Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Sztuka czasów starożytnych i renesansu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuka czasów starożytnych i renesansu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o sztuce na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.2
T-W-4Sztuka gotycka.1
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego.1
T-W-6Architektura renesansowa.2
T-W-7Rzeźba renesansowa.2
T-W-8Zagadnienia malarstwa renenesansowego. Typowe dzieło. Technika i forma artystyczna. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.2
T-W-9Renesans w sztuce w Polsce.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Dyskusje i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.1
A-W-5Konsultacje z prowadzącym.4
A-W-6Uczestnictwo w zwiedzaniu obiektów sztuki renesansowej.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A05b_W01
Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w Niderlandach, Włoszech w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
TCH_1A_W21T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A05b_U01
Potrafi dostrzegać piękno sztuki w połączeniu z pozatechnicznymi aspektami realizowanych zadań inżynierskich
TCH_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A05b_K01
Ma świadomość ważności sztuki i jest kompetentny w ocenie jej najważniejszych osiagnięć w zakresie budownictwa, rzeźby i malarstwa. Rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
TCH_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A05b_W01
Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w Niderlandach, Włoszech w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
2,0Nie umie przedstawić podstawowych osiągnięć sztuki starożytnej w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu.
4,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach.
4,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach, Niemczech.
5,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach, Niemczech, Włoszech. Posiada wiedzę na temat renesansu na ziemiach polskich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A05b_U01
Potrafi dostrzegać piękno sztuki w połączeniu z pozatechnicznymi aspektami realizowanych zadań inżynierskich
2,0
3,0Posiada umijętności w zakresie przedstawiania charakterystycznych cech architektury, rzeźby, malarstwa, ceramiki i innych form sztuki starożytnej i renesansu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A05b_K01
Ma świadomość ważności sztuki i jest kompetentny w ocenie jej najważniejszych osiagnięć w zakresie budownictwa, rzeźby i malarstwa. Rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w rozpoznawaniu charakterystycznych cech sztuki starożytnej i renesansowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Osińska B., Sztuka i czas - od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa, 2004, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Osińska B., Sztuka i czas - od klasycyzmu do współczesności, WSiP, Warszawa, 2004, drugie
  2. Mrowcewicz K., Kultura baroku i klasycyzmu, Stentor, Warszawa, 2003, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.2
T-W-4Sztuka gotycka.1
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego.1
T-W-6Architektura renesansowa.2
T-W-7Rzeźba renesansowa.2
T-W-8Zagadnienia malarstwa renenesansowego. Typowe dzieło. Technika i forma artystyczna. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.2
T-W-9Renesans w sztuce w Polsce.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Dyskusje i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.1
A-W-5Konsultacje z prowadzącym.4
A-W-6Uczestnictwo w zwiedzaniu obiektów sztuki renesansowej.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A05b_W01Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w Niderlandach, Włoszech w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W21ma ogólną wiedzę z zakresu kultury i sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego.
T-W-6Architektura renesansowa.
T-W-7Rzeźba renesansowa.
T-W-8Zagadnienia malarstwa renenesansowego. Typowe dzieło. Technika i forma artystyczna. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie przedstawić podstawowych osiągnięć sztuki starożytnej w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu.
4,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach.
4,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach, Niemczech.
5,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu architektury, rzeźby, malarstwa i innych form sztuki starożytnej i okresu renesansu. Posiada poszerzoną wiedzę na temat malarstwa renesansowego w Niderlandach, Niemczech, Włoszech. Posiada wiedzę na temat renesansu na ziemiach polskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A05b_U01Potrafi dostrzegać piękno sztuki w połączeniu z pozatechnicznymi aspektami realizowanych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U12potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego.
T-W-6Architektura renesansowa.
T-W-7Rzeźba renesansowa.
T-W-8Zagadnienia malarstwa renenesansowego. Typowe dzieło. Technika i forma artystyczna. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umijętności w zakresie przedstawiania charakterystycznych cech architektury, rzeźby, malarstwa, ceramiki i innych form sztuki starożytnej i renesansu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A05b_K01Ma świadomość ważności sztuki i jest kompetentny w ocenie jej najważniejszych osiagnięć w zakresie budownictwa, rzeźby i malarstwa. Rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego.
T-W-6Architektura renesansowa.
T-W-7Rzeźba renesansowa.
T-W-8Zagadnienia malarstwa renenesansowego. Typowe dzieło. Technika i forma artystyczna. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest osobą kompetentną w rozpoznawaniu charakterystycznych cech sztuki starożytnej i renesansowej.
3,5
4,0
4,5
5,0