Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Gorący <Krzysztof.Goracy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia nieorganiczna
W-2Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
C-2Umiejętności i kompetencje związane z a. strukturą mikroskopową metali żelaznych i nieżelaznych b. badaniem właściwości mechanicznych materiałów kontrukcyjnych c. wytwarzaniem kompozytów polimerowych d. rozpoznawaniem i przetwórstwem polimerów e. odlewaniem metali żelaznych i nieżelaznych f. zjawiskami korozji metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych3
T-L-2Badanie właściwości mechanicznych różnych materiałów w próbie quasistatycznego rozciągania2
T-L-3Wytwarzanie kompozytów2
T-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi2
T-L-5Przetwórstwo tworzyw sztucznych2
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium2
T-L-7Korozja – określanie reaktywności metali (szereg elektrochemiczny metali)2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich1
T-W-2Metody badań właściwości materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)2
T-W-3Żelazo i jego stopy Wykres żelazo –węgiel (składniki strukturalne, przemiany eutektyczna i eutektoidalna) Stale (składniki, konstrukcyjne, narzędziowe, nierdzewne) Żeliwa – rodzaje, sposoby oznaczania Staliwa – rodzaje, sposoby oznaczania obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali stopy żelaza o specjalnych właściwościach4
T-W-4Metale nieżelazne i ich stopy Właściwości Cu, Ni, Mn, Pb, Sn Stopy Cu, Ni, Sn Metale lekkie ich właściwości Al, Mg, Ti Oznaczanie metali nieżelaznych i ich stopów2
T-W-5Polimery – podział, właściwości pojęcia podstawowe – mery, Tg, polimeryzacja Zależność właściwości od struktury Fizyczne i fazowe stany polimerów Przegląd polimerów PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE, Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych Zastosowania polimerów polimery specjalne2
T-W-6Ceramika i szkło – struktura i właściwości glina właściwości ceramiki szkła handlowe, składy ceramika z fazą szklistą, właściwości, sposoby otrzymywania materiały ogniotrwałe ceramika o szczególnych właściwościach wytwarzanie i formowanie ceramiki2
T-W-7Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia Kompozyty ceramiczne Kompozyty metaliczne Kompozyty polimerowe włókna wzmacniające Technologie wytwarzania kompozytów polimerowych teoria wzmocnienia – reguła mieszanin, długość krytyczna włókna zastosowania kompozytów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie instrukcji15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3czytanie literatury15
A-W-4konsultacje15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_W01
Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
TCH_1A_W04T1A_W01, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_U01
Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
TCH_1A_U01, TCH_1A_U02, TCH_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_K01
zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02T1A_K01, T1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_W01
Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jak odczytać układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jakimi przesłankami należy się kierować przy doborze materiałów konstrukcyjnych
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_U01
Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
2,0Student nie zna podstawowych materiałów konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student zna podstawowe materiały konstrukcyjne i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jakimi metodami bada się ich właściwości. Umie interpretować układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, zna metody badania ich właściwości. Umie na podstawie wymagań projektanta dobrać materiał konstrukcyjny
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i wie jak składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel wpływają na właściwości materiału
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania, umie uzasadnić wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_K01
zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych
3,0student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych
3,5student wie jakimi grupami materiałów dysponuje konstruktor przy doborze materiałów
4,0Student wie jak należy interpretować dane materiałowe w celu spełnienia wymagań konstruktora
4,5Student wie jak struktura materiału wpływa na jego właściwości i potrafi podać jakimi metodami można wpływac na strukture materiałów
5,0Student wie jak należy dobierac materiały konstrukcyjne i umie uzasadnić wybór

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Materiałoznawstwo, PWN, Warszawa Poznań 1984, 1984
  2. Ashby M.F., Jones D, Materiały inzynierskie, WNT, Warszawa, 1995
  3. Blicharski M.;, Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Woźnica H., Podstawy materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
  2. Grabski M.W., Istota inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych3
T-L-2Badanie właściwości mechanicznych różnych materiałów w próbie quasistatycznego rozciągania2
T-L-3Wytwarzanie kompozytów2
T-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi2
T-L-5Przetwórstwo tworzyw sztucznych2
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium2
T-L-7Korozja – określanie reaktywności metali (szereg elektrochemiczny metali)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich1
T-W-2Metody badań właściwości materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)2
T-W-3Żelazo i jego stopy Wykres żelazo –węgiel (składniki strukturalne, przemiany eutektyczna i eutektoidalna) Stale (składniki, konstrukcyjne, narzędziowe, nierdzewne) Żeliwa – rodzaje, sposoby oznaczania Staliwa – rodzaje, sposoby oznaczania obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali stopy żelaza o specjalnych właściwościach4
T-W-4Metale nieżelazne i ich stopy Właściwości Cu, Ni, Mn, Pb, Sn Stopy Cu, Ni, Sn Metale lekkie ich właściwości Al, Mg, Ti Oznaczanie metali nieżelaznych i ich stopów2
