Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia i matematyka z poziomu gimnazjum-liceum
W-2podstawy rysunku technicznego
W-3podstawy procesów wymiany masy i ciepła (podstawy fizyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych1
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu7
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych6
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.1
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów1
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura1
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych1
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.1
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania1
T-W-7Mieszadła i mieszalniki1
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.1
T-W-9Aparaty membranowe1
T-W-10Cyklony. Wirówki1
T-W-11Wymienniki ciepła1
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.1
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji1
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.1
T-W-15Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Badania literaturowe - poznanie istniejących rozwiązań technicznych związanych z wybranym tematem projektu15
A-P-3Obliczenia projektowe20
A-P-4Przygotowanie opisu projektu oraz rysunków technicznych10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2projekt aparatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
S-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_W12
ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
TCH_1A_W12T1A_W01, T1A_W02InzA_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_U07
uzyskuje wiadomości niezbędne do wyboru właściwych opcji w programach wspomagających działalność inzynierską w zakresie technologii chemicznej
TCH_1A_U07T1A_U07InzA_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C03_K10
Potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumie wpływ wyboru rodzaju apartury na koszty przedsięwzięcia
TCH_1A_K10T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_W12
ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
2,0nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych
3,0zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń
3,5Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów
4,0Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części.
4,5Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych
5,0Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_U07
uzyskuje wiadomości niezbędne do wyboru właściwych opcji w programach wspomagających działalność inzynierską w zakresie technologii chemicznej
2,0nie zna budowy aparatów chemicznych
3,0rozróżnia aparaty, zna zasadę ich działania
3,5zna części składowe aparatów
4,0rozumie opcjonalność budowy aparatów w zależności od warunków i celów technologicznych
4,5umie dobrać rodzaj i konstrukcję aparatu do danej aplikacji
5,0bardzo dobrze rozwiązuje zadania projektowe i aplikacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C03_K10
Potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumie wpływ wyboru rodzaju apartury na koszty przedsięwzięcia
2,0
3,0Rozumie wpływ konstrukcji aparatury chemicznej na ekonomię procesu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Pikoń, Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
  2. H. Błasiński, B. Modziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983
  3. M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
  4. K.F. Pawłow, P.G. Romankow, A.A. Noskow, Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1981
  5. J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  2. T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
  3. W. Aleksandrowicz Żużikow, Filtracja, teoria i praktyka rozdzielania zawiesin, WNT, Warszawa, 1995
  4. R. Zarzycki, A. Chaculi, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  5. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych1
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu7
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych6
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.1
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów1
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura1
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych1
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.1
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania1
T-W-7Mieszadła i mieszalniki1
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.1
T-W-9Aparaty membranowe1
T-W-10Cyklony. Wirówki1
T-W-11Wymienniki ciepła1
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.1
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji1
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.1
T-W-15Kolokwium1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Badania literaturowe - poznanie istniejących rozwiązań technicznych związanych z wybranym tematem projektu15
A-P-3Obliczenia projektowe20
A-P-4Przygotowanie opisu projektu oraz rysunków technicznych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C03_W12ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W12ma wiedzę z inżynierii chemicznej, maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania
T-W-7Mieszadła i mieszalniki
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.
T-W-9Aparaty membranowe
T-W-10Cyklony. Wirówki
T-W-11Wymienniki ciepła
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-W-15Kolokwium
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2projekt aparatu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
S-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych
3,0zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń
3,5Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów
4,0Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części.
4,5Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych
5,0Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C03_U07uzyskuje wiadomości niezbędne do wyboru właściwych opcji w programach wspomagających działalność inzynierską w zakresie technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
Treści programoweT-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania
T-W-7Mieszadła i mieszalniki
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.
T-W-9Aparaty membranowe
T-W-10Cyklony. Wirówki
T-W-11Wymienniki ciepła
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2projekt aparatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy aparatów chemicznych
3,0rozróżnia aparaty, zna zasadę ich działania
3,5zna części składowe aparatów
4,0rozumie opcjonalność budowy aparatów w zależności od warunków i celów technologicznych
4,5umie dobrać rodzaj i konstrukcję aparatu do danej aplikacji
5,0bardzo dobrze rozwiązuje zadania projektowe i aplikacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C03_K10Potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumie wpływ wyboru rodzaju apartury na koszty przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K10potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym.
T-W-2Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów
T-W-3Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura
T-W-4Typowe elementy aparatów chemicznych
T-W-5Przenośniki. Pompy i sprężarki.
T-W-6Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania
T-W-7Mieszadła i mieszalniki
T-W-8Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry.
T-W-9Aparaty membranowe
T-W-10Cyklony. Wirówki
T-W-11Wymienniki ciepła
T-W-12Wyparki. Krystalizatory.
T-W-13Aparaty do destylacji i rektyfikacji
T-W-14Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-W-15Kolokwium
T-P-1Przedstawienie tematyki zadań projektowych
T-P-2Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu
T-P-3Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych
T-P-4Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie wpływ konstrukcji aparatury chemicznej na ekonomię procesu
3,5
4,0
4,5
5,0