Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność Biotechnologia przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie I stopnia sudiów na kierunku technologia chemiczna, ochrona środowiska, chemia biochemia lub I stopnia innych studiów technicznych lub przyrodniczych
W-2zaliczony kurs chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze związkami chemicznymi będącymi podstawowymi składnikami żywych komórek.
C-2Zapoznanie się studenta z budową i funkcją enzymów.
C-3Ukształtowanie znajomości podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przygotowanie studenta do do planowania procesów biotechnologicznych na bazie znanych szlaków biochemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa w labortorium2
T-L-2Właściwości białek i aminokwasów. Denaturacja białek. Rozpuszczalność i wysalanie białek.6
T-L-3Reakcje barwne i redukcyjne cukrów4
T-L-4Podstawowe właściwości fizykochemiczne lipidów.6
T-L-5Izolowanie i oznaczanie wybranych enzymów roślinnych.Oznaczanie aktywności enzymów.6
T-L-6Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Elektroforeza kwasów nukleinowych.6
30
wykłady
T-W-1Informacje z historii i rozwoju biochemii. Podstawowe pojęcia i definicje. Przypomnienie podstawowych wiadomości o budowie komórki roślinnej i zwierzęcej3
T-W-2Struktura i budowa białek: budowa i podział aminokwasów, reakcje aminokwasów, rodzaje i właściwości wiązań w peptydach i białkach, klasyfikacja białek, funkcje białek.4
T-W-3Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie.2
T-W-4Cukry: budowa monosacharydów, aktywność optyczna cukrów, reakcje charakterystyczne, najważniejsze dwucukrowce (maltoza, laktoza, sacharoza), struktura i właściwości cukrów złożonych, reakcje polisacharydów, zastosowanie produktów tych reakcji4
T-W-5Tłuszcze: budowa, reakcje i zastosowanie tłuszczów, hydroliza i utwardzanie tłuszczów, nasycone i nienasycone tłuszcze roślinne i zwierzęce, substancje tłuszczupodobne (sterole, steroidy, hormony itp.) i ich znaczenie w organizmach żywych4
T-W-6Witaminy: budowa, podział witamin (witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach), rola i funkcja witamin w przemianie materii3
T-W-7Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza6
T-W-8Biosynteza prekursorów makrocząsteczek: synteza lipdów błon komórkowych i hormonów, biosynteza aminokwasów i hemu, szlak syntezy kwasów tłuszczowych z acetylo-CoA, glukogeneza2
T-W-9Przechowywanie informacji genetycznej: budowa kwasów nukleinowych, model Watsona-Cricka, zasada parowania zasad, kod genetyczny i jego znaczenie, przebieg replikacjim, transkrypcji i translacji.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach24
A-L-2Zapoznanie się z instrukcjami do laboratoriów5
A-L-3Zaliczenie pisemne2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Konsulatcje z wykładowcą3
A-W-3Zaliczenie pisemne wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótkie sprawdziany oceniające przygotowanie studenta do zajęć. Do uzyskania "dopuszczenia" ćwiczeń wymagane jest zdobycie co najmniej 50%+1 punktu z maksymalnej liczby
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-01_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wiedzy biochemicznej podstawowych związków organicznych wchodzących w skład żywych organizmów, zna przebieg głównych szlaków biochemicznych w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
TCH_2A_W01T2A_W01InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-01_U01
Potrafii połączyć wiedzę biologiczną i chemiczną w celu poprawy procesów technologicznych (np. zmniejszenia ich energochłonności, poprawy jakości produktu itd.)
TCH_2A_U12T2A_U16InzA2_U04C-3, C-4T-W-3, T-W-7, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-01_K01
Student potrai w sposób kreatywny zaproponować noew rowiązania inzynierskie. Jest odpowioedzialny za podejmowane decyzje
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-L-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-01_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wiedzy biochemicznej podstawowych związków organicznych wchodzących w skład żywych organizmów, zna przebieg głównych szlaków biochemicznych w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
2,0Student nie potrafi wymienić żadnych składników biochemicznych komórki. Nie zna żadnych szlaków biochemicznych. Opuścił ponad 50% laboratoriów. Nie uzyskał pozywnej oceny średniej (średn. ocen jest mniejsza niż 2,74) z tzw. "wejściówek dopuszczających do uczestnictwa w labortorium.