T-W-5Polimery – podział, właściwości pojęcia podstawowe – mery, Tg, polimeryzacja Zależność właściwości od struktury Fizyczne i fazowe stany polimerów Przegląd polimerów PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE, Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych Zastosowania polimerów polimery specjalne2
T-W-6Ceramika i szkło – struktura i właściwości glina właściwości ceramiki szkła handlowe, składy ceramika z fazą szklistą, właściwości, sposoby otrzymywania materiały ogniotrwałe ceramika o szczególnych właściwościach wytwarzanie i formowanie ceramiki2
T-W-7Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia Kompozyty ceramiczne Kompozyty metaliczne Kompozyty polimerowe włókna wzmacniające Technologie wytwarzania kompozytów polimerowych teoria wzmocnienia – reguła mieszanin, długość krytyczna włókna zastosowania kompozytów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie instrukcji15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3czytanie literatury15
A-W-4konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04a_W01Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W04ma wiedzę w zakresie podstawowym materiałoznawstwa i korozji, umożliwiającą dobór materiałów stosowanych w budowie aparatury chemicznej i instalacji technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich
T-W-2Metody badań właściwości materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)
T-W-3Żelazo i jego stopy Wykres żelazo –węgiel (składniki strukturalne, przemiany eutektyczna i eutektoidalna) Stale (składniki, konstrukcyjne, narzędziowe, nierdzewne) Żeliwa – rodzaje, sposoby oznaczania Staliwa – rodzaje, sposoby oznaczania obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali stopy żelaza o specjalnych właściwościach
T-W-4Metale nieżelazne i ich stopy Właściwości Cu, Ni, Mn, Pb, Sn Stopy Cu, Ni, Sn Metale lekkie ich właściwości Al, Mg, Ti Oznaczanie metali nieżelaznych i ich stopów
T-W-5Polimery – podział, właściwości pojęcia podstawowe – mery, Tg, polimeryzacja Zależność właściwości od struktury Fizyczne i fazowe stany polimerów Przegląd polimerów PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE, Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych Zastosowania polimerów polimery specjalne
T-W-6Ceramika i szkło – struktura i właściwości glina właściwości ceramiki szkła handlowe, składy ceramika z fazą szklistą, właściwości, sposoby otrzymywania materiały ogniotrwałe ceramika o szczególnych właściwościach wytwarzanie i formowanie ceramiki
T-W-7Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia Kompozyty ceramiczne Kompozyty metaliczne Kompozyty polimerowe włókna wzmacniające Technologie wytwarzania kompozytów polimerowych teoria wzmocnienia – reguła mieszanin, długość krytyczna włókna zastosowania kompozytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jak odczytać układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jakimi przesłankami należy się kierować przy doborze materiałów konstrukcyjnych
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04a_U01Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
TCH_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w co najmniej jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych
T-L-2Badanie właściwości mechanicznych różnych materiałów w próbie quasistatycznego rozciągania
T-L-3Wytwarzanie kompozytów
T-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium
Metody nauczaniaM-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych materiałów konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student zna podstawowe materiały konstrukcyjne i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jakimi metodami bada się ich właściwości. Umie interpretować układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, zna metody badania ich właściwości. Umie na podstawie wymagań projektanta dobrać materiał konstrukcyjny
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i wie jak składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel wpływają na właściwości materiału
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania, umie uzasadnić wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04a_K01zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich
T-W-2Metody badań właściwości materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)
T-W-3Żelazo i jego stopy Wykres żelazo –węgiel (składniki strukturalne, przemiany eutektyczna i eutektoidalna) Stale (składniki, konstrukcyjne, narzędziowe, nierdzewne) Żeliwa – rodzaje, sposoby oznaczania Staliwa – rodzaje, sposoby oznaczania obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali stopy żelaza o specjalnych właściwościach
T-W-4Metale nieżelazne i ich stopy Właściwości Cu, Ni, Mn, Pb, Sn Stopy Cu, Ni, Sn Metale lekkie ich właściwości Al, Mg, Ti Oznaczanie metali nieżelaznych i ich stopów
T-W-5Polimery – podział, właściwości pojęcia podstawowe – mery, Tg, polimeryzacja Zależność właściwości od struktury Fizyczne i fazowe stany polimerów Przegląd polimerów PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE, Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych Zastosowania polimerów polimery specjalne
T-W-6Ceramika i szkło – struktura i właściwości glina właściwości ceramiki szkła handlowe, składy ceramika z fazą szklistą, właściwości, sposoby otrzymywania materiały ogniotrwałe ceramika o szczególnych właściwościach wytwarzanie i formowanie ceramiki
T-W-7Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia Kompozyty ceramiczne Kompozyty metaliczne Kompozyty polimerowe włókna wzmacniające Technologie wytwarzania kompozytów polimerowych teoria wzmocnienia – reguła mieszanin, długość krytyczna włókna zastosowania kompozytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych
3,0student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych
3,5student wie jakimi grupami materiałów dysponuje konstruktor przy doborze materiałów
4,0Student wie jak należy interpretować dane materiałowe w celu spełnienia wymagań konstruktora
4,5Student wie jak struktura materiału wpływa na jego właściwości i potrafi podać jakimi metodami można wpływac na strukture materiałów
5,0Student wie jak należy dobierac materiały konstrukcyjne i umie uzasadnić wybór