Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca chemii nieorganicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej oraz wiedza nabyta w sem. I z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.4
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.4
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.4
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.4
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium4
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.4
T-L-12Kolokwium poprawkowe.1
45
wykłady
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.2
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki2
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.3
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.1
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.2
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianów.15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza treści wykładów na podstawie zalecanej literatury10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych
TCH_1A_W03T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TCH_1A_B07_W02
Student ma wiedzę na temat metod otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
TCH_1A_W03T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1
TCH_1A_B07_W03
Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych
TCH_1A_W03T1A_W01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_U01
Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne
TCH_1A_U01T1A_U01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B07_U02
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia
TCH_1A_U01T1A_U01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B07_U03
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych
TCH_1A_U01T1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
TCH_1A_K01T1A_K01, T1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B07_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
TCH_1A_K01T1A_K01, T1A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych
2,0Student nie zna systematyki najważniejszych klas związków nieorganicznych
3,0Student zna w ograniczonym zakresie systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_W02
Student ma wiedzę na temat metod otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych
3,0Student ma wiedzę w ograniczonym zakresie na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_W03
Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych
2,0Student nie zna metod służących do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych
3,0Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_U01
Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych związków nieorganicznych
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_U02
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia
2,0Student nie potrafi interpretować wyników uzyskiwanych z doświadczenia chemicznego oraz nie opisuje tego doświadczenia
3,0Student potrafi interpretować wyników z doświadczenia chemicznego w nieznacznym stopniu oraz potrafi opisać doświadczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_U03
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych
2,0Student nie potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych
3,0Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych w nieznacznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie rozumie potrzebe uczenia się przez całe życie.
3,0Student rozumie w potrzebe uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym prostym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6, lub starsze wydania
  2. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
  3. J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
  4. L.Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1982, 6

Literatura dodatkowa

  1. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P. L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy., PWN, Warszawa, 1995, 1
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
  3. L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1
  4. B. Jasińska, Chemia ogólna, AGH, Kraków, 1998
  5. A. Górska, Klasyfikacja pierwiastkó chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
  6. M. Wesołowska, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.4
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.4
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.4
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.4
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium4
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.4
T-L-12Kolokwium poprawkowe.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.2
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki2
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.3
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.1
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.2
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianów.15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza treści wykładów na podstawie zalecanej literatury10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna systematyki najważniejszych klas związków nieorganicznych
3,0Student zna w ograniczonym zakresie systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_W02Student ma wiedzę na temat metod otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych
3,0Student ma wiedzę w ograniczonym zakresie na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_W03Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod służących do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych
3,0Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_U01Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych związków nieorganicznych
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_U02Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników uzyskiwanych z doświadczenia chemicznego oraz nie opisuje tego doświadczenia
3,0Student potrafi interpretować wyników z doświadczenia chemicznego w nieznacznym stopniu oraz potrafi opisać doświadczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_U03Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych
3,0Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych w nieznacznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzebe uczenia się przez całe życie.
3,0Student rozumie w potrzebe uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B07_K02Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym prostym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0