3,0Student potrafi wymienić wszystkie związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek . Zna w stopniu podstawowym ich budowę i funkcje. Umie wymienić przynajmniej jeden ważny szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,75- 3,25).
3,5Student zna w stopniu podstawowym budowę i funkcję związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek (np. zna funkcję białek i ogólny schemat ich budowy). Umie przedstawić graficznie przynajmniej jeden szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 3,26-3,75)
4,0Student w stopniu dobrym umie scharakteryzować budowę chemiczną i właściwości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna ogólne zasady nazewnictwa, wybrane wzory). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaki metaboliczne. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,76-4,25).
4,5Student w stopniu ponad dobrym umie opisać budowę chemiczną i właściowości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna wzory i umie je zapisać). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaków metabolicznych. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii na drodze różnych procesów. Umie je porównać i wskazać najwydajniejszy sposób uzyskania energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał poztywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,26-4,75).
5,0Student opanował bardzo dobrze wiadomości dotyczące budowy chemicznej związków organicznych budujących komórki żywych organizmów (np. zna ich wzory, podział, funkcje, zasady nazewnictwa itp.) Potrafii opisać ich funkcję oraz wytłumaczyć w jaki sposób ich niedobór przyczynia się do zakłócenia prawidłowego funkcjonowania komórki lub organizmu. Student umie ponadto przedstawić graficznie większość szlaków metabolicznych. Potrafi wskazać naistotniejsze produkty pośrednie. Objaśnia w jaki sposówb uzyskiwana i gromadzona jest energia w komórkach. Umie wytłumaczyć działanie np. enzymów w zależności od zmieniających się parametrów środowiska. Student ma ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. uzyskał pozytywną ocenę średnią z" wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,75-5,0).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-01_U01
Potrafii połączyć wiedzę biologiczną i chemiczną w celu poprawy procesów technologicznych (np. zmniejszenia ich energochłonności, poprawy jakości produktu itd.)
2,0patrz wiedza
3,0patrz wiedza
3,5patrz wiedza
4,0patrz wiedza
4,5patrz wiedza
5,0patrz wiedza

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-01_K01
Student potrai w sposób kreatywny zaproponować noew rowiązania inzynierskie. Jest odpowioedzialny za podejmowane decyzje
2,0patrz wiedza
3,0patrz wiedza
3,5patrz wiedza
4,0patrz wiedza
4,5patrz wiedza
5,0patrz wiedza

Literatura podstawowa

  1. Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, (wydania starsze)
  3. Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005, (lub nowsze wydanie)
  4. Koj A., Bereta J., Wykłady z biochemii dla studentów biotechnologii i biologii, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2005, (lub nowsze wydanie)
  5. Hames B., Hooper N.M., Krótkie wykłady: Biochemia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2002, (lub wydanie nowsze)

Literatura dodatkowa

  1. Gniot-Szulżycka j., Leźnicki A., Komoszyński M., Kowalczyk S., Wojczuk B., Materiały do ćwieczeń z biochemii, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2002
  2. Strzeżek J., Wołos A., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1986, 1
  3. Synowski J., Technologia Prepartów Enzymatycznych Pochodzenia Mikobiologicznego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa w labortorium2
T-L-2Właściwości białek i aminokwasów. Denaturacja białek. Rozpuszczalność i wysalanie białek.6
T-L-3Reakcje barwne i redukcyjne cukrów4
T-L-4Podstawowe właściwości fizykochemiczne lipidów.6
T-L-5Izolowanie i oznaczanie wybranych enzymów roślinnych.Oznaczanie aktywności enzymów.6
T-L-6Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Elektroforeza kwasów nukleinowych.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje z historii i rozwoju biochemii. Podstawowe pojęcia i definicje. Przypomnienie podstawowych wiadomości o budowie komórki roślinnej i zwierzęcej3
