Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Operacje rozdzielania mieszanin - procesy membranowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Operacje rozdzielania mieszanin - procesy membranowe
Specjalność Technologia nieorganiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii fizycznej
W-2Znajomość podstaw inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z formowaniem membran i metodami ich charakterystyki
C-2Zapoznanie studenta z zasadami rozdziału z wykorzystaniem ciśnieniowych, dyfuzyjnych, prądowych procesów membranowych
C-3Zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania procesów membranowych do rozdziału składników cieczy i mieszanin gazowych
C-4Zdobycie kompetencji społecznej współpracy w grupie, umiejetności wspólnego rozwiązywania problemów, dobierania narzędzi oraz technik do ...
C-5Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie dobierania oraz analizy literatury dotyczącej rozdziału membranowego oraz wykorzystania jej w praktyce w swoich projektach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie podstawowych obliczeń niezbędnych do oceny wpływu parametrów procesowych na wydajność instalacji membranowej3
T-A-2Obliczanie dopuszczalnej wydajności wody w instalacji RO przy oczyszczaniu wody określonej jakości.3
T-A-3Wyznaczanie powierzchni membran, niezbędnej różnicy ciśnień, stężenia permeatu, zużycia energi podczas odsalania wody metodą odwróconej osmozy3
T-A-4Optymalizacja instalacji ultrafiltracji do odolejania wody3
T-A-5Optymalizacja procesu mycia membran w instalacji ultrafiltracji.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technik membranowych. Podstawowe prawa transportu. Pojęcie membrany, rodzaje membran.1
T-W-2Charakterystyka membran. Podstawowe techniki formowania membran.3
T-W-3Ciśnieniowe techniki rozdziału – mikrofiltracja, ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Moduły membranowe i ich charakterystyka. Polaryzacja stężeniowa.3
T-W-4Dyfuzyjne techniki rozdziału. Separacja par i gazów. Perwaporacja. Destylacja membranowa.2
T-W-5Dializa dyfuzyjna. Dializa donnanowska. Prądowe techniki rozdziału. Elektrodializa. Membrany bipolarne. Reakcyjno-dyfuzyjne techniki rozdziału – membrany ciekłe. Kontaktory.2
T-W-6Odsalanie wód techniką RO. Wymagania i metody wstępnego przygotowania wód zasolonych do RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.3
T-W-7Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyszukiwanie danych w literaturze do rozwiązania zadań5
A-A-3Rozwiązywanie zadań8
A-A-4zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Zapoznanie z literaturą4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
M-2Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
S-4Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2a_W20
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wybrać membranę do rozdziału określonej mieszaniny metodą membranową. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać odpowiednią metodę rozdziału membranowego do rozwiązania postawionego problemu
TCH_1A_W20T1A_W04, T1A_W11InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2a_U10
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opracować właściwy sposób rozdziału mieszaniny metodami membranowymi i umieć rozwiązać proste zadania inżynierskie związane z rozdziałem mieszanin
TCH_1A_U10T1A_U09InzA_U02C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2a_K05
Student w wyniku przyswojonej wiedzy będzie w stanie odpowiedzialnie zaplanować rozwiązanie problemu z zachowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Dodatkowo w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2a_W20
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wybrać membranę do rozdziału określonej mieszaniny metodą membranową. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać odpowiednią metodę rozdziału membranowego do rozwiązania postawionego problemu
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych warunków formowania membran, nie potrafi definiować podstawowych praw decydujących o rozdziale, nie potrafi scharakteryzować metod rozdziału membranowego
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe warunki formowania niektórych membran, potrafi zdefiniować niektóre podstawowe prawa decydujących o rozdziale, potrafi scharakteryzować niektóre metody rozdziału membranowego
3,5Student potrafi przedstawić podstawowe warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, potrafi scharakteryzować metody rozdziału membranowego
4,0Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego i wybrać odpowiednią metodę
4,5Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego i wybrać odpowiednią metodę i porównać z metodami konwencjonalnymi
5,0Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego, wybrać odpowiednią metodę, przedstawić ich efektywność i porównać z metodami konwencjonalnymi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2a_U10
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opracować właściwy sposób rozdziału mieszaniny metodami membranowymi i umieć rozwiązać proste zadania inżynierskie związane z rozdziałem mieszanin
2,0Student nie potrafi dobrać warunków formowania membran ani dobrać sposobu rozdziału mieszaniny metodami membranowymi
