmetyczna z elementami kosmetologii t.1, Oficyna wydawnicza MA, Łódź, 2008, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Malinka W., Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999, pierwsze
  2. Jurkowska S., Surowce kosmetyczne, Ekoprzem, Wrocław, 2002, pierwsze
  3. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2004, drugie

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środki pomocnicze w produkcjach wyrobów handlowych.2
T-W-2Funkcje składników kosmetyków2
T-W-3Substancje przeciwdrobnoustrojowe w wyrobach kosmetycznych.3
T-W-4Substancje barwiące kosmetyku.2
T-W-5Zwiazki promieniochronne w kosmetykach.3
T-W-6Emulgatory, detergenty, mydła i inne środki powierzchniowo czynne w zastosowaniach kosmetycznych i innych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-12_W01Student będzie w stanie wytłumaczyć rolę środka pomocniczego w produkcji określonego wyrobu przemysłowego. Potrafi dobrać, wskazać określony środek pomocniczy do zastosowań w preparacie kosmetycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjami środków pomocniczych w różnych gałęziach przemysłu; przemysłtworzyw sztucznych, gumowy, włókienniczy, garbarski, obuwniczy, celulozowo-papierniczy, metalowy i odlewniczy, materiałów budowlanych, kosmetyczny i innych.
C-2Zapoznanie z funkcjami środków pomocniczych w składzie kosmetyków.
C-3Zapoznanie z rodzajami i funkcjami substancji drobnoustrojowych w kosmetykach i innych produktach.
C-4Zapoznanie z rodzajami i rolą związków promieniochronnych w kosmetykach.
Treści programoweT-W-1Środki pomocnicze w produkcjach wyrobów handlowych.
T-W-2Funkcje składników kosmetyków
T-W-3Substancje przeciwdrobnoustrojowe w wyrobach kosmetycznych.
T-W-4Substancje barwiące kosmetyku.
T-W-5Zwiazki promieniochronne w kosmetykach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją najbardziej znanych środków pomocniczych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian nabytej wiedzy z zakresu środków pomocniczych w zastosowaniach przemysłowych i kosmetycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych rodzajów środków pomocniczych stosowanych podczas produkcji i nadawania form użytkowych wyrobom handlowym.
3,0Potrafi dokonać podziału podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji.
3,5Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji na przykładzie kosmetyków.
4,0Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych.
4,5Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących.
5,0Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących. Zna przedstawicieli i dzałanie emulgatorów, detergentów, mydeł i innych środków powierzchniowo czynnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-12_U01Potrafi dobrać określony środek pomocniczy, interpretować działanie, sporządzić recepturę produktu kosmetycznego z udziałem środka pomocniczego. Potrafi wykorzystywać znajomość funkcji środka pomocniczego do wdrażania nowych jego zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjami środków pomocniczych w różnych gałęziach przemysłu; przemysłtworzyw sztucznych, gumowy, włókienniczy, garbarski, obuwniczy, celulozowo-papierniczy, metalowy i odlewniczy, materiałów budowlanych, kosmetyczny i innych.
C-2Zapoznanie z funkcjami środków pomocniczych w składzie kosmetyków.
C-3Zapoznanie z rodzajami i funkcjami substancji drobnoustrojowych w kosmetykach i innych produktach.
C-4Zapoznanie z rodzajami i rolą związków promieniochronnych w kosmetykach.
C-5Poznanie roli emulgatorów, detergentów, mydeł, środków powierzchniowo czynnych w wyrobach chemii gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Środki pomocnicze w produkcjach wyrobów handlowych.
T-W-2Funkcje składników kosmetyków
T-W-3Substancje przeciwdrobnoustrojowe w wyrobach kosmetycznych.
T-W-4Substancje barwiące kosmetyku.
T-W-5Zwiazki promieniochronne w kosmetykach.
T-W-6Emulgatory, detergenty, mydła i inne środki powierzchniowo czynne w zastosowaniach kosmetycznych i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją najbardziej znanych środków pomocniczych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian nabytej wiedzy z zakresu środków pomocniczych w zastosowaniach przemysłowych i kosmetycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować i analizować przydatności określonych związków jako środków pomocniczych.
3,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków.
3,5Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych.
4,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące.
4,5Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty.
5,0Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty, związki promieniochronne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-12_K01Styudent nabędzie postawy aktywnej, zdolności postrzegania relacji pomiędzy funkcją kosmetyku przed i po wprowadzeniu srodka pomocniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjami środków pomocniczych w różnych gałęziach przemysłu; przemysłtworzyw sztucznych, gumowy, włókienniczy, garbarski, obuwniczy, celulozowo-papierniczy, metalowy i odlewniczy, materiałów budowlanych, kosmetyczny i innych.
C-2Zapoznanie z funkcjami środków pomocniczych w składzie kosmetyków.
C-3Zapoznanie z rodzajami i funkcjami substancji drobnoustrojowych w kosmetykach i innych produktach.
C-4Zapoznanie z rodzajami i rolą związków promieniochronnych w kosmetykach.
C-5Poznanie roli emulgatorów, detergentów, mydeł, środków powierzchniowo czynnych w wyrobach chemii gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Środki pomocnicze w produkcjach wyrobów handlowych.
T-W-2Funkcje składników kosmetyków
T-W-3Substancje przeciwdrobnoustrojowe w wyrobach kosmetycznych.
T-W-4Substancje barwiące kosmetyku.
T-W-5Zwiazki promieniochronne w kosmetykach.
T-W-6Emulgatory, detergenty, mydła i inne środki powierzchniowo czynne w zastosowaniach kosmetycznych i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją najbardziej znanych środków pomocniczych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian nabytej wiedzy z zakresu środków pomocniczych w zastosowaniach przemysłowych i kosmetycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje z zakresu zastosowań podstawowych środków promieniochronnych, antyutleniaczy, środków powierzchniowo czynnych.
3,5
4,0
4,5
5,0