T-W-2Struktura i budowa białek: budowa i podział aminokwasów, reakcje aminokwasów, rodzaje i właściwości wiązań w peptydach i białkach, klasyfikacja białek, funkcje białek.4
T-W-3Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie.2
T-W-4Cukry: budowa monosacharydów, aktywność optyczna cukrów, reakcje charakterystyczne, najważniejsze dwucukrowce (maltoza, laktoza, sacharoza), struktura i właściwości cukrów złożonych, reakcje polisacharydów, zastosowanie produktów tych reakcji4
T-W-5Tłuszcze: budowa, reakcje i zastosowanie tłuszczów, hydroliza i utwardzanie tłuszczów, nasycone i nienasycone tłuszcze roślinne i zwierzęce, substancje tłuszczupodobne (sterole, steroidy, hormony itp.) i ich znaczenie w organizmach żywych4
T-W-6Witaminy: budowa, podział witamin (witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach), rola i funkcja witamin w przemianie materii3
T-W-7Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza6
T-W-8Biosynteza prekursorów makrocząsteczek: synteza lipdów błon komórkowych i hormonów, biosynteza aminokwasów i hemu, szlak syntezy kwasów tłuszczowych z acetylo-CoA, glukogeneza2
T-W-9Przechowywanie informacji genetycznej: budowa kwasów nukleinowych, model Watsona-Cricka, zasada parowania zasad, kod genetyczny i jego znaczenie, przebieg replikacjim, transkrypcji i translacji.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach24
A-L-2Zapoznanie się z instrukcjami do laboratoriów5
A-L-3Zaliczenie pisemne2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Konsulatcje z wykładowcą3
A-W-3Zaliczenie pisemne wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-01_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wiedzy biochemicznej podstawowych związków organicznych wchodzących w skład żywych organizmów, zna przebieg głównych szlaków biochemicznych w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze związkami chemicznymi będącymi podstawowymi składnikami żywych komórek.
C-2Zapoznanie się studenta z budową i funkcją enzymów.
C-3Ukształtowanie znajomości podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przygotowanie studenta do do planowania procesów biotechnologicznych na bazie znanych szlaków biochemicznych.
Treści programoweT-W-2Struktura i budowa białek: budowa i podział aminokwasów, reakcje aminokwasów, rodzaje i właściwości wiązań w peptydach i białkach, klasyfikacja białek, funkcje białek.
T-W-3Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie.
T-W-4Cukry: budowa monosacharydów, aktywność optyczna cukrów, reakcje charakterystyczne, najważniejsze dwucukrowce (maltoza, laktoza, sacharoza), struktura i właściwości cukrów złożonych, reakcje polisacharydów, zastosowanie produktów tych reakcji
T-W-5Tłuszcze: budowa, reakcje i zastosowanie tłuszczów, hydroliza i utwardzanie tłuszczów, nasycone i nienasycone tłuszcze roślinne i zwierzęce, substancje tłuszczupodobne (sterole, steroidy, hormony itp.) i ich znaczenie w organizmach żywych
T-W-6Witaminy: budowa, podział witamin (witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach), rola i funkcja witamin w przemianie materii
T-W-7Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza
T-W-8Biosynteza prekursorów makrocząsteczek: synteza lipdów błon komórkowych i hormonów, biosynteza aminokwasów i hemu, szlak syntezy kwasów tłuszczowych z acetylo-CoA, glukogeneza
T-W-9Przechowywanie informacji genetycznej: budowa kwasów nukleinowych, model Watsona-Cricka, zasada parowania zasad, kod genetyczny i jego znaczenie, przebieg replikacjim, transkrypcji i translacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie sprawdziany oceniające przygotowanie studenta do zajęć. Do uzyskania "dopuszczenia" ćwiczeń wymagane jest zdobycie co najmniej 50%+1 punktu z maksymalnej liczby
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić żadnych składników biochemicznych komórki. Nie zna żadnych szlaków biochemicznych. Opuścił ponad 50% laboratoriów. Nie uzyskał pozywnej oceny średniej (średn. ocen jest mniejsza niż 2,74) z tzw. "wejściówek dopuszczających do uczestnictwa w labortorium.