3,0Student potrafi dobrać warunki formowania niektórych membran i dobiera tylko niektóre metody rozdziału membranowego
3,5Student potrafi dobrać warunki formowania niektórych membran i dobiera metody rozdziału membranowego
4,0Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i potrafi je porównać
4,5Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i potrafi porównać ich efektywność
5,0Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i porównać ich efektywność. Uzasadnia wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2a_K05
Student w wyniku przyswojonej wiedzy będzie w stanie odpowiedzialnie zaplanować rozwiązanie problemu z zachowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Dodatkowo w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
2,0Student zaplanuje rozdział membranowy bez uwzględnienia wpływu na środowisko
3,0Student zaplanuje rozdział membranowy z niektórych aspektów uwzględniających wpływ na środowisko
3,5Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko
4,0Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność
4,5Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność procesu i ma świadomość wpływu na środowisko
5,0Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność procesu i ma świadomość wpływu na środowisko, wykazuje aktywność i postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Literatura podstawowa

  1. M.Bodzek, J.Bohdziewicz, K.Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1997, Gliwice, 1997
  2. M.Bodzek, K.Konieczny, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2005

Literatura dodatkowa

  1. red. A. Narębska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1997, Membrany i membranowe techniki rozdziału, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1997
  2. M.Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie podstawowych obliczeń niezbędnych do oceny wpływu parametrów procesowych na wydajność instalacji membranowej3
T-A-2Obliczanie dopuszczalnej wydajności wody w instalacji RO przy oczyszczaniu wody określonej jakości.3
T-A-3Wyznaczanie powierzchni membran, niezbędnej różnicy ciśnień, stężenia permeatu, zużycia energi podczas odsalania wody metodą odwróconej osmozy3
T-A-4Optymalizacja instalacji ultrafiltracji do odolejania wody3
T-A-5Optymalizacja procesu mycia membran w instalacji ultrafiltracji.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technik membranowych. Podstawowe prawa transportu. Pojęcie membrany, rodzaje membran.1
T-W-2Charakterystyka membran. Podstawowe techniki formowania membran.3
T-W-3Ciśnieniowe techniki rozdziału – mikrofiltracja, ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Moduły membranowe i ich charakterystyka. Polaryzacja stężeniowa.3
T-W-4Dyfuzyjne techniki rozdziału. Separacja par i gazów. Perwaporacja. Destylacja membranowa.2
T-W-5Dializa dyfuzyjna. Dializa donnanowska. Prądowe techniki rozdziału. Elektrodializa. Membrany bipolarne. Reakcyjno-dyfuzyjne techniki rozdziału – membrany ciekłe. Kontaktory.2
T-W-6Odsalanie wód techniką RO. Wymagania i metody wstępnego przygotowania wód zasolonych do RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.3
T-W-7Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyszukiwanie danych w literaturze do rozwiązania zadań5
A-A-3Rozwiązywanie zadań8
A-A-4zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Zapoznanie z literaturą4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2a_W20W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wybrać membranę do rozdziału określonej mieszaniny metodą membranową. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać odpowiednią metodę rozdziału membranowego do rozwiązania postawionego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W20ma wiedzę z zakresu rozdzielania mieszanin, w tym szczegółową z zakresu rozdzielania mieszanin metodami membranowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z formowaniem membran i metodami ich charakterystyki
C-2Zapoznanie studenta z zasadami rozdziału z wykorzystaniem ciśnieniowych, dyfuzyjnych, prądowych procesów membranowych
C-3Zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania procesów membranowych do rozdziału składników cieczy i mieszanin gazowych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do technik membranowych. Podstawowe prawa transportu. Pojęcie membrany, rodzaje membran.
T-W-2Charakterystyka membran. Podstawowe techniki formowania membran.
T-W-3Ciśnieniowe techniki rozdziału – mikrofiltracja, ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Moduły membranowe i ich charakterystyka. Polaryzacja stężeniowa.
T-W-4Dyfuzyjne techniki rozdziału. Separacja par i gazów. Perwaporacja. Destylacja membranowa.
T-W-5Dializa dyfuzyjna. Dializa donnanowska. Prądowe techniki rozdziału. Elektrodializa. Membrany bipolarne. Reakcyjno-dyfuzyjne techniki rozdziału – membrany ciekłe. Kontaktory.
T-W-6Odsalanie wód techniką RO. Wymagania i metody wstępnego przygotowania wód zasolonych do RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-7Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
T-A-2Obliczanie dopuszczalnej wydajności wody w instalacji RO przy oczyszczaniu wody określonej jakości.