3,0Student potrafi wymienić wszystkie związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek . Zna w stopniu podstawowym ich budowę i funkcje. Umie wymienić przynajmniej jeden ważny szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,75- 3,25).
3,5Student zna w stopniu podstawowym budowę i funkcję związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek (np. zna funkcję białek i ogólny schemat ich budowy). Umie przedstawić graficznie przynajmniej jeden szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 3,26-3,75)
4,0Student w stopniu dobrym umie scharakteryzować budowę chemiczną i właściwości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna ogólne zasady nazewnictwa, wybrane wzory). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaki metaboliczne. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,76-4,25).
4,5Student w stopniu ponad dobrym umie opisać budowę chemiczną i właściowości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna wzory i umie je zapisać). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaków metabolicznych. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii na drodze różnych procesów. Umie je porównać i wskazać najwydajniejszy sposób uzyskania energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał poztywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,26-4,75).
5,0Student opanował bardzo dobrze wiadomości dotyczące budowy chemicznej związków organicznych budujących komórki żywych organizmów (np. zna ich wzory, podział, funkcje, zasady nazewnictwa itp.) Potrafii opisać ich funkcję oraz wytłumaczyć w jaki sposób ich niedobór przyczynia się do zakłócenia prawidłowego funkcjonowania komórki lub organizmu. Student umie ponadto przedstawić graficznie większość szlaków metabolicznych. Potrafi wskazać naistotniejsze produkty pośrednie. Objaśnia w jaki sposówb uzyskiwana i gromadzona jest energia w komórkach. Umie wytłumaczyć działanie np. enzymów w zależności od zmieniających się parametrów środowiska. Student ma ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. uzyskał pozytywną ocenę średnią z" wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,75-5,0).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-01_U01Potrafii połączyć wiedzę biologiczną i chemiczną w celu poprawy procesów technologicznych (np. zmniejszenia ich energochłonności, poprawy jakości produktu itd.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie znajomości podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przygotowanie studenta do do planowania procesów biotechnologicznych na bazie znanych szlaków biochemicznych.
Treści programoweT-W-3Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie.
T-W-7Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza
T-L-4Podstawowe właściwości fizykochemiczne lipidów.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie sprawdziany oceniające przygotowanie studenta do zajęć. Do uzyskania "dopuszczenia" ćwiczeń wymagane jest zdobycie co najmniej 50%+1 punktu z maksymalnej liczby
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0patrz wiedza
3,0patrz wiedza
3,5patrz wiedza
4,0patrz wiedza
4,5patrz wiedza
5,0patrz wiedza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-01_K01Student potrai w sposób kreatywny zaproponować noew rowiązania inzynierskie. Jest odpowioedzialny za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze związkami chemicznymi będącymi podstawowymi składnikami żywych komórek.
C-2Zapoznanie się studenta z budową i funkcją enzymów.
C-3Ukształtowanie znajomości podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w komórkach roślinnych i zwierzęcych.
C-4Przygotowanie studenta do do planowania procesów biotechnologicznych na bazie znanych szlaków biochemicznych.
Treści programoweT-W-3Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie.
T-W-7Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza
T-W-8Biosynteza prekursorów makrocząsteczek: synteza lipdów błon komórkowych i hormonów, biosynteza aminokwasów i hemu, szlak syntezy kwasów tłuszczowych z acetylo-CoA, glukogeneza
T-L-4Podstawowe właściwości fizykochemiczne lipidów.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie sprawdziany oceniające przygotowanie studenta do zajęć. Do uzyskania "dopuszczenia" ćwiczeń wymagane jest zdobycie co najmniej 50%+1 punktu z maksymalnej liczby
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0patrz wiedza
3,0patrz wiedza
3,5patrz wiedza
4,0patrz wiedza
4,5patrz wiedza
5,0patrz wiedza