T-A-1Wprowadzenie podstawowych obliczeń niezbędnych do oceny wpływu parametrów procesowych na wydajność instalacji membranowej
T-A-3Wyznaczanie powierzchni membran, niezbędnej różnicy ciśnień, stężenia permeatu, zużycia energi podczas odsalania wody metodą odwróconej osmozy
T-A-4Optymalizacja instalacji ultrafiltracji do odolejania wody
T-A-5Optymalizacja procesu mycia membran w instalacji ultrafiltracji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
M-2Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych warunków formowania membran, nie potrafi definiować podstawowych praw decydujących o rozdziale, nie potrafi scharakteryzować metod rozdziału membranowego
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe warunki formowania niektórych membran, potrafi zdefiniować niektóre podstawowe prawa decydujących o rozdziale, potrafi scharakteryzować niektóre metody rozdziału membranowego
3,5Student potrafi przedstawić podstawowe warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, potrafi scharakteryzować metody rozdziału membranowego
4,0Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego i wybrać odpowiednią metodę
4,5Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego i wybrać odpowiednią metodę i porównać z metodami konwencjonalnymi
5,0Student potrafi przedstawić warunki formowania membran, potrafi zdefiniować podstawowe prawa decydujących o rozdziale, scharakteryzować metody rozdziału membranowego, wybrać odpowiednią metodę, przedstawić ich efektywność i porównać z metodami konwencjonalnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2a_U10W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opracować właściwy sposób rozdziału mieszaniny metodami membranowymi i umieć rozwiązać proste zadania inżynierskie związane z rozdziałem mieszanin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami rozdziału z wykorzystaniem ciśnieniowych, dyfuzyjnych, prądowych procesów membranowych
C-3Zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania procesów membranowych do rozdziału składników cieczy i mieszanin gazowych
Treści programoweT-W-3Ciśnieniowe techniki rozdziału – mikrofiltracja, ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Moduły membranowe i ich charakterystyka. Polaryzacja stężeniowa.
T-W-4Dyfuzyjne techniki rozdziału. Separacja par i gazów. Perwaporacja. Destylacja membranowa.
T-A-2Obliczanie dopuszczalnej wydajności wody w instalacji RO przy oczyszczaniu wody określonej jakości.
T-A-1Wprowadzenie podstawowych obliczeń niezbędnych do oceny wpływu parametrów procesowych na wydajność instalacji membranowej
T-A-3Wyznaczanie powierzchni membran, niezbędnej różnicy ciśnień, stężenia permeatu, zużycia energi podczas odsalania wody metodą odwróconej osmozy
T-A-4Optymalizacja instalacji ultrafiltracji do odolejania wody
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać warunków formowania membran ani dobrać sposobu rozdziału mieszaniny metodami membranowymi
3,0Student potrafi dobrać warunki formowania niektórych membran i dobiera tylko niektóre metody rozdziału membranowego
3,5Student potrafi dobrać warunki formowania niektórych membran i dobiera metody rozdziału membranowego
4,0Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i potrafi je porównać
4,5Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i potrafi porównać ich efektywność
5,0Student potrafi dobrać warunki formowania membran, dobiera różne metody rozdziału membranowego i porównać ich efektywność. Uzasadnia wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2a_K05Student w wyniku przyswojonej wiedzy będzie w stanie odpowiedzialnie zaplanować rozwiązanie problemu z zachowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Dodatkowo w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Zdobycie kompetencji społecznej współpracy w grupie, umiejetności wspólnego rozwiązywania problemów, dobierania narzędzi oraz technik do ...
C-5Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie dobierania oraz analizy literatury dotyczącej rozdziału membranowego oraz wykorzystania jej w praktyce w swoich projektach
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do technik membranowych. Podstawowe prawa transportu. Pojęcie membrany, rodzaje membran.
T-W-2Charakterystyka membran. Podstawowe techniki formowania membran.
T-W-3Ciśnieniowe techniki rozdziału – mikrofiltracja, ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Moduły membranowe i ich charakterystyka. Polaryzacja stężeniowa.
T-W-4Dyfuzyjne techniki rozdziału. Separacja par i gazów. Perwaporacja. Destylacja membranowa.
T-W-5Dializa dyfuzyjna. Dializa donnanowska. Prądowe techniki rozdziału. Elektrodializa. Membrany bipolarne. Reakcyjno-dyfuzyjne techniki rozdziału – membrany ciekłe. Kontaktory.
T-W-6Odsalanie wód techniką RO. Wymagania i metody wstępnego przygotowania wód zasolonych do RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-7Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zaplanuje rozdział membranowy bez uwzględnienia wpływu na środowisko
3,0Student zaplanuje rozdział membranowy z niektórych aspektów uwzględniających wpływ na środowisko
3,5Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko
4,0Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność
4,5Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność procesu i ma świadomość wpływu na środowisko
5,0Student zaplanuje rozdział membranowy z uwzględnieniem aspektów wpływu na środowisko, wykazuje dbałość o efektywność procesu i ma świadomość wpływu na środowisko, wykazuje aktywność i postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju